• پنجشنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403011607539
  • خبرنگار : 71974

استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا:

دولت سیزدهم میراث دار مشکلات گذشته است

دولت سیزدهم میراث دار مشکلات گذشته است

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: مشکلات اقتصادی کشور شرایط سختی را به معیشت مردم وارد کرده است و در این شرایط دولت می‌تواند با اصلاح سیاست‌های ارزی در کوتاه مدت،‌ ضمن افزایش قدرت خرید مردم، فشار اقتصادی را کاهش دهد. این در حالی است که تورم ۴۰ درصدی که در دولت روحانی آغاز شد و این میراث شوم در دولت سیزدهم تدوام یافت و تحمل این فشار زندگی برای مردم سخت کرده است.

حسین صمصامی، استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دیدار روز گذشته مسئولان با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: اقدامات مناسبی توسط دولت‌ها در بخش زیربنایی صورت گرفته است، مقام معظم رهبری نیز با درایت این اقدامات را در دو بخش مثبت و تجربه های تلخ دسته بندی کردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی نیازمند زمان است، بیان کرد: اقتصاد ایران از دهه‌های گذشته درگیر موضوع تورم بوده است و  دولت سیزدهم نیز میراث‌دار این مشکلات است برای حل این مشکلات گام‌های مناسبی مانند احیای واحدهای تولیدی راکد و حمایت از تولیدکنندگان صورت گرفته است که نتایج آن در میان مدت خود را نشان خواهد داد.

وی افزود: دولت‌های مستقر در سال‌های اخیر تحت تاثیر سیاست‌ واحد و غلط تعیین  نرخ ارز بر اساس بازار، تورم سنگینی را به سفره مردم تحمیل کردند، حل این مشکل نیازمند اتخاذ تصمیمات متعدد در حوزه کلان است و نتایج آن در کوتاه مدت خود را نشان خواهد داد.

صمصامی با بیان اینکه رونق تولید علاوه بر تامین تسهیلات نیازمند بهبود فضای کسب و کار است، عنوان کرد: تامین منابع مالی توسط دولت باید با نرخ معقولانه صورت بگیرد، افزایش نرخ سود تسهیلات باعث کاهش توان رقابت در بازارهای بین المللی و داخلی خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مشکلات اقتصادی کشور شرایط سختی را به معیشت مردم وارد کرده است و در این شرایط دولت می‌تواند با اصلاح سیاست‌های ارزی در کوتاه مدت،‌ ضمن افزایش قدرت خرید مردم، فشار اقتصادی را کاهش دهد. این در حالی است که تورم ۴۰ درصدی که در دولت روحانی آغاز شد و این میراث شوم در دولت سیزدهم تدوام یافت و تحمل این فشار زندگی برای مردم سخت کرده است.

وی افزود: علاوه بر اقدامات در کوتاه مدت،‌برنامه‌هایی در بلندمدت می‌تواند اقتصاد کشور را وارد ریل صحیح خود کند که می‌توان به اصلاح نظام بانکی و سیاست‌گذاری‌های کلان اشاره کرد.

این استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اقتصادی بیان کرد: دولت مردمی  از ابتدای شروع به کار خود اقداماتی را برای حل مشکلات مردم انجام داده است،؛ اما باید ضمن تعریف برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت فشار را از سفره مردم بردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha