• دوشنبه / ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402122819547
  • خبرنگار : 50455

یک قم‌پژوه مطرح کرد:

هفت‌سین ایرانی؛ نوید نو شدن و زایش طبیعت

هفت‌سین ایرانی؛ نوید نو شدن و زایش طبیعت

ایسنا/قم یک قم پژوه بیان کرد: سفره هفت سین جزئی جدانشدنی از رسوم زیبای نوروز است و نیاکان فهیم ما با آمیختن آداب و رسوم نوروزی با دین اسلام، سنن ایرانی را به بهترین شکل نگهداری کردند.

حسین مقیمی کارشناس قم پژوهی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: سفره هفت سین جزئی جدانشدنی از آداب و رسوم زیبای نوروز است و قدمت آن به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد؛ برخی بر این باور هستند که قبل از اسلام هفت سین بوده است.

این قم پژوه در رابطه با مواد تشکیل دهنده سفره هفت سین، بیان کرد: اصل سفره هفت سین شامل: سبزه؛ نماد زایش، طراوت و شادابی و پیوند انسان با طبیعت، سمنو؛ نماد لحظات شیرین زندگی، سیب؛ نماد زیبایی، تندرستی و حفظ سلامت، سنجد؛ نماد عشق و مهر و دلباختگی، سیر؛ نماد پاکی محیط، جلوگیری از انرژی‌های منفی و در بین برخی از اقوام و ملل نماد باطل کردن سحر و جادو، سماق؛ نماد طلوع خورشید، نوید بهار و پیروزی نور بر تاریکی شب، عشق و مهر، سرکه؛ نماد صبر، پاکی و زدودن آلودگی‌ها است.

مقیمی با بیان اینکه در چیدمان این سفره زیبا به غیر از هفت سین چیزهای دیگری هم خودنمایی می‌کند، اظهار کرد: تخم مرغ نماد زایش و آفرینش از نطفه است که معانی بسیار زیادی دارد، همچنین آیینه نماد پاکی، روشنایی و صداقت و ماهی در سفره هفت سین از رسوم کشور چین است؛ البته چینی‌ها با تمام شدن سال نو ماهی‌ها را در رودخانه و جویبارها رها می‌کنند در حالی که ما آن‌ها نگه می‌داریم تا از بین بروند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه اولین سکه را داریوش هخامنشی ابداع کرد، سکه از اجزای اصلی سفره هفت سین نیست و بعدها به آن اضافه شد؛ اما با توجه به اینکه سکه‌های قدیم از طلا و نقره بود شاید به عنوان نمادی از برکت در زندگی پا به سفره هفت سین باز کرد.

این قم پژوه عنوان کرد: عدد هفت، یک عدد رمزآلودی است، در قرآن بارها به هفت آسمان و هفت زمین اشاره شده و طواف خانه خدا نیز ۷ مرتبه است؛ همچنین هفت شهر عشق عطار و هفت خان رستم را در ادبیات هم می‌بینیم. به همین جهت، این عدد که در سفره هفت سین نوروز می‌بینیم بسیار جالب است.

وی با اشاره به بیتی معماگونه از فردوسی این حکیم سخن که می‌گوید: زگرد سواران در آن پهن دشت / زمین شد شش و آسمان گشت هشت، افزود: در این بیت نیز به هفت آسمان و زمین اشاره شده است به این معنا که آنقدر سواران زیاد بودند و گرد و خاک به هوا بلند شد که انگار یک طبقه از زمین کنده شد و به آسمان رفت و زمین ۶ طبقه و آسمان ۸ طبقه شد.

مقیمی بیان کرد: یکی از کارهایی که نیاکان فهیم، زیرک و دانای ما بعد از ورود اسلام انجام دادند تا آداب و رسوم زیبای خود را پاسداری کنند؛ آمیختن این آداب با اسلام بود، مانند: گذاشتن قرآن در سفره هفت سین و چه بهتر که ما سال نو را با خواندن قرآن و عمل به آن در زندگی آغاز کنیم.

این قم پژوه در پایان با بیان اینکه ایرانی‌ها دعاهای بسیار پر معنی و زیبایی برای نوروز داشتند اما دعای تحویل سال فعلی به عللی جای آن را گرفت، تصریح کرد: دعای تحویل سال به زبان عربی و دارای معانی بسیار زیبایی است که آمیختن آداب نوروزی را با دین اسلام نشان می‌دهد؛ ما باید قدردان نیاکان خود باشیم که به بهترین شکل آداب و رسوم ایرانی را نگهداری کردند، ما نیز وظیفه داریم این آداب و رسوم را پررنگ تر از گذشته به دست آیندگان برسانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha