• شنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403011104708
  • خبرنگار : 50130

رییس دانشگاه کردستان:

مردم با درک شرایط در بخش مصرف به تحقق شعار سال کمک کنند

مردم با درک شرایط در بخش مصرف به تحقق شعار سال کمک کنند

ایسنا/کردستان رییس دانشگاه کردستان گفت: مردم با درک شرایط در بخش مصرف می‌توانند با دریافت پیام سیاستی در جهت تنظیم بازار و تغییر الگوی مصرف و بهینگی آن امکان افزایش بهره وری را فراهم کنند.

دکتر حامد قادرزاده امروز شنبه در گفت و گو با ایسنا منشاء اصلی تورم را فشار تقاضا و فشار هزینه ذکر و اظهار کرد: در منشاء اول به دلیل فزونی تقاضا بر عرضه، قیمت بازار افزایشی می‌شود و در نتیجه تورم اتفاق افتاده و توان خرید کاهش می یابد.

وی افزود: در این صورت لازم است راه‌های افزایش تولید و عرضه از طرق تغییر تکنولوژی تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح و یا همان کارایی  اتفاق بیافتد. رییس دانشگاه کردستان، تغییر سازمان تولید بر اساس مزیت نسبی،تشکیل واحدهای بزرگ و تخصصی کردن تولید و افزایش راندمان، افزایش تولید محصولات جایگزین و اعمال اثر جانشینی و یا واردات، افزایش محصول و تامین نیاز بازار را از دیگر راهکار های کاهش قیمت ها و افزایش توان خرید دانست.

به گفته وی، در منشاء دوم که ناشی از فشار هزینه تمام شده است نیز، میزان عرضه به دلیل ورشکستگی و خروج تعدادی از چرخه تولید، تعدادی از واحدهای تولیدی حذف و تولید کاهش می یابد و زمینه افزایش قیمت فراهم می شود؛ در این مورد نیز لازم است که با افزایش بهره وری واحدهای تولید نهاده، امکان اقتصادی کردن تولید در چرخه و زنجیره تولید فراهم شود. 

قادرزاه با بیان اینکه موارد فوق تحقق نمی یابد، مگر اینکه یک همگرایی هم افزا بین واحدهای تولیدفراهم شود، تصریح کرد: از آن جا که تولید حاصل تلاش مدیران واحدهای تولیدی است که بیشتر آنان در بخش خصوصی هستند و از درون جامعه برمی خیزند، بنابراین فقط با مشارکت همگانی است که می‌توان تحقق سیاست های اقتصادی را امکان پذیر کرد.

وی، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مردم با درک شرایط در بخش مصرف می‌توانند با دریافت پیام سیاستی در جهت تنظیم بازار و تغییر الگوی مصرف و بهینگی آن امکان افزایش بهره وری را فراهم کنند.

رییس دانشگاه کردستان یادآور شد: بنابراین مشارکت مردم در درک سطح تولید و مصرف به جهش تولید و بهینگی مصرف و کاهش هزینه های ناشی از عدم همگرایی و عدم تبعیت اصول اقتصادی کمک می‌کند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha