• جمعه / ۳ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403010300882
  • خبرنگار : 50136

آذربایجان غربی زیباست؛

سمفونی رنگها در مدرسه هدایت ارومیه

سمفونی رنگها در مدرسه هدایت ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی نوروز فرصت خوبی است برای گشت و گذار و بازدید از آثار و بناهایی که جزو هویت و پیشینه مردمان منطقه است.

در بازدید از بناهای تاریخی به عینه می توان نمود فرهنگ را به اشکال مختلف در تزیینات معماری، روی آثار و در و پنجره‌های چوبی، ارسی‌ها، طاق و جرزها، شیشه‌های رنگی دید. 

یکی از این بناهای زیبا مدرسه هدایت در مرکز استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه است. 

سمفونی رنگها در مدرسه هدایت ارومیه

این مدرسه در واقع خانه‌ای مسکونی بوده که شخصی به نام شهریارخان نظیم الدوله آن را در سال ۱۳۰۳ هجری قمری (۱۲۶۴ خورشیدی) یعنی در همان دوره قاجار می‌سازد و ساختش هم ۵ سالی طول می‌کشد.

صاحب جدیدش، حاج محمد صحت در سال ۱۳۴۵ هجری قمری (۱۳۰۶ خورشیدی) تصمیم می‌گیرد این خانه را به دانشکده هنر و بعد از یک سال هم به دبیرستان تبدیل کند و همین کار را هم می‌کند. از آن به بعد بود که به آن مدرسه هدایت ارومیه می‌گفتند.

حوالی بافت قدیمی شهر ارومیه، خیابان امام،کوچه امیر نظمی مدرسه هدایت واقع شده، مدرسه ای که با آجرهای لعابدار فیروزه ای و پنجره های رنگی تزیین شده است. 

این بنا در میان حیاط‌های بیرونی و درونی قرار گرفته و بر اساس معماری سنتی ایرانی، دارای اندرونی و بیرونی نسبتاً زیبایی است.

سمفونی رنگها در مدرسه هدایت ارومیه

 حیاط‌های مدرسه به فرم چهارگوش با دیوار کشی آجری و پایه‌های سنگی و آجری با طاق‌نماهایی از آجر لعابدار فیروزه‌ای آرایش یافته است. 

روحی تازه بر کالبد این بنا پس از مرمت میراث فرهنگی استان، دمیده شده و زنگار از تن این ساختمان زیبا زدوده شده است. 

حتما شما هم با رقص زیبای انوار خورشید در اتاق های خانه ها یا مساجد قدیمی بر سر ذوق آمده اید؛ تلالو نور خورشید با برخورد به شیشه های رنگی پنجره این بنا فرشی رنگین کمانی زیبا در داخل ساختمان پهن می کند بسیار چشم نواز است. 

دیدن اتاقهای متعدد با دربها و پنجره های چوبی زیبا که به حیاط بیرونی و جلویی بنا باز می شوند طاقچه هایی که زمانی اشیای قدیمی صاحبان این بنا بر روی آن جا خوش کرده بودند، هر علاقه مندی به تاریخ را به وجد می آورد. 

در سفر به آذربایجان غربی بازدید از این بنای زیبا را از دست ندهید. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha