• پنجشنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403011607356
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار تاکید کرد

ضرورت حمایت مجلس از بخش کشاورزی جهت جلوگیری از قطعی برق چاه‌ها

ضرورت حمایت مجلس از بخش کشاورزی جهت جلوگیری از قطعی برق چاه‌ها

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی سبزوار خواستار حمایت مجلس از بخش کشاورزی شد و گفت: با قطعی مکرر برق چاه‌های کشاورزی به غیر از سوختن موتورها، به‌ هم ریختگی مدار آبی کشاورزان اتفاق می‌افتد و در گرمای هوا و شرایط خشکسالی با رسیدن مدار آبی به بیش از ۱۵ روز، تولید محصولات کشاورزی با آسیب جدی مواجه می‌شود.

علی‌اصغر امانیان در گفت و گو با ایسنا در حاشیه بازدید از عملیات مبارزه با سن مادری اظهار کرد: مبارزه با آفت سن مادری غلات در هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان سبزوار انجام شده است.

وی هم چنین از تشدید عملیات مبارزه با سن مادری غلات خبر داد و افزود: مبارزه با آفت سن غلات یک اولویت مهم برای جهاد کشاورزی این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار بیان کرد: کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی عملیات سرکشی و بازدید از سطح مزارع غلات را به منظور شناسایی ریزش، پایش و تراکم گیری مراحل رشد سن گندم شروع نموده‌اند و در این راستا فرآیند آموزش و ترویج مبارزه با این آفت مهم با استفاده از روش‌های نوین در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: استفاده از پهپاد سم‌پاش مقرون به صرفه بوده و سم‌پاشی دقیق و یکنواخت افزایش چشمگیر سرعت سم‌پاشی نسبت به روش‌های سنتی از مزایای استفاده از آن در بخش کشاورزی است.

امانیان عنوان کرد: در همین راستا تاکنون ۱۲۰ هکتار از مزارع گندم و ۲۴۰ هکتار از مزارع جو شهرستان با استفاده از این روش سم‌پاشی شده است.

وی با بیان اینکه پهپادها یا کوادکوپترها که به هلی شات هم معروف‌اند امروزه کاربرد بسیاری در صنعت کشاورزی یافته‌اند، گفت: فناوری پهپاد در کشاورزی به ویژه در عملیات سم‌پاشی در حال توسعه است، این ابزار می‌تواند حتی مزارعی که در آن هیچ دستگاهی به طور عادی نمی‌تواند حرکت کند را سم‌پاشی کند.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار همچنین از اجرای مانور مبارزه با سن غلات و آگاه‌سازی کشاورزان در بخش روداب این شهرستان خبر داد و افزود: مانور مبارزه با سن غلات با حضور مسئولان و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار، مرکز جهاد کشاورزی روداب و کارشناسان بسیج جامعه‌ی کشاورزی برگزاری در بخش روداب برگزار شد.

وی اظهار کرد: این مانور با توجه به ریزش مراحل اولیه سن مادری در مزارع غلات و اهمیت بالای مبارزه با سن در مرحله مادری در سطح روستاهای بخش روداب برگزار شد تا ضمن اطلاع‌رسانی به کشاورزان در خصوص زمان ریزش سن مادری به آنها توصیه شود که همزمان با مبارزه با شته، برعلیه سن مادری غلات نیز مبارزاتی با سموم میکرو کپسول را انجام دهند.

امانیان افزود: هم چنین با توجه به مرحله رشد گندم و جو و زمان کوتاه مبارزه با علف هرز و اهمیت مبحث تغذیه گیاهی توصیه‌های لازم نیز در این مورد به کشاورزان ارائه شد.

وی در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: خاموشی چاه‌های کشاورزی یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی است که ضررهای بسیاری را به این بخش وارد می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در همین خصوص خواستار حمایت مجلس از بخش کشاورزی شد و افزود: با قطعی مکرر برق چاه‌های کشاورزی به غیر از سوختن موتورها، به‌ هم ریختگی مدار آبی کشاورزان اتفاق می‌افتد و در گرمای هوا و شرایط خشکسالی با رسیدن مدار آبی به بیش از ۱۵ روز تولید محصولات کشاورزی با آسیب جدی مواجه می‌شود.

وی در ادامه به بازدید از مرغداری‌های گوشتی شهرستان اشاره کرد و گفت: سبزوار قطب اول تولید مرغ در استان با بیش از ۱۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی است.

امانیان با اشاره به اینکه در مرغداری‌های گوشتی سبزوار، ۱۳ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۳۸۳ قطعه جوجه ریزی انجام شده است، اذعان کرد: سبزوار با ۲۱۳ واحد مرغداری گوشتی و ۱۵ واحد مرغداری تخم‌گذار فعال، قطب اول تولید مرغ در استان است.

وی، ادامه داد: به منظور تأمین گوشت مرغ موردنیاز بازار، در سال گذشته ۱۳ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۳۸۳ قطعه جوجه ریزی در واحدهای صنعتی پرورش مرغ گوشتی شهرستان سبزوار انجام شد که حدود ۳۱ هزار تن گوشت مرغ روانه بازار مصرف شد.

این مقام مسئول، در ادامه افزود: هر دوره جوجه ریزی بین ۴۵ تا ۵۰ روز طول می‌کشد که در صورت رعایت ضوابط بهداشتی و فاصله زمانی بین ۲ دوره، مجوز جوجه ریزی واحدهای مرغداری برای دوره بعدی صادر می‌شود و تمامی مراحل اعم از صدور مجوز جوجه ریزی، گواهی ورود به فارم، گزارش بیماری و تعداد تلفات و پایان پرورش و خروج مرغ از مرغداری در سامانه پایش و مراقبت از بیماری‌های طیور ثبت می‌شود.

وی اظهار کرد: سبزوار از قطب‌های مهم دام، طیور و آبزیان در خراسان رضوی است و ۳۵ درصد اشتغال این شهرستان در حوزه دام‌پروری و پرورش طیور است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha