• یکشنبه / ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402122719028
  • خبرنگار : 50184

بزرگترین تک‌بنای سنگی ایران را در این شهر ببینید

بزرگترین تک‌بنای سنگی ایران را در این شهر ببینید

ایسنا/کرمانشاه بزرگترین تک بنای سنگی ایران یا همان معبد آناهیتا، امسال هم به مانند سال‌های گذشته میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران خواهد بود.

محمد جواد عظیمی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کنگاور در گفت و گو با ایسنا، از کنگاور به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در کرمانشاه نام برد و اظهار کرد: یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان، معبد تاریخی آناهیتا است که هر ساله حدود ۲۰ هزار گردشگر از آن بازدید می کنند.  

وی افزود: این بنای تاریخی که به تک بنای سنگی ایران معروف است، بر سر راه تاریخی هگمتانه به بیستون واقع شده و از بناهای مهم در زمان خود به شمار می‌رود. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان کنگاور تاکید کرد: هرچند تاکنون دو مرحله کاوش باستان شناسی در این محوطه تاریخی انجام شده، اما هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا این بنا نیایشگاهی برای الهه آب‌ها بوده و یا اینکه کاخی ناتمام از خسرو پرویز ساسانی است. 

به گفته این مسئول، هنوز دقیقا مشخص نیست که این بنا در زمان اشکانی یا در زمان ساسانیان ساخته شده و از این نظر معبد آناهیتا رازهای سربه مهر زیادی را در خود نهفته دارد. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از محوطه های باستانی مهم در شهرستان کنگاور که اهمیت بسیار بالایی دارد، گودین تپه است. محوطه ای که طبق کاوش های باستان شناسی صورت گرفته دارای هفت لایه فرهنگی از دوره پیش از تاریخ، تاریخ و دوره اسلامی(به مدت هفت هزار سال) است که لایه دوم آن مربوط به دوره مادها است.

عظیمی در ادامه از سراب فش هم به عنوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهرستان نام برد و گفت: گردشگران می توانند در این روستای کوچک جاذبه های گردشگری متفاوتی را ببینند،  چراکه این روستا به عنوان دهکده ملی سازهای ایران به ثبت رسیده و از طرفی وجود سراب فش و طبیعت بکر و بی نظیر اطراف آن فضایی چشم نواز را برای کسانی که به طبیعت گردی علاقمندند، فراهم کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: حمام های تاریخی توکل، بزرگ و میدان، سراب های کبوترلانه و گرمخانی، ماران و پل تاریخی کوچه از دیگر جذابیت های این شهرستان هستند. 

رئیس میراث فرهنگی در ادامه با بیان اینکه  شهرستان کنگاور آماده میزبانی از گردشگران نوروزی است، گفت: در ورودی معبد آناهیتا ۱۰ غرفه صنایع دستی را برای علاقمندان به هنرهای دست ساز راه اندازی کرده‌ایم که در آن تولیدات هنرمندان صنایع دستی این شهرستان مانند گلیم بافی، چرم دوزی، میناکاری، سفالگری و ... عرضه می شود. 

وی در پایان اظهار کرد: به منظور فراهم کردن بستر اسکان گردشگران، دو مدرسه و یک خانه معلم با یک اقامتگاه بوم گردی در روستای فش آماده سازی شده است. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha