• پنجشنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403010200469
  • خبرنگار : 50136

آذربایجان‌غربی زیباست؛

کاخی افسانه ای در شمال‌ غرب ایران

کاخی افسانه ای در شمال‌ غرب ایران

ایسنا/آذربایجان غربی همواره روستاها یکی از مقاصد گردشگری بوده به خصوص اگر روستاهایی دارای ویژگی های منحصربه فرد و یا تاریخی باشد با اقبال بیشتر گردشگران مواجه می‌شود.

آذربایجان غربی یکی از استانهایی است که در شمال غرب کشور چنین روستاهایی با ویژگی های خاص و تاریخی بسیاری دارد که روستای باغچه جوق در شهرستان ماکو نمونه ای است که معرفی می شود.

باغچه‌جوق نام روستایی در هفت کیلومتری غرب شهر ماکو است.

روستای باغچه جوق از غرب و جنوب به دامنه کوه چرکین و چشمه‌ای به نام کلیسه منتهی می‌شود.

کاخ موزه باغچه جوق در این روستا و در دامنه یک کوه قرار دارد و نامش برگرفته از این منطقه است. 

ساخت کاخ موزه باغچه جوق هم‌زمان با دوره قاجار در زمان تیمور پاشاخان آغاز شد و پس از ۳۰ سال در زمان اقبال‌السلطنه به اتمام رسید.

کاخی افسانه ای در شمال‌ غرب ایران

کاخ موزه باغچه جوق به عنوان یکی از ارزشمندترین و باشکوه‌ترین آثار تاریخی بر جای مانده در آذربایجان غربی در تاریخ ۱۱ تیر سال ۱۳۷۵ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۷۳۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زیبایی های این کاخ موزه که به کاخ سردار هم شهره است غیرقابل وصف است، ساختمان کاخ از لابه لای درختان محوطه، همانند نگینی بر انگشتر خودنمایی می‌کند. 

کاخی افسانه ای در شمال‌ غرب ایران

پس از عبور از محوطه ای نسبتا بزرگ با نزدیک شدن به کاخ و بالا رفتن از پله های ورودی کاخ، گردشگران همانند عبور از تونل زمان، وارد روزگار سردار ماکو می‌شود، معماری ایرانی _ روسی، آینه کاری ها، گچبری های منحصربه فرد بنا، نقاشی سقف اتافها، مبلمان آن دوران، ظروف و اشیای زیبای متعددی که بکار گرفته می‌شد هر بیننده ای را به یاد کاخ‌های افسانه ای می اندازد. 

کاخی افسانه ای در شمال‌ غرب ایران

گردش در این باغ بزرگ و بازدید از کاخ سردار به عنوان یکی از کاخهای باشکوه ایران، مطمئناً به تجربه ای منحصر به فرد برای هر گردشگری تبدیل می شود که نبابد این تجربه را از دست داد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha