• جمعه / ۳ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403010301037
  • خبرنگار : 71402

ورشو: آمریکا از قبل درباره حمله به نورد استریم مطلع بود

ورشو: آمریکا از قبل درباره حمله به نورد استریم مطلع بود

وزیر امور خارجه لهستان امروز (جمعه) گفت، ایالات متحده از قبل از حملات قریب‌الوقوع به خط لوله نورد استریم مطلع شده بود، اما برای جلوگیری از آن حملات دخالت نکرد.

به گزارش ایسنا، اظهارات امروز «رادوسلاو سیکورسکی» وزیر امور خارجه لهستان در شرایطی مطرح می‌شود که او در سپتامبر ۲۰۲۲ و زمانی که وزیر خارجه نبود و به عنوان عضو پارلمان اروپا خدمت می‌کرد، به مداخله واشنگتن در حمله به خط لوله گاز نورد استریم اشاره کرده بود.

او عکسی از صحنه این حادثه را در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد و همراه آن نوشت «متشکرم ایالات متحده آمریکا» و بعدا هم تهدید «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای از بین بردن خط لوله گاز نورد استریم ۲ را یادآوری کرد. با این حال پیام او چند ساعت پس از انتشار حذف شد.

سیکورسکی به روزنامه لهستانی Rzeczpospolita گفت: «اگر ما به رسانه‌ها اعتماد داشته باشیم، این حمله توسط شخصی که به آن علاقه‌مند بوده، انجام شد. و ایالات متحده اطلاعات اولیه در مورد این موضوع داشت و در این حرکت دخالتی نکرد.»

این بار، دیپلمات سرشناس لهستان به نام افراد دخیل در این واقعه اشاره‌ای نکرد.

خطوط لوله گاز نورد استریم و نورد استریم ۲ برای انتقال گاز روسیه از کف دریای بالتیک به آلمان ساخته شد و در سپتامبر ۲۰۲۲ بر اثر انفجار از کار افتاد. اپراتور این خط لوله‌ها خسارت وارد آمده را بی‌سابقه خواند و گفت تخمین زمان تعمیرات غیرممکن است.

دانمارک، سوئد، آلمان و نروژ، روسیه را از تحقیقات خود در مورد این حملات دور کردند. در ماه فوریه، کپنهاگ و استکهلم با وجود اینکه تصدیق کردند که خرابکاری علت خرابی این خطوط لوله‌هاست ، تحقیقات را مختومه اعلام کردند.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه انفجارهای این ۲ خط لوله گاز را اقدام «تروریسم بین‌المللی» می‌داند.

هنوز هیچ نتیجه رسمی‌ از تحقیقات وجود ندارد، اما «سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقاتی سرشناس آمریکایی گزارشی را در فوریه ۲۰۲۳ منتشر و ادعا کرد که این انفجارها توسط ایالات متحده با حمایت نروژ انجام شد. با این حال واشنگتن هرگونه دخالت در این حادثه را رد می‌کند.

در مارس ۲۰۲۳ مجله آلمانی اشپیگل جزئیات مربوط به قایقی را که گفته می‌شود با خرابکاری در خطوط لوله‌های نورد استریم مرتبط است، فاش کرد. در این گزارش آمده است، یک قایق بادبانی به نام آندرومدا توسط افراد ناشناخته اجاره داده شد و نامه الکترونیکی برای اجاره آن به ارتباطاتی در اوکراین اشاره داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha