• شنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403011104659
  • خبرنگار : 50416

تالاب آق گل ملایر با نوازش باران بهاری از خواب بیدار شد

تالاب آق گل ملایر با نوازش باران بهاری از خواب بیدار شد

ایسنا/همدان تالاب فصلی آق گل با وسعتی بیش از ۸۳۰ هکتار در جنوب شرقی روستای اسلام آباد از توابع شهرستان ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان‌های همدان و مرکزی قرار گرفته است.

این تالاب طی سال‌های ۸۸ تا ۹۵ کاملا خشک بود. از سال ۹۶ شروع به آبگیری کرد و با توجه به بارندگی‌های مناسب سال ۹۷ در این سال احیا شد و تا خرداد ماه ۱۴۰۰ آب داشت اما کاهش بارندگی ها و مشکلات موجود در مدیریت منابع آبی سطحی و زیرزمینی این تالاب را از پای درآورد و عاقبت در اوایل تیر ماه ۱۴۰۰ خشک شد و حالا پس از گذشت حدود سه سال همزمان با زنده شدن طبیعت و شکفتن شکوفه های بهاری، تن خشک و رنجور بزرگترین تالاب فصلی استان همدان بار دیگر با نوازش باران بهاری، از خوابی عمیق بیدار شد.

با توجه به اینکه این تالاب پناهگاه بیش از ۵۰ پرنده مهاجر است و  زمانی که پر آب باشد، بسیار مهاجرپذیر و یکی از مهم‌ترین مراکز پرنده‌نگری در کشور است باید چشم به آسمان بدوزیم و به سخاوت بهار امیدوار باشیم تا با تداوم شرایط جوی و بهاری پر بارش، تالاب بطور کامل آبگیری شود و آغوش خود را بار دیگر برای پرندگان مهاجر باز کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با بیان اینکه بارندگی های اخیر حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از حجم تالاب آق گل را در قسمت مرکزی پر کرده است ابراز امیدواری کرد با تداوم بارندگی ها کل تالاب آب گیری شود.

عباس نجاری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه فصل بهار فصل مهاجرت پرندگان است، گفت: اگر شرایط جوی ادامه داشته باشد و این آب تا خرداد ماه ماندگار باشد، به طور قطع می توانیم حضور و زاد و ولد گونه هایی از پرندگان مهاجر را در تالاب آق گل ببینیم.

نجاری ادامه داد: البته در حال حاضر نیز با آبگیری ۳۵ درصدی تالاب، حضور پرندگان بومی را هر چند هم کوتاه خواهیم داشت اما حضور پرندگان مهاجر بستگی به ماندگاری آب تالاب دارد.

تالاب آق گل ملایر با نوازش باران بهاری از خواب بیدار شد

نجاری پیش بینی کرد با افزایش سطح آبگیری تالاب، پرندگان مهاجر مدتی آنجا حضور پیدا کرده و زاد و ولد می کنند.

وی در ادامه به تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آق گل و تایید آن توسط سازمان محیط زیست کشور اشاره و مطرح کرد: همچنین کتابچه و سند زیست بومی تالاب آق گل توسط یکی از اساتید دانشگاه ملایر تدوین و شهریور ماه ۱۴۰۰ در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده است که براساس آن کلیه دستگاه های اجرایی مکلف به اجرای اقدامات اولویت دار برنامه مدیریت جامع تالاب آق گل مرتبط با دستگاه خود هستند.

نجاری به دو میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب آق گل اشاره کرد و گفت: اینکه این حق‌آبه از کدام محل و استان تامین شود، سازمان محیط زیست در قالب «حوزه آبریز دریاچه نمک» مطالعه می‌کند و تا پایان فصل تابستان مطالعه به اتمام می‌رسد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: تاکنون آب رودخانه قره چای به تالاب نمی رسید اما پیگیر هستیم اگر رودخانه آب داشته باشد، حق آبه تالاب تامین شود و دو استان مرکزی و همدان بر تامین این حق آبه توافق دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha