• چهارشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403011507206
  • خبرنگار : 71592

در نشست خبری مشترک نخست‌وزیران

قطر و اسپانیا خواهان برقراری آتش‌بس دائمی در غزه شدند

قطر و اسپانیا خواهان برقراری آتش‌بس دائمی در غزه شدند

نخست‌وزیران قطر و اسپانیا بر موضع مشترک خود در حل و فصل عادلانه و جامع مساله فلسطین تاکید کرده و از جامعه جهانی خواستند مسوولیت خود را برعهده گرفته و آتش‌بس دائمی را در غزه برقرار کند.

به گزارش ایسنا، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در نشست خبری مشترک با «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا گفت در دیدار دوجانبه وضعیت غزه، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و حمله این رژیم به کارکنان «آشپزخانه مرکزی جهانی» در نوار غزه بررسی شد.

آل ثانی از موضع دولت اسپانیا در مخالفت با جنگ غزه قدردانی کرد و گفت موضع قطر و اسپانیا حل و فصل عادلانه و جامع مساله فلسطین است و از جامعه جهانی خواست مسوولیت خود را برعهده گرفته و آتش‌بس دائمی را در غزه برقرار کند.

وی با اشاره به احکام دیوان بین‌المللی دادگستری که از رژیم صهیونیستی خواست اقدامات لازم و مؤثر را برای همکاری با سازمان ملل بدون تأخیر انجام داده و خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه را بدون هیچ مانعی در مقیاس بزرگ ارائه دهد، ابراز امیدواری کرد این احکام آغازی برای توقف دائمی جنگ در غزه باشد.

این مقام قطری تصریح کرد میانجیگران جنگ غزه تمامی تلاش خود را برای دستیابی به توافق به کار می‌برند اما نتیجه در دست طرفین جنگ است و در ادامه گفت هیچ کشوری از عملیات نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی در رفح حمایت نمی‌کند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از جامعه جهانی گفت تاکنون اقدامی شایسته برای توقف جنگ غزه صورت نگرفته است.

نخست وزیر اسپانیا نیز تاکید کرد: تا حد امکان به دنبال برقراری ارتباط با همه طرف‌ها برای حل معضل نوار غزه هستیم.

وی که در جریان سفر خود به خاورمیانه در قطر حضور دارد، خواهان توقف خشونت، احترام به قوانین بین‌المللی و تسهیل انتقال کمک‌های انسانی به نوار غزه شد و از رژیم صهیونیستی خواست به شهر رفح واقع در جنوب غزه حمله نظامی نکند.

سانچز با بیان اینکه راه آزادی اسرا و پایان جنگ غزه مذاکره است، تاکید کرد دیدگاه سیاسی قطر و اسپانیا مبتنی بر راهکار تشکیل دو دولت و تشکیل کشور فلسطین است و هر گونه تشدید در منطقه عواقب خطرناکی خواهد داشت.

نخست وزیر اسپانیا بر حمایت خود از پیوستن فلسطین به عنوان کشور دارای حاکمیت به سازمان ملل تاکید کرد.

وی پیش از این گفته بود اسپانیا تا ماه ژوئیه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد.

نخست وزیر اسپانیا با بیان اینکه توضیحات رژیم صهیونیستی درباره ابهامات کشتار کارمندان آشپزخانه مرکزی جهانی کافی نیست، از این رژیم خواست درباره ابهامات و شرایط این حمله توضیح دهد.

سانچز با بیان اینکه ما درباره لزوم برگزاری کنفرانس بین‌المللی با موضوع پایان دادن به جنگ توافق داریم، به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی یادآور شد که قطعنامه‌های شورای امنیت الزام آور شد و جنگ غزه باید متوقف شود.

وی با اشاره به روابط دوجانبه با دوحه گفت: ما متعهد به برداشتن گام‌هایی در روابط قطر و اسپانیا هستیم و امروز توافق‌نامه گفتگوی راهبردی را امضا کردیم.

رژیم صهیونیستی روز دوشنبه ساختمان کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جنوب غربی دمشق را مورد حمله هوایی قرار داد که در نتیجه آن، بخشی از ساختمان کنسولی سفارت و اقامتگاه سفیر هدف قرار گرفت.

در جریان این حمله هوایی هفت نفر از جمله سردار سرتیپ پاسدار «محمدرضا زاهدی» و سردار سرتیپ پاسدار «محمدهادی حاجی رحیمی» به شهادت رسیدند.

همچنین منابع رسانه‌ای پیشتر از کشته شدن هفت تن از کارکنان سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» در نوار غزه در حمله رژیم صهیونیستی خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha