• شنبه / ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402122618227
  • خبرنگار : 71415

هشدار گروه‌های امدادرسان: کریدور دریایی و هوایی کمک‌ به غزه یک سابقه خطرناک ایجاد می‌کند

هشدار گروه‌های امدادرسان: کریدور دریایی و هوایی کمک‌ به غزه یک سابقه خطرناک ایجاد می‌کند

گروه‌های امدادرسان در پی تحویل روز جمعه محموله کمک‌های بشردوستانه غربی از راه یک کریدور دریایی به نوار غزه هشدار دادند رویه تحویل کمک‌ها از راه هوا و دریا به غزه که از سوی آمریکا و متحدانش به اجرا گذاشته و با استقبال رژیم صهیونیستی مواجه شده نباید جایگزین مسیر زمینی شود و یک «سابقه خطرناک» را در راستای تضعیف مسیر زمینی تحویل کمک‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های غربی گزارش دادند نوار غزه روز جمعه اولین محموله کمک‌های بشردوستانه از راه دریا را در قالب یک کشتی که از سوی یک سازمان خیریه اسپانیایی به نام سازمان «آغوش‌های باز» اداره می‌شود و روز سه‌شنبه از قبرس عازم این باریکه شد، دریافت کرده است.

سی.ان.ان نوشت، یک سازمان غیرانتفاعی غربی موسوم به «آشپزخانه مرکزی جهانی» این پروسه را به پیش می‌برد و این سازمان مدعی شده که این کریدور دریایی اجازه به تحویل «میلیون‌ها وعده غذایی بیشتر» به غزه را بعد از تحویل اولین محموله خواهد داد.

این شبکه آمریکایی نوشت: «آمریکا، کمیسیون اروپا، امارات متحده عربی، قبرس و بریتانیا تلاش‌هایشان را برای به راه انداختن مسیرهای دریایی تحویل مستقیم کمک به غزه به کار گرفته‌اند.»

این تحول در حالی صورت گرفته که گذرگاه‌های زمینی در مرزهای نوار غزه که از طریق آنها بخش عمده کمک‌های حیاتی به صورت سنتی وارد این باریکه می‌شده‌اند شدیدا از سوی رژیم صهیونیستی محدود شده‌اند.

به نوشته‌ سی.ان.ان آژانس‌های امدادرسان، اسرائیل را متهم به تحمیل معیارهای متناقض و خودسرانه‌ای که ورود کمک‌ها به این منطقه جنگ‌زده را با مانع روبرو می‌کنند، کرده‌اند.

گروه‌های امدادرسان هشدار دادند کمک‌های تحویل شده از راه هوا و دریا به غزه باید مکمل مسیر زمینی تحویل کمک‌ها باشند نه جایگزینی برای آن. بسیاری از این گروه‌ها هشدار داده‌اند مسیرهای هوایی و دریایی ریسک ایجاد یک «سابقه خطرناک» با هدف تضعیف مسیر زمینی تحویل کمک و ادامه خشونت‌ها را ایجاد کرده‌اند.

۲۵ سازمان غیردولتی در یک بیانیه مشترک از دولت‌ها خواسند به برقراری آتش‌بس و تحویل زمینی کمک‌ها به غزه اهمیت بدهند و تصریح کردند: «دولت‌ها نمی‌توانند پشت تحویل هوایی کمک‌ها و تلاشها برای گشایش یک کریدور دریایی پنهان شده و این توهم را ایجاد کنند که دارند تلاش کافی برای پشتیبانی از نیازها در غزه به خرج می‌دهند.»

هم اکنون در نوار غزه هیچ بندر قابل استفاده‌ای وجود ندارد. مایکل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور غذا هفته گذشته گفت نیروهای اسرائیلی بندر غزه، بندر کوچک اما اصلی این باریکه در نزدیکی منطقه ریمال را از بین برده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ادعا کرده است ارتش این کشور قرار است یک بندر دیگر را در نوار غزه احداث کند که قادر به دریافت محموله‌های بزرگ کمک‌ها باشد. طبق اعلام پنتاگون، ساخت یک اسکله معلق برای این بندر ممکن است تا ۲ ماه زمان برده و ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی برای تکمیل آن به خدمت گرفته شوند.

آمریکا و چند کشور دیگر همچنین کمک‌های بشردوستانه را با چتر از راه هوا روی غزه ریخته‌اند اما آژانس‌های امدادرسان گفته‌اند که این شیوه هرگز به دلیل وجود نیازهای گسترده در غزه کافی نخواهد بود.

هفته گذشته سقوط کمک‌های ارسالی از هوا به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ۱۰ تن دیگر در غرب غزه منجر شد.

این در حالی است که دیگر سازمان‌های امدادرسان مهم همچون هلال احمر فلسطین و آنروا که در زمینه کمک رسانی به غزه دخیل بوده‌اند در بدعت ارسال کمک‌ها از دریا و هوا به غزه نقش آفرینی نکردند.

آنروا به تنهایی ۱۱ مرکز توزیع غذا برای یک میلیون نفر را در غزه دارد که ۱۳۰۰۰ کارمند در آنها کار می‌کند.

رژیم صهیونیستی از سالها قبل انحلال آنروا را دنبال کرده اما بعد از طرح اتهامات ادعایی علیه کارمندان این سازمان از بابت مشارکت آنها در عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی رزمندگان حماس، لفاظی‌های خود علیه این سازمان را تشدید کرده است.

رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند تحویل کمک‌ها به غزه از سوی آنچه «عوامل مستقل» می‌خواند موثر تر از تحویل کمک‌ها توسط سازمان ملل به این باریکه هستند.

این رژیم که کنترل مرزهای دریایی، هوایی و زمینی غزه را به دست گرفته و از تمامی محموله‌های ورودی به این باریکه بازرسی می‌کند از پروژه ایجاد مسیر دریایی برای تحویل کمک استقبال کرده و از کشورهای دیگر خواسته به این پروژه بپیوندند.

سازمان موسوم به «هماهنگ کننده فعالیت‌های دولتی در اراضی» وابسته به دولت صهونیستی که عملیات‌های این دولت در اراضی اشغالی فلسطینی را اداره می‌کند به سی.ان.ان گفت: اسرائیل «در پروسه بازرسی از این کشتی مشارکت کرده است» اما اشاره‌ای به زمان و مکان آن نکرد.

آژانس‌های امدادرسان این سازمان را که از کمکها به غزه بازرسی می‌کند متهم به سلب دسترسی به کمکها بنا به دلایل خودسرانه یا اصلا بدون هیچ دلیلی کرده‌اند.

آژانس‌های امدادرسان و چند مقام دولتی بارها هشدار داده‌اند هیچ شیوه‌ای برای ارسال کمک به غزه موثرتر از تحویل از راه زمینی نیست.

۲۵ سازمان غیردولتی در بیانیه خود علیه «تبعات ویرانگر بالقوه ایجاد سوابقی خطرناک» که باعث خطر تضعیف دسترسی زمینی کمک‌های بشردوستانه و طولانی کردن خصومت‌ها شود، هشدار داده‌اند.

«جیمی مک گولدریک»، هماهنگ کننده بشردوستانه سازمان ملل برای فرآیند صلح خاورمیانه به سی.ان.ان گفت: «تحویل از راه جاده‌ها شیوه سنتی مورد استفاده ما در گذشته بوده است. ما سه جاده منتهی به غزه از شمال به جنوب داریم. هم اکنون تنها یک جاده یعنی جاده ساحلی برای تحویل کمک‌ها فعال است که در برابر حملات، غارت و دزدی آسیب پذیر بوده و امدادرسانی را کند کرده است.»

هم اکنون از راه دو گذرگاه زمینی اجازه ورود کمک‌ها به غزه وجود دارد که شامل گذرگاه رفح و گذرگاه کرم شالوم می‌شود. حجم کمکهای ورودی به غزه در مقایسه با ابعاد درد و رنجها در این باریکه ناکافی هستند.

روز دوشنبه سازمان برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل هشدار داد در صورتی که اندازه کمکهای ورودی به غذا افزایش نیابند قحطی در این باریکه قریب‌الوقوع است.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه روز سه شنبه به سی.ان.ان گفت: «کمک‌های زمینی که به شمال غزه وارد می‌شوند بسیار بسیار کم بوده و کفایت هیچ کس را نمی‌کنند.»

طبق اعلام این وزارتخانه تعداد فزاینده‌ای از غزه‌ای‌ها به دلیل کمبود غذا و آب که در اثر محاصره رژیم صهیونیستی علیه این باریکه به وجود آمده در حال جان باختن هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha