• سه‌شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: جهان ورزش
  • کد خبر: 1403011406221
  • خبرنگار : 71460

درد ۱۰ ساله‌ای که زیدان را از فوتبال گرفت

درد ۱۰ ساله‌ای که زیدان را از فوتبال گرفت

تصادف زین الدین زیدان چند هفته مانده به یورو ۹۶، فوتبال این بازیکن را تحت تاثیر قرار داد و باعث خداحافظی زودهنگام او از مستطیل سبز شد.

به گزارش ایسنا، در جولای ۱۹۹۸ تیم ملی فرانسه برای اولین بار قهرمان جام جهانی شد. در دیدار پایانی که در ورزشگاه استا دو فرانس پاریس برگزار شد، فرانسوی‌ها با نتیجه ۳ بر صفر تیم ملی برزیل را شکست دادند. زین الدین زیدان توانست با زدن دو گل در این دیدار تیمش را قهرمان کند و در نیمه دوم امانوئل پتی گل سوم را به ثمر رساند.  

دو سال قبل از آن، فرانسوی‌ها در آستانه رسیدن به فینال یورو ۱۹۹۶ بودند. تیم امه ژاکه به نیمه نهایی رسید؛ جایی که آنها در ضربات پنالتی به جمهوری چک باختند و از رسیدن به فینال بازماندند. زیدان ۲۴ ساله که در آن زمان برای بوردو بازی می‌کرد، خودش را برای انتقال به یوونتوس آماده می‌کرد و تورنمنت خوبی را سپری نکرد. او در هر ۵ بازی بازی کرد و هیچ گلی به ثمر نرساند و هیچ پاس گلی هم نداد. بعدا مشخص شد که عملکرد ضعیف زیدان به خاطر  یک تصادف رانندگی چند هفته قبل از شروع یورو بود.

قبل از شروع مسابقات، هواداران از ژاکه سرمربی تیم خواستند که اریک کانتونا، ستاره مهاجم منچستریونایتد را که از ژانویه ۱۹۹۵ به تیم ملی دعوت نشده بود، به تیم بازگرداند. کانتونا اسیر حاشیه‌ای شده بود که در جریان دیدار منچستریونایتد و کریستال پالاس برایش رخ داد. او در حال ترک زمین بود که با یک هوادار دچار درگیری لفظی شد و با لگد به سینه یکی از هواداران زد. این رسوایی کافی بود تا اریک دیگر به تیم ملی کشورش دعوت نشود. ژاکه معتقد بود که چنین بازیکنی با اخلاق تند، می‌تواند باعث ایجاد اختلاف در تیم شود.  

درد ۱۰ ساله‌ای که زیدان را از فوتبال گرفت

یک روز قبل از اعلام لیست بازیکنان یورو ۱۹۹۶، روزنامه فرانسوی اکیپ نظرسنجی را انجام داد: ۸۳.۲۳ درصد از پاسخ دهندگان به بازگشت کانتونا به تیم ملی رای دادند اما ژاکه طور دیگری عمل کرد: او اریک کانتونا، ژان پیر پاپن و دیوید ژینولا را به مسابقات نبرد. این مربی با بیان اینکه روی ترکیب ژورکائف و زیدان حساب می‌کند، درباره انتخاب خود گفت: چرا وقتی زیدان و ژورکائف خوب بازی می کنند، کانتونا را وارد تیم کنم؟ آنها هر دو در شرایط بسیار خوبی هستند. کانتونا کاپیتان بزرگی بوده اما او مدت‌هاست که بازی نکرده است. بعد از آن حادثه تصمیم گرفتم به کانتونا زنگ نزنم.

امیدهایی که ژاکه به زیدان بسته بود بیهوده بود و زیزو نتوانست فوتبال درخشانی را در آن یورو نشان دهد. در ۲۱ می ۱۹۹۶، یعنی ۲۰ روز مانده به شروع یورو، زین الدین زیدان در بزرگراه بوردو دچار حادثه رانندگی شد. سر  این بازیکن به سقف خودرویش اصابت کرد و از ناحیه قسمت بالایی ران و زانو آسیب دید. با وجود این، کلود مونترو پزشک بوردو برای حضور این بازیکن در یورو چراغ سبز نشان داد.

زیدان درباره دیدارهای فرانسه بعد از آن مسابقات گفت:

مجبور بودم با رنج و درد بازی کنم. مطمئنم که این تصادف به شدت بر عملکرد من در یورو تأثیر گذاشت اما نمی خواهم به دنبال بهانه باشم. حتی سه ماه پس از تصادف، من هنوز در ناحیه لگنم درد داشتم ولی دوست داشتم اولین تورنمنتم را تجربه کنم.

درد ۱۰ ساله‌ای که زیدان را از فوتبال گرفت

حتی بعداً مشخص شد که در این تصادف به کمر زیدان آسیب جبران ناپذیری وارد شده است. از سال ۱۹۹۶، او دائماً با کمردرد مواجه بود که یکی از دلایلی بود که او ۱۰ سال بعد در پایان جام جهانی ۲۰۰۶ به حرفه‌اش پایان داد. در سال ۲۰۰۶، زیزو یک سال دیگر از قراردادش با رئال باقی مانده بود، اما تصمیم گرفت پس از جام جهانی آلمان، فوتبال را ترک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha