• سه‌شنبه / ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402122920200
  • خبرنگار : 71402

فیدان: ترکیه آماده گفت‌وگو با دولت سوریه است/حل سریع بحران اوکراین بعید است

فیدان: ترکیه آماده گفت‌وگو با دولت سوریه است/حل سریع بحران اوکراین بعید است

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا آماده دیدار و گفت‌وگو با دولت سوریه است. او همچنین گفت بعید به نظر می‌رسد که جنگ اوکراین به این زودی‌ها حل شود و این پتانسیل را دارد که تشدید شود.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ترکیه دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک» گفت: «ما هرگز مذاکره با دمشق را رد نکرده‌ایم. ما در گذشته جلساتی داشتیم و اکنون آماده دیدار هستیم، اما دولت دمشق هم باید در موضع خود تجدیدنظر کند.»

هاکان فیدان افزود، آنکارا همچنین خواهان ادامه فعالیت «فرمت آستانه» در مورد سوریه است.

سوریه از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی است و نیروهای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه با چندین گروه‌ شورشی مسلح می‌جنگند. از سال ۲۰۱۶، نیروهای مسلح ترکیه هم عملیات هوایی و زمینی را در سوریه علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) انجام می‌دهند. دمشق بارها حضور نیروهای ترکیه در مرز سوریه را غیرقانونی خوانده و از آنکارا خواسته است نیروهای خود را خارج کند.

در سال ۲۰۱۷ روسیه، ترکیه و ایران یک گروه میانجی برای حل و فصل درگیری سوریه در آستانه قزاقستان راه‌اندازی کردند. در ژانویه ۲۰۱۸، شهر سوچی روسیه میزبان کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه بود که اولین تلاش از زمان آغاز درگیری برای گردآوری مجموعه‌ای فراگیر از نیروهای سیاسی سوریه بود. نتیجه اصلی این کنگره، تصمیم به ایجاد کمیته قانون اساسی بود که در ژنو فعالیت می‌کند و وظیفه اصلی آن تهیه اصلاح قانون اساسی در سوریه است.

به گزارش اسپوتنیک، در دسامبر ۲۰۲۲ وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه مذاکراتی سه‌جانبه در مسکو برگزار کردند تا راه‌های حل و فصل بحران سوریه را بررسی کنند. این مذاکرات اولین دیدار رسمی میان روسای دفاع ترکیه و سوریه در ۱۱ سال گذشته بود.

جنگ اوکراین

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سی‌ان‌ان ترک گفت بعید به نظر می‌رسد که مناقشه اوکراین به این زودی‌ها حل شود و این پتانسیل را دارد که تشدید شود.

هاکان فیدان مدعی شد، خصومت‌های میان مسکو و کی‌یف به «جنگ فرسایشی» تبدیل شده است که به گفته او برای ترکیه یک موضوع نگران‌کننده جدی است.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه از نظر استراتژیک نگران گسترش جنگ به این منطقه است، افزود: «این روند از زبان شروع می‌شود و سپس به عمل تبدیل می‌شود.»

او هشدار داد که «اروپا باید بیشتر از ما نگران وضعیت اوکراین باشد.» فیدان همچنین در مورد چشم‌انداز توافق صلح گفت: «هیچ مبنایی برای انتظار پیشرفت در این موضوع در سال ۲۰۲۴ وجود ندارد. ما در آینده نزدیک شاهد چنین چیزی نیستیم.»

او خاطرنشان کرد، با این حال ترکیه ابتکارات متعددی برای پایان دادن به این درگیری دارد و یکی از معدود کشورهایی است که خواهان صلح در ناتو، اتحادیه اروپا و سایر پلتفرم‌های بین‌المللی است. به گفته فیدان، آنکارا در موقعیت خوبی برای دنبال کردن این سیاست قرار دارد زیرا روابط خوبی با هر دو طرف درگیری دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha