• سه‌شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1403011406173
  • منبع : ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

استفاده از پوشش گرافنی در پروانه کشتی‌های یک شرکت هنگ‌کنگی

استفاده از پوشش گرافنی در پروانه کشتی‌های یک شرکت هنگ‌کنگی

شرکت Pacific Basin مستقر در هنگ کنگ که در بخش کشتیرانی پیشرو است، به تازگی تصمیم گرفته تا از روکش نانویی برای پروانه کشتی‌ها استفاده کند. این پوشش گرافنی موسوم به XGIT-Prop قرار است در کل ناوگان این شرکت مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، این پوشش عاری از مواد بیوسید که توسط شرکت کانادایی نوآوری و فناوری گرافیتی (GIT) ارائه شده، پتانسیل افزایش عملکرد کشتی را تا ۴ درصد دارد. این دو شرکت در بیانیه‌ای اعلام کردند که همکاری آنها بر اساس آزمایش‌های اولیه‌ای که توسط شرکت نروژی استولت تانکرز (Stolt Tankers) انجام شده، شکل گرفته است.

به دنبال استفاده موفقیت‌آمیز و مشاهده نتایج مثبت در یکی از کشتی‌های شرکت Supramax، شرکت پاسیفیک بیسین تصمیم به استفاده از XGIT-Prop در ۴۰ کشتی در سال ۲۰۲۴ گرفته است.

فناوری گرافن XGIT-Prop Git که توسط شرکت نوآوری و فناوری گرافیتی ساخته شده است، این پتانسیل را دارد که مصرف سوخت را کاهش داده و باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری شود. XGIT-Prop Git یک روکش سخت است که سطح اصطکاک فوق‌العاده کمی را برای افزایش عملکرد کشتی ایجاد می‌کند. این کار بدون استفاده از بیوسیدها، روغن‌های سیلیکون یا ترکیبات سمی انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این پوشش با کاهش اصطکاک بین بدنه کشتی و آب و از بین بردن رشد خزه‌های دریایی در هنگام سفر کشتی، بین پنج تا هفت درصد صرفه جویی در مصرف سوخت را فراهم کند. XGIT-Prop Git یک روکش مبتنی بر گرافن است که برای آزاد کردن رسوبات رشد کرده روی پروانه‌های کشتی و کاهش تعداد دفعات پولیش یا تمیز کردن پروانه طراحی شده است. همچنین راندمان پیشراننده پروانه را حفظ می‌کند و آسیب ناشی از کاویتاسیون را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث کاهش انتشار سر و صدا می‌شود.

سانجی ریلان از مدیران شرکت پاسیفیک بیسین می‌گوید که از سال ۲۰۰۷ این شرکت برای حفظ سطح صاف پیشرانه‌ و جلوگیری از نیاز مکرر به پولیش برای بازیابی عملکرد از دست رفته، سطح پره‌ها را با رنگ سیلیکون پوشش داده است. با این حال، این شرکت نتوانسته است از آسیب‌های لبه به پوشش سیلیکون روی پروانه‌ها جلوگیری کند که این امر مستلزم زدایش کل پوشش و پوشش‌دهی مجدد است.

به نقل از ستاد نانو، وی می‌گوید: با استفاده از پوشش سخت XGIT-Prop برای کل ناوگان، ما گام پیشگیرانه‌ای به سمت شیوه‌های پایدارتر برداشته ایم. ما امیدواریم که سطح پیشرانه بدون آسیب و صاف باقی مانده و کارایی خود را در دوره‌های طولانی‌تر حفظ کند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که کاهش قابل توجهی در تأثیر زیست محیطی و هزینه‌های عملیاتی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha