• دوشنبه / ۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403010602528
  • خبرنگار : 50664

توصیه‌های جهاد کشاورزی خراسان رضوی برای جلوگیری از سرمازدگی باغات

توصیه‌های جهاد کشاورزی خراسان رضوی برای جلوگیری از سرمازدگی باغات

ایسنا/خراسان رضوی جانشین مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به صدور هشدار نارنجی هواشناسی و احتمال وقوع سرمازدگی و خسارت به باغات، کشاورزان تمهیدات لازم برای مقابله با خطر سرمازدگی و یخبندان در باغات، مزارع زعفران، واحدهای گلخانه‌ای و قارچ خوراکی را بیندیشند.

حسین فرهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به صدور هشدار نارنجی هواشناسی و احتمال سرمازدگی باغات و مزارع زعفران، توقف عملیات هرس در باغات تا رفع خطر سرما، توقف عملیات جابجایی نهال و پوشش نهال‌های حساس به‌ویژه محل پیوند نهال‌ها (نهال‌های گردوی پیوندی و...) و توقف هرگونه عملیات خاک‌ورزی در باغات تا رفع خطر سرما ضروری است.

وی افزود: حفاظت از سیستم‌های آبیاری و تخلیه آب سیستم‌ها و لوله‌ها، استفاده از بخاری‌های باغی و دستگاه‌های تولید مه به منظور افزایش دما در محیط باغ به هنگام وقوع سرما و حفظ رطوبت خاک باغ در حد ظرفیت زراعی ضروری است.

جانشین مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: واحدهای گلخانه‌ای فعال و واحدهای پرورش قارچ  نیز نسبت به تعبیه و راه‌اندازی موتور برق اضطراری و اطمینان از کارکرد صحیح آن قبل از وقوع سرما و یخبندان و ذخیره‌سازی سوخت مایع در واحدهای گازسوز اقدام کنند.

فرهی خاطرنشان کرد: مجهز کردن سیستم گرمایشی(هیتر) به مشعل‌های دوگانه سوز، عایق‌بندی مخازن سوخت، لوله‌های سوخت و لوله‌های آب، کنترل و بازرسی سیستم‌های حرارتی، احیا، تعمیر و اطمینان از کارکرد صحیح آن و کنترل کارکرد صحیح سیستم‌های اتوماسیون ضروری است.

وی اضافه کرد: بر بازبینی پوشش گلخانه و اطمینان از سالم بودن آن، انجام تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخازن داخل گلخانه (مخازن آب، سوخت، تغذیه و غیره) و حضور دائم نگهبان و مسئول فنی جهت کنترل سیستم حرارتی و روشنایی در واحد تولیدی تاکید می‌شود.

جانشین مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: استفاده از یک لوله هواکش ۴ اینچ در کنار مشعل‌های گازوئیل‌سوز و هرس درختانی که گلخانه‌ها در سایه‌انداز آن‌ها قرار گرفته‌اند به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از شکستگی تنه و شاخه درختان با توجه به صدور هشدار نارنجی هواشناسی ضروری است.

فرهی تصریح کرد: در صورت بارش برف، برف‌روبی مداوم به منظور جلوگیری از انباشت بار برف در گلخانه‌های سنتی و چوبی، پیش‌بینی تمهیدات مناسب برای جلوگیری از یخ‌زدگی بستر کشت و مواد اولیه تولید قارچ خوراکی ضروری است. همچنین برای بخش گل و گیاهان زینتی فضای باز، استفاده از کاه و کلش در بین درخت و درختچه‌های زینتی جهت حفظ گرمای خاک، استفاده از بخاری‌های باغی و دستگاه‌های تولید مه یا دود به منظور افزایش دما در محیط باغ به هنگام وقوع سرما و انجام تمهیدات لازم جهت مصون‌سازی گل و گیاهان زینتی در زمان بارش برف یا تگرگ توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: در زمان بروز سرما بر مراقبت بهینه از بذور در حال رشد یا نهال‌های جوان که آسیب‌پذیری بیشتری دارند و مدیریت تغذیه بهینه گیاه تاکید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha