• سه‌شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403011406401
  • خبرنگار : 50377

مدیرکل بهزیستی مازندران:

بهره‌مندی ۲۵۰ کودک مبتلا به اختلال اُتیسم از خدمات تخصصی بهزیستی مازندران 

بهره‌مندی ۲۵۰ کودک مبتلا به اختلال اُتیسم از خدمات تخصصی بهزیستی مازندران 

ایسنا/مازندران  مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه در این مراکز افراد ۲ تا ۱۵ سال پذیرش می‌شوند، اظهار کرد: بهزیستی استان در حال حاضر به ۲۵۰ نفر از افراد دارای اختلال اوتیسم خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، فریبا بریمانی امروز، ۱۴ فروردین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اوتیسم نوعی اختلال شخصیتی و روانی است که فرد در آن بیشتر به درون‌گرایی و فاصله گرفتن از محیط پیرامون و انسان‌های اطرافش، حتی خانواده دچار می‌شود، گفت: اوتیسم بیشتر در دوران کودکی در افراد ظاهر می‌شود و اغلب قبل از رسیدن به ۳ سالگی علائم آن در فرد پدیدار می‌شود.

وی ادامه داد: علائم عمومی اوتیسم در کودکان می‌تواند مواردی مانند پرخاش کردن در مقابل ایجاد ارتباط با اطرافیان باشد. کودک در چنین حالتی، هیجان خود برای بازی‌های دسته جمعی را از دست می‌دهد و گاهی گوشه‌گیر و عصبی جلوه می‌کند.

بریمانی ریشه این اختلال را به تعاملات اجتماعی دانست و افزود: مداخلات بهنگام و پیشگیری از شدت یافتن اختلال اوتیسم در افراد مبتلا از اهداف و وظایف بهزیستی است، در این راستا برنامه تشخیص و غربالگری اختلال طیف اوتیسم توسط مراکز اوتیسم دارای مجوز غربالگری، برای کودکان ۲ تا ۵ سال، صورت می گیرد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه در صورت تشخیص قطعی اوتیسم، این کودکان می‌توانند از خدمات آموزشی و توانبخشی مراکز روزانه اوتیسم تحت نظارت بهزیستی در سطح استان بهره‌مند شوند، تصریح کرد: در استان مازندران ۵ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم در شهرستان‌های ساری، بابل، آمل و چالوس از ساعت ۸ تا ۱۳ در حال ارائه خدمات به این گروه هدف است.

این مسوول با بیان اینکه کارکنان تخصصی این مراکز در دوره‌های آموزشی سازمان بهزیستی کشور شرکت و گواهی دریافت کرده‌اند، ادامه داد: در این مراکز علاوه بر ارائه خدمات توانبخشی به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، خانواده‌ها از مشاوره روانشناختی نیز استفاده می‌کنند و افراد متخصص؛ شامل کار درمانگر، گفتاردرمانگر و مددکار اجتماعی مشغول به ارائه خدمات است و تشخیص این اختلال نیز به عهده متخصص روانپزشکی است.

وی سن طلایی تشخیص اختلال طیف اوتیسم را ۲ تا ۵ سال عنوان کرد و افزود: با تشخیص و مداخلات بهنگام می‌توان عملکرد آنان را افزایش داد. بنابراین خانواده‌ها باید به این مساله توجه جدی داشته باشند.

بریمانی افزود: با توجه به رسالت سازمان بهزیستی در جهت ارتقا کیفیت زندگی و توانمندسازی جامعه هدف، به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های آنان خدمات مستمر و غیر مستمری مانند پرداخت کمک هزینه معیشت، پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت واجد شرایط در خانواده، هزینه خدمات توانپزشکی، کمک هزینه تردد، کمک هزینه درمان، کمک هزینه توانبخشی و درمان اختلالات دهانی و بلع و تغذیه ارائه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha