• شنبه / ۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403010301015
  • خبرنگار : 71974

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا:

مناظرات دانشجویی فرهنگ گفت‌وگو را ارتقا می‌دهد

مناظرات دانشجویی فرهنگ گفت‌وگو را ارتقا می‌دهد

معاون فرهنگی جهاددانشجویی گفت: مناظرات دانشجویی وظیفه دارد فرهنگ گفت‌وگو را ارتقا دهد، یکی از مشکلات ریشه‌دار در فرهنگ کشور عدم ظرفیت برای شنیدن نظر مخالف است، با بالابردن فرهنگ گفت‌وگو شاهد کاهش بسیاری از تنش‌های موجود در جامعه خواهیم بود.

علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری مناظرات دانشجویی اظهار کرد: سال ۹۰ مقام معظم رهبری بر لزوم توسعه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تاکید کردند، جهاد دانشگاهی با ابتکار عمل اولین دوره از مناظرات دانشجویی را در همان سال برگزار کرد و به‌صورت مستمر طی ۱۲ سال اخیر این مسابقات برگزار شد و هر سال هم تغییراتی در این مسابقات را شاهد بودیم، یکی از مهم‌ترین این تغییرات، امسال با اعمال گزاره‌های طلایی مسائل جدی کشور در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بررسی می شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: امسال در برگزاری مناظرات دانشجویی گزاره طلایی به‌عنوان یک بخش الزامی از مسابقات اعمال و ماحصل این گفت‌وگو میان دانشجویان تبدیل به کتاب خواهد شد، این گزارش محتوایی با بیان دانشجویان در اختیار مسئولان مربوطه قرار خواهد گرفت؛ به طور مثال موضوعات مطرح‌شده در بخش اقتصادی به مسئولان وزارت اقتصاد ارائه خواهد شد. گزاره‌هایی در خصوص سیاست خارجی نیز به دستگاه وزارت خارجه ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: واکاوی حوزه تاریخ علم نشان از جایگاه والای گفت‌وگو در میان اندیشمندان دارد؛ به‌طوری‌که گفت‌وگو ارسطو و پیروانش تبدیل به کتاب شده است، زیرساخت دانش و آگاهی گفت‌وگو است. گفت‌وگو در دانشگاه نقش مهمی در توسعه علم دارد، علم و دانش از مقاله به دست نمی‌آید، آنچه علم را در ساختار علمی حال و آینده قرار می‌دهد، همان گفت‌وگوست، علم و دانش نیز از طریق گفت‌وگو نهادینه خواهد شد.

کلانترمهرجردی بیان کرد: ما باید از منظر گفت‌وگو نظام علمی کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم، باید بررسی کرد چه میزان از مقاله‌ها و تولیدات علمی از توافق جمعی بر اساس گفت‌وگو استفاده کرده است، در حوزه علمی یکی از مبانی مهم گفت‌وگو است و این مناظرات دانشجویی وظیفه دارد فرهنگ گفت‌وگو را ارتقا دهد، یکی از مشکلات ریشه‌دار در فرهنگ کشور عدم ظرفیت برای شنیدن نظر مخالف است، با بالابردن فرهنگ گفت‌وگو شاهد کاهش بسیاری از تنش‌های موجود در جامعه خواهیم بود.

به گفته وی؛مناظره و مباحثه در حوزه‌های علمیه از گذشته وجود داشته؛ بنابراین دانشجویان حوزه به دلیل تمرین و ممارست در این بخش از قدرت بیان بهتری برخوردار هستند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سازمان جهاد دانشگاهی اتکا به دانشجویان است و با استفاده از این ظرفیت در راستای حل مسائل روز اقدام خواهیم کرد. امسال نیز شورای سیاست‌گذاری مناظرات دانشجویی با حضور معاونت فرهنگی تشکیل شد، قبلاً این حکم مستقیم از سوی جهاد دانشگاهی اعلام می‌شد؛ اما با راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری در واحدهای آموزشی شاهد نقش پررنگ گروه‌های دانشجویی در جریان این برنامه خواهیم بود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: برخی از دانشجویان به صورت افتخاری هر هفته ۴ ساعت وقت خود را  به صورت رایگان صرف اقدامات فرهنگی جهاد دانشگاهی می‌کنند، طبیعتاً این واحدها با استفاده از ظرفیت دانشجویی در سطح کشور فعالیت می‌کنند، با این شبکه دانشجویان ترغیب می‌شوند با حوزه‌هایی که علاقه دارند ارتباط مستقیم کسب خواهند کرد.

وی افزود: بیش از یک سال است که مجوز دریافت برگزاری مناظرات میان اساتید را به‌عنوان مناظرات بیان دریافت شد و در ۱۵ واحد اساتید با حضور دانشجویان به دنبال ترویج مناظره میان دانشجویان هستیم.

کلانترمهرجردی عنوان کرد: اساتید دانشگاهی به‌عنوان انسان‌های اندیشمند می‌توانند دانسته‌های علمی خود را در قالب مقاله یا کتاب ارائه دهند؛ اما باید به طیفی از جامعه اشاره کرد که ترجیح می‌دهند مباحث را در قالب گفت‌وگو دریافت کنند، این مناظرات از جهت تولید محتوا در این قالب مخاطبان فراوانی خواهد داشت.

وی گفت: این مسابقات ابتدا در سطح دانشگاه‌ها بعد در سطح کشور برگزار می‌شود، جهاد دانشگاهی با برگزاری سالانه مناطرات دانشجویی با پیشنهادهای جدید به دنبال افزایش کیفیت این برنامه بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha