• چهارشنبه / ۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403010100338
  • خبرنگار : 50107

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

نامگذاری سال‌ها نقشه راهی است که مقام معظم رهبری برحسب نیاز زمانه تعیین می‌کنند

نامگذاری سال‌ها نقشه راهی است که مقام معظم رهبری برحسب نیاز زمانه تعیین می‌کنند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: نامگذاری سال‌ها شعار نیست، در واقع برنامه و هدف و نقشه راهی است که مقام معظم رهبری برحسب ضرورت و نیاز زمانه تعیین می‌کنند.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: من نامگذاری سال‌ها را شعار نمی‌بینم، در واقع برنامه و هدف و نقشه راهی است که مقام معظم رهبری برحسب ضرورت و نیاز زمانه تعیین می‌کنند. سال‌های اول که مقام معظم رهبری اهداف و نقشه راه را تعیین می‌کردند، همه برای پیاده کردن آن بسیج می‌شدیم، الان کجا این موضوع را دنبال می‌کنیم؟

روشنک افزود: در سال‌های اول، دولت، مجلس، فعالان اقتصادی و مردم به اجرای این شعارها مقید بودند، به خوبی دنبال می‌کردند و عمل می‌شد اما در سال‌های اخیر چندان به دنبال پیاده کردن شعار، هدف، برنامه و نقشه راه نیستیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: باید برای نامگذاری‌های مقام معظم رهبری، از ابتدای سال دنبال تحقق، هدف و نقشه راه باشیم. از فردا در سربرگ ادارات، شرکت های دولتی و خصولتی، درب ادارات و پشت میز مسئولان شعار سال نوشته می‌شود، اما باید برای تحقق آن هم تلاش کرد. تحقق این شعار نیازمند اهداف، برنامه و پژوهش است.

وی بیان کرد: در شعار سال گذشته مهار تورم و رشد تولید مطرح شد، اما در مهار کدام یک توفیق پیدا کردیم؟ شاید در رشد تولید تا اندازه‌ای پیش رفتیم اما به قیمت رشد قاچاق و دوپینگ کردن بنگاه‌های تولیدی بود که این موضوع عاقبت ندارد. رشد تولید زمانی محقق می‌شود که ما به گونه‌ای از تولید خود حمایت کنیم تا تولید بتواند در مقابل کالای خارجی در بازار آزاد رقابت کند.

نامگذاری سال‌ها نقشه راهی است که مقام معظم رهبری برحسب نیاز زمانه تعیین می‌کنند

روشنک خاطرنشان کرد: مهارم تورم نیز به گونه‌ای که الان اعمال می‌شود، درست نیست. وقتی مهار تورم محقق می‌شود که سفره مردم کوچک نشود. ۳۵ درصد به حقوق کارگران اضافه کردند و از فردا که من بخواهم به طور مثال مصالح ساختمانی بخرم، قیمت آن ۳۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. این تحقق مهار تورم و رشد تولید نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نام امسال جهش تولید با مشارکت مردم بوده اما منظور کدام مردم است، تصریح کرد: اگر مردم مصرف‌کننده هستند، مصرف‌کننده در کجا قرار می‌گیرد؟ باید کاری کرد که تولیدکننده هم کالا را مرغوب‌تر از کالای خارجی تولید کند و هم ارزان‎‌تر از کالای خارجی بفروشد، نه اینکه ۱۰۰ درصد تعرفه وضع شود یا واردات کالا را به کل ممنوع کنیم. وقتی واردات ممنوع شود، تولیدکننده داخلی دلیلی برای رعایت استاندارد، کیفیت و یا رقابت قیمتی ندارد.

وی اضافه کرد: نرخ سکه و ارز در ابتدای سال مشخص بوده و پایان سال هم مشخص است که با محاسبه آن می‌توان میزان تورم را به دست آورد. دادن کوپن و یارانه مهارم تورم نیست. شاخص مهار تورم ما در سکه و ارز است که باید این دو را مهار کنیم، آن هم مهار واقعی نه دوپینگی. زمانی که نرخ ارز به صورت دوپینگی مهار می‌شود، به یک باره فنر در می‌رود. نرخ مسکن را نیز مهار کردند اما در پایان سه ماهه اول امسال شاهد جهش قیمت ملک خواهید بود.  

روشنک گفت: اگر می‌خواهیم مردم را مشارکت دهیم، نباید فکر کنیم مردم فقط من تولیدکننده هستم، بلکه مردم ۱۰۰ درصد هستند. اگر بخواهیم مردم را مشارکت دهیم اول باید منافع مردم را رعایت کنیم. تولیدکننده، فعال اقتصادی، بازرگان، دولت، مجلس، همه باید در همه رده‌ها منافع مردم را در نظر بگیریم تا مردم در امور مشارکت کنند. مشارکت هم تنها در تولید نیست، بلکه در تمام امور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha