• یکشنبه / ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403011205322
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۲ فروردین؛ خاطره رهبر انقلاب از روز جمهوری اسلامی/آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

اخبار سیاسی ۱۲ فروردین؛ خاطره رهبر انقلاب از روز جمهوری اسلامی/آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

«روز جمهوری اسلامی ایران»، «سال جهش تولید با مشارکت مردم» و «لایحه عفاف و حجاب» از موضوعات مهم خبری دوازدهم فروردین ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، همزمان با سالروز ۱۲ فروردین «روز جمهوری اسلامی» مقام معظم رهبری به بیان خاطره‌ای از رای دادنشان در روز ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸پرداختند.

بنابر آنچه که در کانال اطلاع رسانی حضرت آیت الله خامنه‌ای، منتشر شده است، رهبرانقلاب در بخشی از خاطراتشان از آن روز بیان کردند: «من البته در آن روز[روز جمهوری اسلامی]، روز رأی‌گیری کرمان بودم از طرف امام یک مأموریتی به من محول شده بود که بروم بلوچستان و سر بزنم به شهرهای بلوچستان و مردم آن‌جا را از نزدیک دیدار بکنم و پیام امام را برای آن مردم ببرم.

خیلی لحظه‌ی شیرینی بود برای من، آن لحظه‌ای که این رأی را من می‌انداختم توی صندوق و می‌دیدم آن شور و هیجانی را که مردم کرمان از خودشان نشان می‌دادند در رأی دادن. بعد هم نشان داده شد که خب نودونه درصد آراء به جمهوری اسلامی آری بود.»

امروز همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت «روز جمهوری اسلامی»، شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» را نقشه راه دولت و ملت در سال ۱۴۰۳ و اهتمام عملی نسبت به آن را ضامن گشایش در مشکلات و مسائل اقتصادی کشور و عرصه معیشت و زندگی مردم و یاس و ناامیدی دشمنان دانست.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با محتوا و گفتمان جذاب، حق طلب و عدالت محور خود برای بشریت، از هنگامه ظهور آماج دشمنی‌های رنگارنگ نظام سلطه و استکبار قرار گرفت و تا به امروز فهرست بلند و متنوعی از توطئه‌ها در حوزه‌های سخت، نیمه سخت، نرم و نیز ترکیبی و شناختی را فراروی خود داشته است که حرکت‌های تجزیه طلبانه و تروریستی اوایل پیروزی انقلاب در استان‌های مرزی کشور، جنگ تحمیلی هشت ساله، محاصره، تحریم و جنگ اقتصادی، فتنه‌های زنجیره‌ای از فتنه ۷۸ و ۸۸ تا فتنه پاییزی ۱۴۰۱ از جمله آن‌ها است، که با الطاف خداوندی و هدایت‌های داهیانه امامین انقلاب اسلامی و حضور بصیر و هوشمند مردمان این سرزمین، همگی به فرصتی برای استحکام، بالندگی و پیش روندگی انقلاب و نظام اسلامی تبدیل شد.»

ایسنا هم درگزارشی در چهل و پنجمین سالروز رفراندوم جمهوری اسلامی به بررسی تاریخی این اتفاق پرداخته است که بر اساس این گزارش،  ۵۸ سال بعد از نافرجام ماندن جمهوریِ مدنظر میرزا کوچک خان جنگلی در آذر ۱۳۰۰ و ۵۵ سال پس از شکست جمهوریِ مدنظر رضاخان در فروردین ۱۳۰۳، نظام سیاسی مد نظر آیت‌الله سید روح‌الله خمینی به بار نشست و بنیانگذار نظام جدید سیاسی با دمیدن روح امید و وحدت در کالبد جامعه شاه زده ایران، نظام سیاسی جدیدی به ایران و جهان عرضه کرد که به قطب سوم سیاسی جهان مبدل شد.

****

در پی بازگشت لایحه عفاف و حجاب از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی به دلیل برخی ایرادات و ابهامات، یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس  از رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به این لایحه در نخستین جلسه این کمیسیون در سال جدید خبر داد.

حجت‌الاسلام مهدی باقری با اشاره به اینکه شورای نگهبان ابهاماتی را به لایحه عفاف و حجاب وارد کرده است، افزود که این لایحه چندین مرتبه میان مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بوده و آخرین اصلاحات این لایحه نیز در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است و ان‌شاءالله بعد از تعطیلات، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در نخستین جلسه خود آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

****

با توجه به نامگذاری سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری، دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت درگفت و گویی درباره اهمیت و راهکارهای ایفای نقش مردم در تولید کشور گفته است که تولید در اقتصاد به‌منزله‌ تقویت بنیه است و این بحث تمدن‌سازی که رهبر انقلاب خصوصاً در بیانیه گام دوم تبیین فرمودند، پایه‌ی رسیدن به آن، اقتصاد است. اگر ما در این مسئله بتوانیم سرآمد بشویم و یک اقتصاد مقاومی داشته باشیم، آرام آرام بحث‌های تمدن‌سازی ما اوج می‌گیرد.

در همین ارتباط شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با اعتماد به جوانان می‌توان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد، گفت: باید تمامی ارکان نظام ضمن داشتن عزم جدی برای تحقق شعار سال، موانع فعالیت شرکت‌های خصوصی را رفع کنند.

در گفت و گویی دیگر در این باره،‌ محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز،‌ توجه به شرکت‌های دانش‌بینان و به رسمیت شناختن بخش خصوصی در اجرای طرح‌های دولتی را، از جمله راهکارهای تحقق شعار سال بیان کرد و افزود: مقام معظم رهبری در طول یک دهه گذشته بر ضرورت توجه به اقتصاد و تولید تاکید داشته‌اند و بر همین اساس هر سال رویکردهای مختلفی را مورد اشاره قرار داده‌اند؛ تاکید امسال ایشان بر لزوم توجه به مشارکت عمومی و به دنبال آن رشد تولید است.

****

همزمان با صدمین سالروز شکست جمهوری رضا خانی در سال  ۱۳۰۳، ایسنا در گزارشی با عنوان «آغاز و انجام جمهوری رضاخانی در ایران» به مرور تاریخی این واقعه پرداخته است.

در ابتدای این گزارش یادآوری شده است: رضاخان به تحریک دولت و وزارت خارجه وقت انگلیس و به تاسی از ژنرال مصطفی کمال پاشا آتاترک، پنجمین دوره مجلس شورای ملی را مجبور کرد نظام پادشاهی در ایران که همزمان با ساقط شدن سلسله قاجار در سال ۱۳۰۲ بود را در قالب طرحی سه ماده‌ای به جمهوری تغییر دهد تا با این تیر دو هدف تمکین از حامی انگلیسی و نزدیکی به غرب را بزند و همزمان زمینه‌ساز تغییرات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شود و خود را پدر ایران نوین معرفی کند اما با مقاومت سرسختانه روحانیون کشور این طرح هرگز عملی نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha