• جمعه / ۳ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1403010200795
  • خبرنگار : 71650

نگاهی به شعار سال ۱۴۰۳؛

«جهش تولید با مشارکت مردم»؛ از باز شدن پای مردم به تولید تا مسئولانی که باید چشمشان را باز کنند

«جهش تولید با مشارکت مردم»؛ از باز شدن پای مردم به تولید تا مسئولانی که باید چشمشان را باز کنند

شعار سال ۱۴۰۳ نیز همانند یک دهه گذشته حول مسئله «اقتصاد» نامگذاری شد، با این تفاوت که امسال نقش مردم در این مسیر پررنگ‌تر از گذشته دیده شده است و «جهش تولید» به «مشارکت مردم» گره خورده است؛ موضوعی که گرچه با استناد به تجارت تلخ گذشته در خصوص سوء استفاده از وام ها و ارزهای دولتی بیم از فساد آن می رود؛ اما رهبر انقلاب با تاکید بر لزوم باز شدن پای مردم به عرصه تولید برای تحقق «جهش تولید»، راه حل مقابله با چنین سوء استفاده‌هایی را اینطور بیان کردند که «مسئولان امر چشمشان را باز کنند».

به گزارش ایسنا، ۲۵ سال است که رهبر انقلاب به هنگام نوروز، سال نو شمسی را با عنوانی خاص نامگذاری می کنند و نگاهی به نام گذاری سال ها و شعار مخصوص هر سال طی ۲۰ سال اخیر و به ویژه از دهه ۹۰ به بعد نشان می دهد شعار همه این سالها حول دو محور «اقتصاد» و «تولید» چرخیده است.

از دهه ۹۰ به بعد مشخصا شعار پنج سال با کلمه «اقتصاد» و بعضا ذیل عناوین «جهاد اقتصادی» و «حماسه اقتصادی» آمیخته شد و از همه مهمتر هشت سالی هست که رهبر انقلاب در نامگذاری سال ها از شعار «تولید» ذیل عناوین «رونق تولید»، «رشد تولید» و «جهش تولید» استفاده می کنند.

شعار سال ۹۵ «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و پیرو آن شعار سال ۹۶ «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» قرار داده شد و از آن پس سیر نامگذاری سال ها با استفاده از الگوریتم «تولید» به سمتی رفت که در ابتدا توجه مردم را به کالای ایرانی و افزایش میل و رغبت نسبت به استفاده از کالاهای ایرانی جلب شود و سپس در گام بعدی مسئولین در خصوص جدی گرفتن مسئله «تولید» ملزم شوند.

از این رو شعار سال ۹۷ «حمایت از کالای ایرانی»، شعار سال ۹۸ «رونق تولید»، شعار سال ۹۹ «جهش تولید»، شعار سال ۱۴۰۰ «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها»، شعار سال ۱۴۰۱ «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، شعار سال ۱۴۰۲ «مهار تورم، رشد تولید» و شعار سال جاری «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار داده شده است. پر واضح است این دومینوی عناوین سال ها نه تنها همانند حلقه های یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند؛ بلکه نامگذاری هرکدام پیرو اقدامات رو به جلو و بعضا عقب‌گرد در سال های قبل از خود بوده و تحقق هرکدام نیز وابسته به تحقق دیگری است.

*«اقتصاد»؛ شاه کلید حل مسائل اساسی کشور

به گزارش ایسنا، اقتصاد عامل مهمی در پیشرفت تمامی کشورها محسوب می شود و دشمنان جمهوری اسلامی سال هاست که اقتصاد ایران را مهمترین راهبرد برای مقابله با جمهوری اسلامی قرار داده اند و این امر را می توان به وضوح از تحریم های ریز و درشتی که جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون با آن درگیر بوده است، دریافت.

از این رو این نامگذاری ها اساسا بر پایه شرایط کشور و مسئله اساسی که کشور با آن درگیر است، انجام می شود و اینگونه رهبر انقلاب بسیار هوشمندانه به مسئولین وقت گِرا می دهد که گام بعدی را چگونه بردارند تا کاستی ها جبران و کشور از نقشه پیشرفت جا نماند. اما گرای هشت سال گذشته شاید ملموس تر از همیشه نشان می دهد که همچنان شاه کلید حل اصلی ترین مسائل کشور همان «اقتصاد» است.

درواقع این زنجیره برای رسیدن به یک هدفی خاص که همان رشد و شکوفایی اقتصادی کشور و بهبود اوضاع اقتصادی کشور است، چیده شده که گام های امروز آن تعیین کننده گام بعدی در سال های آینده است. از این رو اخلال و کم کاری در برنامه ریزی و اقدام ذیل عناوین تعیین شده در هر سال از سوی دولت می تواند دست یابی به اهداف این نقشه و برنامه دقیق چیده شده را بهم زند. شاید بتوان گفت وقتی شعار ۱۰ سال کشور همچنان بر روی عنوان «تولید و اقتصاد» ولو با دریچه نگاهی متفاوت و پرداختن به ابعاد مختلف آن اعم از نقش حمایت مردم از تولید و اقتصاد کشور و مشارکت مردم می چرخد، یعنی آنطور که باید و شاید این مساله اساسی کشور حل نشده است. 

*«جهش تولید با مشارکت مردم»؛ وقتی بیش از همیشه بر روی نقش مردم حساب می شود

در این بین همواره رهبر انقلاب نقش دولت و ملت را در تحقق شعار سال ها در کنار یکدیگر تصویر کرده اند، به طوری که طبق این دیدگاه مادامی که مردم در حد دایره اختیارات خود برای تحقق شعار سال تلاش کنند و متقابلا دولت نیز اقدامات لازم داخلی و بین المللی را در این راستا انجام دهد، امکان رسیدن به کمال اهداف تعیین شده وجود دارد. با این وجود در برخی سال ها مشخصا «ملت» یا «مردم» در عنوان سال جای گرفتند و شعار سال خیلی صریح با عنوان «مردم» بسته شده است. کما اینکه شعار سال ۸۸ «حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف»، شعار سال ۹۴ «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» و شعار سال جاری «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شد و این نشان می دهد بیش از همیشه برای تحقق این شعار بر روی نقش مردم حساب باز شده است و اینبار مردم نیز باید بیش از همیشه پا به پای مسئولین برای تحقق این شعار قدم بردارند.

*«اقتصاد»؛ مسئله عمده و نقطه ضعف اساسی کشور که در دین و دنیای مردم اثر می گذارد

امسال هم رهبر انقلاب همچنان «اقتصاد» را مسئله عمده و نقطه ضعف اساسی کشور عنوان و در تبیین شعار سال ۱۴۰۳ مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» صراحتا اظهار کردند «اگر اقتصاد کشور وضع مطلوبی پیدا بکند، در همه‌ اوضاع عمومی کشور تأثیر خواهد داشت؛ می توان گفت در دین و دنیای مردم میتواند اثر بگذارد».

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری گرچه و دولت در بخش بین المللی و در عرصه های مختلف اقتصادی و... خبرهای شیرینی داشت؛ اما اتفاقات رخ داده در سال گذشته همانند سالهای دیگر انباشته از شیرنی ها و تلخی ها بود که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم جزو خبرهای تلخ آن محسوب می شد. به طوری که برای تحقق شعار سال قبل یعنی «مهار تورم و رشد تولید» کارهای خوبی انجام گرفت و پیشرفت هایی رخ داد؛ اما اقدامات انجام شده به قدر مطلوب نبود.

ایشان همچنین با تاکید بر اینکه اقدام خوب انجام شده باید ادامه یابد، خاطرنشان کردند که این شعار، شعاری نیست که توقع داشته باشیم در طول یک سال به نقطه مطلوب برسد و باید اقدامات لازم ادامه یابد؛ «امسال هم شعار سال ۱۴۰۲ جزو مطالبات ما است».

*«تولید داخلی»؛ کلید حل مشکلات اقتصادی

به زعم رهبری، کلید اساسی حل مشکلات اقتصادی کشور چیزی جز تولید داخلی و تولید ملی نیست و از همین رو است که در این چند سال شعار هر سال بر روی «تولید» تکیه داده شده است؛ چراکه اگر به رشد تولید برسیم، بسیاری از مشکلات اقتصادی همانند تورم، اشتغال، ارزش پول ملی و...حل می شود. در عین حال رهبری جهش در امر تولید را بدون حضور و مشارکت مردم تحقق پذیر نمی دانند «جهش تولید به نظر کار بزرگ و شاید در نظر بعضی نشدنی بیاید، لکن بنده معتقدم با توجه به بخش دوم این شعار، یعنی «مشارکت مردم»، شدنی است.»

*پای مردم به عرصه «تولید» باز شود، مسئولین امر چشمانشان را باز کنند

این تاکید بر نقش فعال مردم در تحقق شعار سال تا جایی مورد اهتمام است که رهبری صراحتا امسال اعلام کردند که باید اقتصاد را مردمی کرده و پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم؛ چراکه ظرفیت های بزرگی در بخش مردمی وجود دارد که باید این ظرفیت ها فعال شده و به نفع مردم استفاده شود. در این بین اما دغدغه ای همیشگی مبنی بر سوء استفاده و ایجاد فساد با وارد کردن سرمایه های مردم به مسائل اقتصادی وجود دارد که تجارب گذشته و فسادهای مالی که بعضا با استفاده از وام ها و ارز های دولتی رخ داده است منجر به نقره داغ کردن ورود مردم به عرصه تولید شده است. با این حال رهبری گرچه این دغدغه را به جا دانستند؛ اما همچنان با پافشاری بر لزوم مشارکت دادن مردم در امر تولید راهکار جلوگیری از فسادهای این چنین را اینطور عنوان کردند «مسئولین امر چشمشان را باز کنند، دقت کنند و هر کاری که انجام میدهند، با مراقبت کامل انجام بگیرد»

*نکات راهبردی رهبر انقلاب برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»

در بیانات اخیر رهبر انقلاب چند نکته راهبری برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» وجود داشت که از جمله مهمترین آنها مشارکت همه مردم برای تحقق این شعار در حد وسع و توانایی های خود است. درواقع رهبری تمامی آحاد مردم را در این سخنرانی مورد خطاب قرار داده و فرمودند که همچنان که دشمن در قضیه اقتصاد علیه جمهوری اسلامی پیگیر و فعال است، همه مردم ایران باید به صورت خستگی ناپذیرانه و شبانه روزی در این مسیر پیگیر و فعال باشند.

ایشان برای تشویق مردم در خصوص ایفای نقش در عرصه تولید و اقتصاد از لفظ «بسیج مردمی» در امر اقتصاد استفاده کرده و بیان کردند «می خواهیم همه‌ی نیروها در این راه بسیج بشوند. این هنر مسئولین ما است که بایستی انشالله راهش را پیدا کنند و این حرکت را انجام بدهند.»

در این بین گویا نقش جوانان از سایر مردم پررنگ تر است؛ چراکه ایشان صراحتا تاکید کردند در مسیر شکوفایی اقتصادی کشور باید «از نیروهای جوان تحصیلی کرده به معنای واقعی کلمه استفاده شود. از شرکتهای دانش‌بنیان باید حمایت بشود؛ اینها همه ابزارهایی هستند، وسایلی هستند که اگر به طور مجموع مورد توجه قرار بگیرند، بدون شک، اقتصاد کشور را به شکوفایی خواهند رساند.»

در میان این راهبردها، گرچه رهبری بر روی نقش مردم و به ویژه نیروهای ج.ان بسیار تاکید داشتند اما گذری هم به مسئولین دولتی زدند و به آنها توصیه کردند که در زمینه تحرّک خارجی و بین‌المللی اقتصادی، تفاهم‌نامه‌هایی را که امضا می شود و چندان تأثیری ندارد را به قراردادهای حقوقی قابل عمل و قابل اجرا که در عمل، اثری داشته باشد؛ تبدیل کنند

شعاری که ادامه دارد

به گزارش ایسنا، واضح است که ایجاد جهش اقتصادی کاری نیست که یک شبه آغاز شده و آثار و نتایج آن نیز یک شبه دیده شده و زحمات به ثمر نشیند، کما اینکه شرایط اقتصادی فعلی حاصل اقدامات یک سال یا دو سال گذشته نیست. در همین راستا نیز رهبری تاکید کردند شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مخصوص به یک سال نیست که در یک سال تمام شود، بلکه ادامه دارد و تحقق آن نیازمند برنامه ریزی دقیق مسئولین و همراهی بیش از پیش مردم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha