• جمعه / ۳ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403010300973
  • خبرنگار : 71234

/جهش تولید با مشارکت مردم/

اراده جدی و عمل مجاهدانه؛ پیش نیاز تحقق شعار سال

اراده جدی و عمل مجاهدانه؛ پیش نیاز تحقق شعار سال

تعدادی از نمایندگان مجلس با استقبال از نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کردند که اراده جدی و عمل مجاهدانه پیش نیاز جدی برای تحقق شعار سال است.

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.

ایشان تاکید کردند: جمع‌بندی نظرات کارشناسان اقتصادی ما را به این نتیجه می‌رساند که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله «تورم»، «اشتغال» و «ارزش پول ملی» مسئله «تولید» است و به‌همین دلیل در چند سال گذشته بر موضوع تولید تکیه شده است. بر همین اساس در سال جدید نیز تکیه بر مسئله تولید است و انتظار داریم که در موضوع تولید یک جهش روی دهد.

تعدادی از نمایندگان مجلس در صفحات شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) مطالبی درباره راهکارهای تحقق شعار سال نوشتند که در زیر می‌خوانید.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس:

«مشارکت مردم در پیشرفت کشور مستلزم باور به این اصل بنیادی انقلاب اسلامی است که حق مردم در تمامی عرصه‌ها باید به آنها بازگردانده شود؛ تصدی‌گری دولت و انحصار، به درجا زدن و نارضایتی در همه عرصه‌ها می‌انجامد. وضعیت خودرو و مسکن از نمونه‌های حذف کردن مردم از جریان اقتصاد است.

ما در مجلس یازدهم با رویکرد مردمی‌سازی و پس از دهه‌ها، رانت و انحصار در صدور مجوزهای کسب و کار را شکستیم تا موانع پیش روی مردم برای مشارکت در اقتصاد برداشته شود. در قانون جهش تولید مسکن، مردم را محور عمل قرار دادیم چون معتقدیم انحصار دولتی مثل همیشه بی‌فایده و ناکارآمد است.

مقابله با انحصار همه‌جانبه صنعت خودرو را علیرغم تمام دردسرهایش آغاز کردیم تا خواسته مردم محقق شود. پس از سالها انحصار دولت در تعیین قیمت محصولات کشاورزی، قانون را به نحوی اصلاح کردیم که نماینده کشاورزان یعنی خود مردم در فرایند قیمت‌گذاری نقش‌آفرینی کنند. پیش بردن طرح شفافیت قوای سه‌گانه هم تلاش‌ مهم دیگری در راستای مردمی‌سازی بود.

‌ ‌ در برنامه پنج ساله نیز ریل‌گذاری قانونی برای مردمی‌سازی در اقتصاد را رویکرد اصلی و روح حاکم بر برنامه قرار دادیم. با اجرای درست این قوانین می‌توان گام‌های اولیه برای مردمی‌سازی در اقتصاد را برداشت.

  اگر می‌خواهیم مشارکت مردم در جهش تولید محقق شود باید آماده شکستن انحصارها، رفع‌ تصدی‌گری، اصلاح رابطه مردم و دولت و حذف نگاه قیم‌مآبانه به مردم در عرصه تصمیم‌گیری‌ها باشیم. نقشه‌ای که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند چاره حل مشکلات است اما تحقق آن اراده‌های آهنین می‌خواهد.»

مصطفی میرسلیم نماینده تهران:

«برای تحقق ⁧شعار سال⁩، ⁧دولت⁩ و بانک مرکزی باید اهتمام خود را بر تأمین نیازهای ضروری جهش ⁧تولید⁩ بگذارند و وقعی به تبلیغات منفی وارداتچی‌ها نگذارند.

دستگاه قضائی باید بیش از گذشته کوشش کند تا با برچیدن هرچه سریعتر بساط ⁧فساد⁩ و ⁧خیانت⁩ و رشوه و زدوبند، راه را برای تحقق ⁧شعار سال⁩ هموار کند.»

علیرضا سلیمی نماینده محلات:

«جهش تولید با مشارکت مردم، شعاری پرمعنا و قابل تحقق است. لازمه عملیاتی شدن این شعار دوری بانک‌ها از بنگاهداری، توسعه بانک‌های توسعه‌ای، اجرایی شدن واقعی اصل ۴۴، واگذاری بخش دولتی اقتصاد به مردم، بسیج منابع غنی انسانی کشور ،تسهیل روند صادرات، باز کردن غل و زنجیر از پای تولید کننده، رفع قوانین متعارض و....است. اراده جدی و عمل مجاهدانه پیش نیاز جدی در این ساحت است.»

فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین:

«سال ⁧جهش تولید با مشارکت مردم⁩ همیشه در صحنه ایران عزیز، قطعا سالی پر از کار، تلاش مخلصانه، بهینه سازی تولید، ارتقا رشد اقتصادی و اشتغال، بهبود وضعیت معیشتی، فرهنگی، اجتماعی و ارزشی کشورمان خواهد بود.»

محسن علیزاده نماینده سپیدان:

«از ملزومات اساسی تحقق شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم حمایت و نظارت جدی دولت از ⁧بازار سرمایه⁩ است.»

زهره الهیان نماینده تهران:

«شعار سال جهش⁩ تولید و مشارکت مردم نمادی از باور به ⁧حکمرانی⁩ مردم پایه است.»

مهدی شریفیان نماینده تهران:

«در مجلس یازدهم با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به استقبال اجرای شعار سال ۱۴۰۳ رفته‌ایم.

‏تولید مردم‌پایه راه اصلی رونق بیشتر اقتصاد کشور است و شعار جهش تولید با مشارکت مردم⁩ در سال جاری حتما منشا خیر و برکت بیشتر خواهد شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha