• شنبه / ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402122618408
  • خبرنگار : 50549

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:

حفظ امنیت زائران از اولویت‌هاست/ خودداری زائران از تردد خودرو در مسیرهای منتهی به حرم رضوی

حفظ امنیت زائران از اولویت‌هاست/ خودداری زائران از تردد خودرو در مسیرهای منتهی به حرم رضوی

ایسنا/خراسان رضوی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: حفظ امنیت و سلامت زائران از اولویت‌های ماست، لذا از زائران می‌خواهیم در این مورد همکاری لازم در این راستا را با ما و خادمان داشته باشند.

مصطفی فیضی امروز ۲۶ اسفندماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال و سال آینده نوروز با ماه مبارک رمضان با هم تلاقی دارند مانند هرسال همچنان افتخار میزبانی زائران را نیز داریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های یک ساله آستان قدس رضوی افزود: فعالیت‌های آستان قدس رضوی در ۴ حوزه ماموریتی در حال حاضر اداره می‌شود. تمام فعالیت‌ها در حوزه حرم و زیارت در ساختار تشکیلاتی با عنوان مدیر عالی حرم مطهر با زیرمجموعه‌های معاونت تبلیغات، خدمات و بخش‌های ستادی مرتبط است.

فیضی ادامه داد: در حوزه علمی و فرهنگی مجموعه‌های چاپ و نشر آستان قدس رضوی، مجموعه‌های دانشگاهی- آموزشی، بنیاد پژوهش‌ها و تمام فعالیت‌های علمی و فرهنگی آستان در غالب سازمان علمی و فرهنگی اداره می‌شود. همچنین  بنیاد بهره‌وری موقوفات که حوزه اقتصادی آستان است امروز در مجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات اداره می‌شود. علاوه بر این نیز فعالیت‌های خدماتی و اجتماعی آستان در سطح مشهد، استان و کشور در بنیاد کرامت انجام می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: در سال  ۱۴۰۲ در تمام بخش‌ها ارتقاء کمی و کیفی در اولویت بوده است. در حوزه‌های ستادی توجه ویژه بر نظارت موقوفات، جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری چابک سازی منابع، توجه به نیات واقفین، گسترش خدمات در حرم مطهر، توجه به حوزه‌های علمی و فرهنگی نیز مورد تاکید است.

وی افزود: در بنیاد بهره‌وری موقوفات تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر حفظ سرمایه ضمن اداره عمومی آستان است، لذا بر این اساس از فروش خام و مصرف یک طرفه پرهیز داده شدیم و در ادامه بر ایجاد ارزش افزوده و حفظ توان صندوق سرمایه‌ای آستان برای همیشه به صورت مستمر در دستور کار قرار دارد و مورد تاکید است.

فیضی بیان کرد: در بنیاد کرامت توجه به اولویت‌های نظام در مسائل اجتماعی از جمله افزایش جمعیت، خانواده، توجه به محرومین، خدمت در مناطق محروم و موضوعاتی که کمتر مورد توجه سایر سازمان‌ها بوده است، مورد نظر قرار گرفته است.

نگاه ما به حفظ و نوسازی ابنیه حرم مطهر فرهنگی و دینی است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به پروژه‌های نوسازی و بهسازی حرم در سال جاری تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ آستان قدس رضوی با عنایت امام رضا(ع) بر حفظ، بازسازی، نوسازی و گسترش ابنیه حرم تاکید داشت که از نگاه ما این نه تنها یک فعالیت عمرانی بلکه یک فعالیت فرهنگی و دینی محسوب می‌شود؛ لذا پروژه بهسازی، نوسازی و گسترش حرم مطهر در صدر فعالیت‌ها بود که در سال جدید نیز استمرار خواهد داشت.

وی گفت: توجه به بخش فرهنگی از مهدهای کودک تا دبستان، دانشگاه و خانواده‌ها در اقشار مختلف جامعه در فعالیت‌های روزانه سال ۱۴۰۲ چشمگیر بود و امید است در سال پیش‌رو در خدمت به زائران به صورت مستمر نیز توفیق داشته باشیم.

اجرای ۱۶ عنوان برنامه قرآنی در حرم مطهر رضوی

فیضی افزود: برای ماه مبارک رمضان برنامه‌ها با افزایش و ارتقاء سطح کیفی و کمی در ساحت قرآن همراه بوده است. بر این اساس ۱۶ عنوان برنامه قرآنی به صورت مستمر در طول ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ترتیل‌خوانی، تفسیر، کرسی تلاوت بین‌الملل، قرائت مجلسی در بخش‌های مختلف بانوان و آقایان در رده‌های سنی مختلف از جمله جوانان و نوجوانان اشاره کرد.

برگزاری مراسم شب‌های قدر به زبان‌های اردو و عربی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در شب‌های قدر ماه رمضان برنامه‌های خوبی را در سال‌های قبل داشتیم که این برنامه‌ها تقویت شده و اجرای آن نیز در سال جاری استمرار دارد. امسال همزمان حداقل ۴ برنامه برگزاری شب‌های قدر را خواهیم داشت که شامل یک برنامه‌ عمومی در رواق امام و برنامه‌های دیگر ویژه ناشنوایان، عرب زبانان و اردو زبانان خواهد بود.

وی گفت: در طول ماه مبارک رمضان هر شب ۴ مناجات‌خوانی در رواق امام خمینی(ره)، شبستان  نهاوندی مسجد گوهرشاد، صحن آزادی و مقبره حر آملی برگزار می‌شود، علاوه بر این نیز برگزاری گسترده نمازهای جماعت، اختصاص یک شبستان با محوریت جلسات معرفت‌افزایی نماز، توجه به اعمال شب قدر از دیگر برنامه‌ها در طول ایام ماه مبارک رمضان است.

فیضی بیان کرد: برنامه‌های نوروزی حرم از شب سال تحویل آغاز می‌شود، اما بخش ویژه برنامه پس از نماز صبح و قبل از مراسم تحویل سال است. همچنین ضمن توجه به حفظ فضای معنوی در سال تحویل، اجرای گروه‌های سرود و همخوانی نوجوانان با پوشش اقوام مختلف، حضور قومیت‌ها برای بیان تبریک سال جدید با گویش‌های قومی، ارائه گزارشی از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی با پخش کلیپ از دیگر برنامه‌ها در حرم مطهر است.

قائم مقام آستان قدس رضوی اظهار کرد: حفظ امنیت و سلامت زائران از اولویت‌های ماست، لذا از زائران می‌خواهیم در این مورد همکاری لازم در این راستا را با ما و خادمان داشته باشند.

وی با بیان اینکه در صحن جمهوری پروژه ساخت رواق را داریم، افزود: از این جهت برای تردد ممکن است در این صحن با محدودیت روبه‌رو باشیم، لذا بهتر است زائران محدوده رفت و آمد خود را شناسایی کنند تا با مشکلی همراه نشوند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به حضور خانوادگی زائران در ایام نوروز از آن‌ها درخواست می‌کنیم همکاری لازم را با خدام که مسئولیت نظم بخشی را دارند داشته باشند، چراکه شرایط تشرف برای تمام افراد فراهم است. همچنین درخواست داریم که زائران از تردد خودرو در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی خودداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha