• دوشنبه / ۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403010602329
  • خبرنگار : 50534

مدیرکل هواشناسی استان عنوان کرد

ایجاد زیرساخت ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی در استان زنجان 

ایجاد زیرساخت ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی در استان زنجان 

ایسنا/زنجان مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: طی دو سال گذشته توانستیم ۱۵ زیرساخت برای ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی خودکار در راستای پایش بهتر از شرایط جوی استان آماده کنیم. 

محمدرضا رحمن‌نیا امروز (دوشنبه ۶ فروردین‌ماه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه شعار سازمان جهانی هواشناسی طی سالیان متمادی با موضوع اقلیم در ارتباط بوده است، اظهار کرد: امسال هم شعار در خط مقدم برای اقدام اقلیمی شعار سازمان جهانی است. 

وی با اشاره به اینکه گازهای گلخانه‌ای بعد از انقلاب صنعتی موجب گرمایش جهان شد، افزود: این مسئله تغییرات بسیاری را در مناطق مختلف زمین ایجاد کرد و اقلیم‌ها نیز دستخوش تغییر شدند. 

رحمن‌نیا با بیان اینکه طی بررسی‌های صورت گرفته بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷،۹۶ درصد مخاطرات هوایی ۴/۵ میلیارد نفر را در سطح کره زمین تحت تاثیر قرار داده است، ادامه داد: رخدادهای جدی هواشناسی هر ساله در حال افزایش است‌. 

 وی با بیان اینکه اگر شرایط افزایش دما با همین شیب ادامه پیدا کند در سال‌های نه چندان دور پدیده‌های جوی ۲ تا ۴ برابر می‌شود، اضافه کرد: بر همین اساس سازمان جهانی هواشناسی برای سرویس‌های هواشناسی کشورهای عضو، وظایفی را در ۶ دسته اعم از دیده‌بانی، مدیریت داده و اطلاعات، تولید محصولات، پژوهش، آموزش و اطلاع رسانی محول کرده است.

این مسئول با اشاره به فعالیت و همکاری سازمان هواشناسی و مرکز ملی اقلیم همچنین سایر ارگان‌ و پژوهشگاه‌های هواشناسی ذی‌ربط در قالب این ۶ برنامه، بیان کرد: در بحث دیده‌بانی و مشاهدات جوی ۵۵ ایستگاه در استان داریم که از این تعداد ۸ ایستگاه به‌صورت سینوپتیک (حضور همکاران به صورت اداره) هستند و باقی خودکار و سنتی است.

وی خاطرنشان کرد: برای مرکز، پیش‌بینی تجهیز راداری را مد نظر داریم تا بتوانیم به طور بهتری پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدتی که باعث حفاظت جان مردم است، داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha