• یکشنبه / ۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403010502069
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۵ فروردین؛حکم سفر در ماه رمضان از نظر رهبرانقلاب/اولین نشست اقتصادی دولت در سال۱۴۰۳

اخبار سیاسی ۵ فروردین؛حکم سفر در ماه رمضان از نظر رهبرانقلاب/اولین نشست اقتصادی دولت در سال۱۴۰۳

«حکم سفر در ماه رمضان»، «نشست تیم اقتصادی دولت» و «ابلاغ ۳ قانون مصوب مجلس» از موضوعات مهم خبری پنجم فروردین ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای در قالب پاسخ به سوالی، حکم خروج از شهر در ماه مبارک رمضان جهت تفریح و سیاحت را بیان کردند.

در پاسخ حضرت آیت الله خامنه ای درباره سفر رفتن در ماه رمضان آمده است: به طور کلی، مسافرت در ماه رمضان هر چند برای فرار از روزه باشد، جایز است، البته بهتر است به سفر نرود؛ مگر اینکه سفر برای کار نیکو یا لازمی باشد و در صورت مسافرت، ولو اینکه برای فرار از روزه باشد، چنانچه از شب قبل تصمیم به سفر داشته و قبل از ظهر از شهر خارج و هنگام اذان ظهر در سفر باشد، افطار بر او واجب است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در پیامی درگذشت همسر حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ غیاث‌الدین محمدی، نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفتند.

****

در نخستین روز کاری سال ۱۴۰۳،‌ اولین نشست تیم اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۳ به ریاست سید ابراهیم رئیسی و با حضور اعضای اقتصادی کابینه برگزار شد.

در این جلسه دبیر ستاد اقتصادی دولت گزارشی از شاخص‌های رشد اقتصادی، اشتغال، تورم در سال گذشته و میزان تحقق شعار سال ۱۴۰۲ ارائه و ابعاد و راه‌های تحقق شعار سال ۱۴۰۳ در زمینه جهش تولید با فراهم کردن زمینه‌های مشارکت مردم را تبیین کرد.

رئیسی در بخشی از این نشست، حمایت کامل از تولید کالاهای اساسی و ایجاد ثبات و آرامش در این بخش را سیاست اصولی و قطعی دولت دانست و بر ضرورت توجه جدی به افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف تاکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه نخستین روز کاری سال ۱۴۰۳ در دفتر خود پذیرای جمع زیادی از مدیران و کارگزاران کشوری و لشکری بود و با ایشان دیدار نوروزی داشت.

وزرا و معاونین آنها،نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان عالی قضایی، فرماندهان نیروهای مسلح، روسای سازمان‌ها، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، مسئولان نهادهای انقلابی و جمعی از مدیران و کارکنان نهاد ریاست جمهوری با حضور در این مراسم ضمن دیدار با رئیس جمهور فرارسیدن سال نو را تبریک گفتند.

رئیس دولت سیزدهم سه قانون مصوب مجلس را هم برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد که توضیحات کامل آن را می توانید در این لینک بخوانید.

همچنین می توانید بررسی سفرهای خارجی رئیس‌جمهور در سال ۱۴۰۲ را در گزارش ایسنا با عنوان «از پرواز به ریاض تا امضای ۱۰۸ سند همکاری در ۱۶ سفر خارجی» مرور کنید.

بر اساس این گزارش امضای ۱۰۸ سند همکاری، عضویت رسمی ایران در «بریکس»، حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در عربستان بعد از ۱۱ سال و افزایش نفوذ ایران در آفریقا و آمریکای لاتین، ره‌آورد ۱۶ سفر خارجی رئیس دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ بود.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در گفت و گویی با ایسنا درباره میزان تحقق وعده‌های دولت از جمله کاهش تورم و ساخت مسکن در سال گذشته، گفته است که برنامه هفتم توسعه از سال ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۴۰۷ ادامه دارد و ما گفته‌ایم در پایان ۱۴۰۷ تورم باید تک رقمی شود.

وی افزود: آنچه مدنظر دولت بوده است در برنامه پنج ساله هفتم تجلی پیدا کرده است. ما گفته‌ایم در پایان برنامه هفتم توسعه تورم یک رقمی می‌شود. نگفتیم این هدف در سال اول دولت محقق می‌شود. برنامه هفتم از سال ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۴۰۷ ادامه دارد و ما گفته‌ایم در پایان ۱۴۰۷ تورم باید تک رقمی شود البته اگر روزدتر این هدف به دست آید بهتر است و دولت همه تلاش خود را در این زمینه به کار می‌گیرد.

****

روسای جمهور روسیه، آذربایجان، تاجیکستان و بلاروس و نخست وزیر هند در پیام‌های تبریک جداگانه‌ای فرارسیدن عید نوروز و آغاز سال جدید خورشیدی را به دکتر سید ابراهیم رئیسی و مردم ایران تبریک گفته و اظهار امیدواری کردند روابط فیمابین در سال پیش‌رو در راستای تامین منافع متقابل دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

همچنین تعدادی از مقامات و مسئولان لشکری و کشوری از جمله سرتیپ پاسدار مجید خادمی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، سرتیپ پاسدار ایوب سلیمانی معاون طرح و برنامه و بودجه ستاد کل، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محمدحسن نامی رئیس سازمان و دبیر شورایعالی مدیریت بحران کشور با صدور پیام‌های جداگانه دریافت نشان «فتح» را به فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک گفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha