• یکشنبه / ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1402122618515
  • خبرنگار : 71429

با اشاره به تجمع غیرقانونی به بهانه حجاب

خرمشاهی: با ایجادکنندگان هرج و مرج در جامعه برخورد قانونی شود

خرمشاهی: با ایجادکنندگان هرج و مرج در جامعه برخورد قانونی شود

وکیل دادگستری گفت: پلیس به عنوان ضابط قضایی و مجری قانون باید حرمت داشته باشد و این حرمت شکسته نشود؛ البته طرف مقابل باید در چارچوب وظایف خودش عمل کند و احترام متقابل باشد.

عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حمله به مامورین پلیس در یک تجمع غیرقانونی در رابطه با «حجاب» گفت: اینگونه تجمعات و برخوردها و برخورد با پلیس که مجری قانون است، معلول چند علت است. اول اینکه اگر از همان ابتدا با کسانی که خود را مجری قانون یا خود قانون می دانستند و مرتکب بی نظمی شدند و نظم را برهم زدند، برخورد می شد قطعا ما شاهد چنین صحنه هایی در این روزها نبودیم. مساله دیگر این است که به هر حال بحث حجاب یک بحث فرهنگی است، می دانیم که نهادها و وزارت خانه ها و ادارات متعددی هستند که در مقوله فرهنگ فعالیت می کنند و بودجه می گیرند و وظایفی دارند، باید پرسید که این نهادها و وزارت خانه ها یا سازمان ها نتیجه عملکردشان و تکالیفشان چرا مثبت نبوده است؟ چرا هیچ بازدهی نداشته است؟ 

وی افزود: پلیس به عنوان ضابط قضایی و مجری قانون باید حرمتی داشته باشد و این حرمت شکسته نشود؛ البته طرف مقابل باید در چارچوب وظایف خودش عمل کند و احترام متقابل باشد. مقوله حجاب سالهاست که در چالش قرار گرفته است، طبیعتا با این گونه برخوردها و درگیری‌ها نه تنها مشکلی حل نخواهد شد، بلکه موجب تضعیف قدرت حاکمه و حتی موجب ناامنی و احساس هرج و مرج در میان مردم خواهد شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: هیچ جامعه پیشرفته ای در کوران هرج و مرج پیشرفت نکرده است. از عوامل مهم پیشرفت در هر جامعه نظم و انضباط و اطاعت از مقررات و قوانین و قراردادهایی است که با عرف جامعه سر سازگاری داشته و طبیعتا تمکین از این مقررات و قوانینی که مورد قبول اکثریت جامعه باشد، باعث پیشرفت جامعه خواهد شد.

این حقوقدان اضافه کرد: در این میانه نقش رسانه ها به خصوص صدا و سیما بسیار مهم است، متاسفانه صدای و سیمای ما علی رغم بودجه هنگفتی که در اختیار دارد، نتوانسته است به تکلیف اصلی خود که مهمترین آن آموزش فرهنگ، آموزش مقررات و آگاهی دادن به مردم باشد، عمل کند. اگر قرار است که یک بخش خاصی از مردم یا تعداد خاصی، حجاب را بهانه قرار دهند و به مقابله با پلیس در بیایند؛ جای سوال است که پس تکلیف آن نهادها و وزارت خانه هایی که رسالت اصلی در این زمینه بر عهده دارند،  چه خواهد شد و آنها چه می کنند؟

خرمشاهی افزود: طبیعتا تفکراتی که مترصد فرصت هستند که جامعه را به بحران و آشوب بکشانند، قطعا اینها دوستان نادان هستند؛ طبیعتا یک عقل سلیم و تفکر سالم، موافق ایجاد هرج و مرج و ناامنی و بی انضباطی در جامعه نخواهد بود. در کنار قاطعیت و اقتداری که باید پلیس داده باشد فراموش نکنیم که نوع برخورد پلیس اگر همراه با مهربانی و اخلاق مداراجویانه باشد طبیعتا بیشتر مقبول جامعه خواهد شد. در کنار قاطعیت و اقتداری که باید پلیس داده باشد، فراموش نکنیم که نوع برخورد پلیس اگر همراه با مهربانی و اخلاق مداراجویانه باشد، طبیعتا بیشتر مقبول جامعه خواهد شد.

وی در پایان گفت: باید پیگیری شود که این افراد آیا به صورت خودجوش آمده اند که تکلیف مشخص است و باید با آنها برخورد شود یا واقعا از سوی افراد یا تشکیلاتی ساماندهی شده‌اند که با مسئولین مربوطه هم باید برخورد شود، یا لااقل گفتگو شود که موجبات ایجاد بحران در جامعه را فراهم نکنند. وقتی در جامعه ای هرج و مرج و ناامنی باشد، هیچ شخصی در امان نخواهد بود و طبیعتا در میانه  بحران و هرج و مرج و بی انضباطی و بی قانونی، جامعه روی پیشرفت نخواهد دید.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha