• یکشنبه / ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403011205111
  • خبرنگار : 50441

حضور در آرامگاه سعدی، تجربه‌ای جذاب برای مهمانان نوروزی شیراز

حضور در آرامگاه سعدی، تجربه‌ای جذاب برای مهمانان نوروزی شیراز

ایسنا/فارس حضور در مجموعه فرهنگی سعدیه شیراز برای اغلب مهمانان نوروزی خوشایند و جذاب بوده است.

همانند سایر ایام نوروز، آرامگاه سعدی در ایام نوروز امسال هم میزبان تعداد زیادی از گردشگران نوروزی شیراز بوده است.

این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و در دامنه کوهی در شمال شرق شیراز قرار دارد. در اطراف مقبره، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارد که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شده‌اند.

از جمله مهم‌ترین‌های آن می‌توان از «شوریده شیرازی» نام برد که آرامگاهش به وسیله رواق به آرامگاه سعدی متصل شده‌ است.

حضور در آرامگاه سعدی، تجربه‌ای جذاب برای مهمانان نوروزی شیراز

آرامگاه شیخ مشرف‌الدین‌بن مصلح الدین سعدی شیرازی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۵۳ در انجمن آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

امشب با برخی بازدیدکنندگان این آرامگاه گفت‌وگو کردیم. پسر بزرگ خانواده‌ای ۵ نفره اهل شهرستان خمینی‌شهر استان اصفهان، به خبرنگار ایسنا گفت: برای اولین بار است به شیراز می‌آییم و از طرفی خوشحالیم که در این هوا و فضای کم‌نظیر قرار داریم و از طرف دیگر ناراحتیم که چرا قبلا چنین چیزی را تجربه نکرده‌ بودیم.

وی سپس به مقایسه دو شهر بزرگ ایران پرداخت و گفت: به‌نظر من اصفهان از نظر زیرساختی وضعیت بهتری نسبت به شیراز دارد اما شیراز را محل بهتری برای تفریح و مسافرت دیدم.

پدر خانواده نیز گفت: من در جوانی یک بار به شیراز آمده بودم که با چیزی که امروز دیدم تفاوت بسیاری داشت.

وی در پاسخ به این سوال که حضور در آرامگاه سعدی چه تجربه‌ای برای او و خانواده‌اش داشته است، گفت: نام سعدی از کودکی با زندگی ما ایرانیان عجین بوده و با اشعار او بزرگ شده‌ایم. خوشحالم که در شیراز، آرامگاهی در شان شخصیت ایشان ساخته شده‌ است.

در جوار مقبره سعدی و در فضای باز مجموعه، پلکانی به زیر زمین قرار دارد که با پایین رفتن از آن به حوض ماهی می‌رسید. این فضای نسبتا تنگ نیز تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را در خود جای می‌دهد.

حضور در آرامگاه سعدی، تجربه‌ای جذاب برای مهمانان نوروزی شیراز

با دو جوان اهل شهر تربت حیدریه از استان خراسان رضوی که در گوشه‌ای از اتاقک حوض ماهی نشسته بودند، گفت‌وگو کردیم. مرتضی ۲۹ ساله اظهار کرد: رشته من ادبیات است و حضرت سعدی را بدون شک بزرگترین شخصیت ادبی ایران و جهان می‌دانم.

وی گفت: یک روز است که وارد شیراز شدیم و فرصتی برای بازدید از اماکن تاریخی نبود. صبح امروز را به بازدید از مجموعه زندیه اختصاص دادیم که تجربه بسیار جذابی بود و از عصر امروز هم در آرامگاه سعدی هستیم و تا زمانی که ما را بیرون نکنند، خارج نخواهیم شد. (می‌خندد)

محسن ۳۲ ساله نیز درباره مجموعه سعدیه گفت: فضای کلی آرامگاه بسیار بزرگ و با صفا است اما فضای خود مقبره و همین حوض ماهی بسیار کوچک و تنگ است. من همچنان منتظرم که مردم دور مقبره را خلوت کنند تا بتوانم آن را از نزدیک ببینم.

حضور در آرامگاه سعدی، تجربه‌ای جذاب برای مهمانان نوروزی شیراز

چند خانم مسن هم به‌صورت گروهی و بدون سایر اعضای خانواده از شهر گرگان به شیراز آمده‌اند. یکی از آنها به خبرنگار ایسنا گفت: ما دوستان مسجد یکدیگر هستیم و هر سال یک سفر گروهی انجام می‌دهیم. سال گذشته برای نوروز به تبریز رفتیم و امسال برای دومین بار به شیراز آمدیم و فردا برمی‌گردیم.

وی در پاسخ به این سوال که کدام نقطه شیراز برایش جذابیت بیشتری داشته است، گفت: برای همه ما باغ ارم از همه جا جذاب‌تر بود. خیابان قصردشت هم ما را به یاد خیابان‌های شهر خودمان می‌انداخت. اما حافظیه و سعدیه هم خیلی قشنگ بودند و در مجموع خاطرات بسیار خوبی برایمان رقم خورد.

مرد میانسالی اهل شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی که همراه با همسر و فرزند خردسالش به شیراز آمده است، از وضعیت ترافیک شهر گلایه کرد و گفت: گاهی وضعیت ترافیک به قدری اذیت‌کننده می‌شود که جذابیت‌های شهر از چشممان دور می‌ماند.

وی افزود: همین ترافیکی که در خیابان منتهی به آرامگاه سعدی ایجاد شده است را ببینید! حدود ۳۰ دقیقه طول کشید تا از ابتدای خیابان به آرامگاه برسیم و مجبور شدیم ماشین را هم پشت آرامگاه پارک کنیم.

این مرد آذری اما از وضعیت کلی شهر شیراز ابراز رضایت کرد و گفت: شهر شما مردم بسیار خوبی دارد و وجود اینهمه مکان تاریخی، فضای سرسبز و هوای مطبوع، شیراز را به یکی از محبوب‌ترین شهرهای کشور تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، در آخرین آمار ارائه شده توسط اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، مجموعه فرهنگی سعدی تا روز ۱۰ فروردین  با ۲۰۲ هزار و ۹۳۶ بازدیده کننده در رتبه سوم بازدیدهای مسافران نوروزی استان قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha