• یکشنبه / ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402122719048
  • خبرنگار : 50037

نخستین رویداد گردشگری گوسفند مهربان در گل‌تپه

نخستین رویداد گردشگری گوسفند مهربان در گل‌تپه

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ از برگزاری نخستین رویداد گردشگری گوسفند مهربان در نوروز ۱۴۰۳ در شهر گل‌تپه خبر داد.

مهدی غلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد پنج رویداد گردشگری شامل جشنواره رویداد گردشگری فرش مهربان، رویداد گردشگری انگور، گلرنگ، رویداد گردشگری روز کبودراهنگ و رویداد گوسفند مهربان برای شهرستان کبودراهنک هدفگذاری شده بود که از این تعداد رویداد گردشگری رویداد فرش مهربان، گلرنگ، انگور و روز شهرستان برگزار شده و در ایام نوروز نیز نخستین رویداد گردشگری گوسفند مهربان در شهرستان در شهر گل تپه برگزار می‌شود.

وی افزود:شهرستان کبودراهنک به عنوان مأمن گوسفند مهربان شهرت دارد و این گوسفند بومی ویژه منطقه کبودراهنگ و به طور اختصاصی به دهستان قهورد در بخش گل تپه تعلق دارد.

غلامی در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیش بینی شده این شهرستان برای استقبال از نوروز گفت: در چهارم فرودین ماه ۱۴۰۳ با همکاری میراث فرهنگی شهرستان و شهرداری شیرین سو جشنواره بادبادک‌ها در کنار تالاب شیرین سو همراه با اجرای نمایش عروسکی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این جشنواره به ساخت بهترین بادبادکها با بهترین اوج در آسمان جوایزی اهدا می‌شود، ادامه داد: تالاب انسان ساخت و دائمی شیرین سو در کنار شهر شیرین سو بوده که همه ساله در فصل مهاجرت پذیرای تعداد زیادی پرندگان آبزی و کنار آبزی است که می‌توان به گونه‌های پرستوی دریایی نوک کلفت، تنجه، لک لک سفید، اردک سرسبز، آن‌قوت، فیلوش، کشیم کوچک، باکلان بزرگ، کشیم بزرگ، اگرت بزرگ، باکلان کوچک، بوتیمار کوچک، پرستو دریایی، خوتکا، آبچلیک پا سرخ، چوب پا، چنگر نوک سرخ، کاکایی سرسیاه، پرستو دریایی نوک‌کاکایی، فلامینگو، کاکایی نقره‌ای، دم جنبانک ابلق اشاره کرد.

غلامی همچنین تصریح کرد: در ایام نوروز نوروزگاه روستای گردشگری اکنلو همراه با بازی‌های بومی محلی و نمایش عروسکی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: مسابقه آیین‌ها و رسوم نوروز و ماه مبارک رمضان در فضای مجازی، مسابقه گردشگری و پاسخ به سوالات به صورت مجازی و نیز جشنواره غذا در افطار ( آش غاز یاغی میراث ناملموس) در روستای قهورد علیا از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای ایام نوروز در این شهرستان خواهد بود. 

به گزارش ایسنا، گوسفند مهربان یکی از بهترین و با صرفه ترین نژاد دام سبک بوده به نحوی که مقاوم به بیماری‌ها و آفات است و درصد بالای دوقلو زایی و ضریب تبدیل غذایی بالا از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود. پشم گوسفند مهربان بهترین کیفیت برای فرش بافی را دارد، متوسط تولید سالانه پشم گوسفند ماده، شش دهم کیلوگرم و نر نه دهم کیلوگرم است. گوسفند ماده مهربان روزانه ۵۰۰ گرم شیر تولید می‌کند و بازه شیردهی آن ۱۱۰ روز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha