• شنبه / ۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403010401433
  • خبرنگار : 50225

نکاتی برای حفظ سلامت سالمندان در روزه‌داری

نکاتی برای حفظ سلامت سالمندان در روزه‌داری

ایسنا/خوزستان کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می‌شود در وعده افطار، شروع افطار سالمندان با شیر گرم، آب گرم یا چای کم رنگ تازه‌دم باشد و از مصرف آب سرد، شربت یا نوشابه همراه با افطار بپرهیزند.

زهرا باقری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای در روزه‌داری سالمندان اظهار کرد: اگر سالمندان روزه می‌گیرند باید مراقبت بیشتری کنند زیرا کاهش آب بدن و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگیجه آن‌ها شود و این سرگیجه‌ها ممکن است موجب از حال رفتن و به زمین افتادن آن‌ها شود که خطرناک است.

وی افزود: افراد مسن بر خلاف جوانان معمولا احساس تشنگی نمی‌کنند به همین دلیل بیشتر مستعد کم‌آبی بدن و همچنین ابتلا به یبوست هستند و در این ماه، روزه‌داران سالمند برای پیشگیری از کم‌آبی باید مایعات فراوان در حدود هشت تا ۱۰ لیوان آب و مایعات سالم دیگر  بین افطار تا سحر مصرف کنند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بنابراین توصیه می‌شود در وعده افطار، شروع افطار سالمندان با شیر گرم، آب گرم یا چای کم رنگ تازه‌دم باشد و از مصرف آب سرد، شربت یا نوشابه همراه با افطار بپرهیزند.

وی عنوان کرد: استفاده از مواد غذایی آبکی مانند سوپ، آش و حتی حلیم کم‌روغن موجب  حفظ تعادل آب و املاح در فرد روزه دارسالمند می‌شود.

باقری ادامه داد: در وعده شام، مصرف مایعات سالم مانند آب، دوغ بدون گاز و کم نمک، شربت‌های خانگی و آبمیوه‌های تازه طبیعی مانند آب پرتقال و طالبی توصیه می‌شود. مصرف شربت‌های خانگی که با آبلیمو، خاکشیر یا عرقیات گیاهی تهیه شده‌اند نیز در فاصله بعد از شام تا سحر بسیار مناسب است.

وی افزود: در وعده سحری هم روزه‌داران باید یک فنجان چای و قبل از آن میوه‌هایی مانند هندوانه و سالاد مصرف کنند تا املاح مورد نیاز بدنشان تامین شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: نکته قابل توجه برای گروه سنی سالمندان این است که مصرف چربی‌ها باید در رژیم غذایی آن‌ها محدود شود بنابراین مصرف غذاهای کم چرب و کم کلسترول توصیه می‌شود و باید از مصرف غذاهایی مانند مغز، دل و جگر گاو و گوسفند، زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ پوست نگرفته و لبنیات چرب و... خودداری کنند. به طور کلی توصیه می‌شود که سالمندان غذاها را به صورت کبابی، آب پز یا تنوری میل کنند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر سالمندان به علت داشتن مشکلات دهان و دندان باید از میوه‌های رنده شده، شیر کم چرب، انواع سوپ‌ها و آش‌ها و حلیم کم چرب در وعده‌های غذایی استفاده کنند. همچنین حتما مصرف میوه و سبزی در برنامه غذایی افطار و سحر گنجانده شود و اگر به علت مشکلات دهان و دندان یا مشکلات گوارشی، نمی‌توانند سبزی و میوه را به صورت خام مصرف کنند به صورت پخته شده استفاده کنند.

باقری گفت: مصرف منظم امگا ۳، برای همه افراد به خصوص سالمندان توصیه می‌شود زیرا در مقابل بیماری‌های قلبی و سکته قلبی محافظت می‌کند بنابراین مصرف منظم ماهی حداقل دو بار در هفته در وعده افطار توصیه می‌شود و ترجیحا ماهی به صورت سرخ شده نباشد.

وی عنوان کرد: محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار و سحر در سالمندان بسیار مهم و کمک‌کننده است. با توجه به اینکه مصرف مواد غذایی پرنمک علاوه بر کم آبی در طول روز، زمینه را برای بروز حملات قلبی مهیا می‌کند توصیه می‌شود به غیر از مقدار نمک کمی که برای طبخ لازم است دیگر سر سفره به غذا نمک اضافه نشود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماران دیابتی که روزه می‌گیرند هم باید رژیم غذایی مخصوص خود را در افطار و سحر رعایت کنند و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده  افطار استفاده می‌شود زیاده‌روی نکنند و میزان توصیه‌شده توسط متخصص تغذیه را مراعات کنند.

باقری بیان کرد: به طور کلی سالمندان باید در این دوره از زندگی، دریافت انرژی‌شان را کاهش دهند و غذاهای کم‌حجم و مقوی بیشتری مصرف کنند و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها را کاهش دهند؛ به طور مثال از گروه گوشت‌ها، گوشت مرغ و ماهی، لبنیات کم چرب و حبوبات، از گروه نان و غلات ترجیحا نان‌های سبوس‌دار و از گروه میوه‌ها و سبزی‌ها هم مصرف سبزی‌های برگ سبز تیره و میوه‌ها توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: توصیه نهایی مصرف غذاهای کم چرب، کم کلسترول، کم نمک و پر فیبر است تا سالمندان بتوانند ضمن حفظ سلامتی، از برکات این ماه نهایت استفاده را ببرند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha