• یکشنبه / ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402122718896
  • خبرنگار : 50136

گزارشی از حال و هوای سال نو؛

پیچیدن بوی عید نوروز در شهر ارومیه

پیچیدن بوی عید نوروز در شهر ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی روزهای پایانی سال، شور و حال دیگری به شهر بخشیده است، مغازه‌ها برخلاف روزهای عادی سال، زودتر از موعد کرکره را بالا می‌دهند و حتی روزهای تعطیل هم کسبه مشغول فروش اقلام عید نوروز هستند. گویا به قول معروف نرم نرمک میرسد اینک بهار....

با گذر از بازار شهر ارومیه، میتوان شور و هیجان آغاز سال نو را به عینه دید، مردم شهر براساس وسع مالی خود مشغول خرید هستند، یکی قد شلوار فرزندش را اندازه می کند، دیگری سر قیمت کفش با فروشنده چانه می‌زند، آنطرف‌تر بساط اقلام سفره هفت سین پهن است و کودکان برای انتخاب ماهی عید باخود در جدال هستند. 

لذت پوشیدن لباس نو، پهن کردن سفره هفت سین و دید و بازدید برای همه ما در دوران کودکی، خاطره های زیادی را در طول سالیان عمرمان تداعی می کند، سنتی زیبا که اگر با تجمل و چشم و هم چشمی عجین نشود، از رسم های مسرت بخش و قدیمی ما ایرانیان است که لازم است، حفظ شود.

مردمان خطه آذربایجان هم در آستانه سال نو، یادکردن اهل قبور، خرید البسه نو،خرید هدیه برای تازه عروس، پخت سمنو، پختن کوکو سبزی، کوفته شب عید را در رسومات خود دارند. 

پیچیدن بوی عید نوروز در شهر ارومیه

شهر ارومیه، شهر آب و آیینه، برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده شده است، گلهای زیبا و رنگارنگ در میادین شهر کاشته شده و بوی بهار را به مردمان شهرم هدیه می دهند، نوازنده ها در مسیر تردد مردم با نواختن موسیقی های محلی و شاد، فضای شهر را شاد می کنند. 

ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، شهری زیباست که به باغات سرسبزش معروف است، شهری که با مردمانی خونگرم و مهمان نواز و بواسطه داشتن آب و هوایی دل انگیز و آثار و بناهای تاریخی سالانه پذیرای خیل عظیمی از گردشگران نوروزی است.

اهتمام ویژه اعضای ستاد خدمات سفر آذربایجان غربی برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: اعضای ستاد خدمات سفر استان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا مسافران با خیال راحت در سفر به استان هیچگونه مشکلی نداشته باشند.

 مرتضی صفری در مراسم رزمایش ترافیکی انتظامی طرح نوروزی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با اعلام این مطلب اظهار کرد: تاکنون ۲۸ جلسه ستاد خدمات سفر در سطح استان و ۱۲ جلسه مربوط به کمیته‌های ذیل این ستاد برگزار شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: این استان با داشتن پنج اثر ثبت جهانی و بیش از ۱۷۸۰ اثر ثبت ملی یکی از حوزه‌های تمدنی غنی ایران است که می‌تواند مکانی جذاب برای گردشگران باشد.

وی گفت: آذربایجان با داشتن ۲۸۸ واحد گردشگری و ۱۲۸ واحد اقامتی آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

پیچیدن بوی عید نوروز در شهر ارومیه

مشارکت تیمهای گشت برای تسهیل تردد

جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: فرماندهی انتظامی استان طرح تامین نظم و امنیت در تعطیلات نوروزی را در حوزه‌های مختلف به ویژه انتظامی و ترافیکی برگزار می‌کند که در این راستا در طرح ترافیکی انتظامی سفرهای نوروزی از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ اجرا می‌شود.

سامان غنی‌زاده گفت: برای تامین نظم و امنیت سفرهای نوروزی بیش از هشت هزار نفر به‌صورت شبانه‌روزی در این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی ادامه داد: امیدواریم با مشارکت ۲۴۰ تیم گشتی از حوزه راه و راهور و  ۱۰۰ تیم از رده‌های انتظامی شاهد امن‌ترین سفرها در سال آینده و کاهش تصادفات را شاهد باشیم.

پیچیدن بوی عید نوروز در شهر ارومیه

نظارت بر بازار در روزهای پایانی سال تشدید شود 

استاندار آذربایجان غربی گفت: نظارت بر بازار در روزهای پایانی سال و ایام تعطیل عید نوروز  و در ماه مبارک رمضان در سطح استان تشدید شود.

محمدصادق معتمدیان، در جلسه ستاد تنظیم بازار که بصورت ویدئو کنفرانس در سطح کشور برگزار شد ، با تاکید بر معرفی سامانه های نظارتی از جمله ۱۲۴ و رسانه ها وصداوسیمای، افزود: پاسخگویی به شکایات مردم در این سامانه ها، با جدیت پیگیری شود و صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی و مهاباد اقدامات دستگاه های نظارتی بر بازار و برخورد های قانونی با متخلفان منعکس کنند. 

وی همچنین با اشاره به اهمیت حضور مستمر گشت های سیار جهت نظارت بر بازار در سطح استان، خاطرنشان کرد: نظارت کامل بر بازار تداوم یافته و مجازات متخلفین جهت تقویت جنبه بازدارندگی، به جامعه منعکس شود.

استاندار آذربایجان غربی به تامین نیازهای اساسی مردم استان نیز اشاره کرده و افزود: نیازهای اساسی مردم آذربایجان غربی در سطح ملی پیگیری شده و کالاهای مورد نیاز مردم تامین خواهد شد.

معتمدیان همچنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت مرزها و پایانه های مرزی جهت تامین کالاهای مورد نیاز، اضافه کرد: در صورت نیاز به واردات کالا، تجار و بازرگانان بخش خصوصی با نظارت کامل، در زمینه واردات کالاهای اساسی مورد حمایت قرار می گیرند.

وی در ادامه مدیریت چرخه کامل واردات و توزیع کالاهای اساسی را ضروری دانسته و افزود: در راستای اثرگذاری در بازار و تولید و تامین کالاهای اساسی چون گوشت مرغ، ارتباط مستمر با بخش خصوصی برقرار شود.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه زیرساخت حمل و نقل ریلی در استان فراهم شده، افزود: با تغییر مسیرهای ورودی کالا به آذربایجان غربی و استفاده از ظرفیت خطوط ریلی، هزینه حمل و نقل و در نهایت کالا در استان کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه با تاکید بر استمرار برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در سطح استان، اظهار کرد: منافع عمومی مردم در عرضه کالا در نظر گرفته شود و کالاهایی چون سیب که تولید خود استان است، با قیمت مناسب به مردم در ایام عید نوروز عرضه شود.

پیچیدن بوی عید نوروز در شهر ارومیه

به گزارش ایسنا، نوروز فرصت مغتنمی است که در کنار توجه به آداب و رسوم و آیینهای خاص هر منطقه، با سفر به نقاط مختلف ایران، علاوه بر آشنایی با سنتهای مردمان هر منطقه و دیدن زیبایی ها و آثار تاریخی آن، روحی تازه در کالبد تن بدمیم و برای سال پیش رو آماده تلاشی مضاعف شویم. 

آذربایجان غربی و شهر ارومیه نیز در شمالغرب کشور همانند هرسال آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است، سفر به این استان زیبا با طبیعتی منحصربه فرد و آثاری تاریخی همچون مسجد جامع ارومیه، قره کلیسا،کاخ موزه باغچه جوق،دریاچه ارومیه، آبشارهای مختلف را از دست ندهید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha