• پنجشنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403011607680
  • خبرنگار : 50253

دادستان عمومی و انقلاب قوچان مطرح کرد

۲۴ نفر زندانی جرائم غیر عمد، مهریه و مالی در صف آزادی

۲۴ نفر زندانی جرائم غیر عمد، مهریه و مالی در صف آزادی

ایسنا/خراسان رضوی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان گفت: اکنون ۲۴ نفر زندانی جرائم غیر عمد، مهریه و مالی در زندان قوچان و در انتظار آزادی هستند.

حسن همتی‌فر ۱۶ فروردین در جمع خبرنگاران، مبلغ مورد نیاز برای آزادی این ۲۴ زندانی را بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: مهم‌ترین شاخصه جشن گلریزان را کمک‌های رهبری است.

وی با بیان اینکه گلریزان یک آئین ایرانی است که از گذشته رواج داشته و در اسلام هم به آن تأکید شده است، گفت: در همین راستا ستاد دیه طبق روال هرسال پس از جمع‌آوری کمک‌های مردمی به میزان ۳ الی ۴ برابر مبلغ جمع‌آوری‌ شده برای آزادی زندانیان کمک خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۲۴ نفر زندانی جرائم غیر عمد، مهریه و مالی در زندان قوچان هستند که بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای آزادسازی این زندانیان نیاز است.

همتی‌فر با بیان اینکه میزان بدهی این افراد از ۴۰ میلیون تومان تا ۷ میلیارد تومان است، بیشترین مبلغی که به دلیل بدهی در زندان هستند را مهریه اعلام کرد و گفت: در جشن گلریزان پارسال مبلغ ۲ میلیارد تومان جمع‌آوری شد که همراه با رضایت شکات که ارزش مالی ۸ میلیارد تومانی داشت ۷۷ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد، مالی و مهریه آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

وی تصریح کرد: علاوه بر کمک به آزادسازی زندانیان با برگزاری جشن گلریزان پارسال با پیگیری مددکاران زندان، انجمن حمایت از زندانیان و ریاست زندان با اخذ رضایت از ۳۵۲ شاکی ۱۱۳ نفر از زندانیان آزاد شدند.

همتی‌فر با بیان این که یکی از اقدامات بسیار خوب برای زندانیان رها شده از زندان اهدای تسهیلات به آنان برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته و رهاشدگی است، گفت: در همین راستا حدود ۹۰ نفر تسهیلات دریافت کردند.

وی از پرداخت بیش از ۴ میلیارد و ۶۸۶ میلیون تومان توسط انجمن حمایت از زندانیان شهرستان قوچان به خانوارهای تحت پوشش خبر داد و تصریح کرد: این هزینه‌ها صرف اموری همچون تأمین بسته حمایتی، لوازم التحریر، کمک هزینه تحصیلی، اهدای وام به مددجویان، هزینه درمان، نان رایگان، آزادی ۳۹ مددجو، امور فرهنگی و ... بوده است.

لزوم توجه بیشتر به اجرای عدالت تقلیلی در نظام حقوقی کشور

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس، در ادامه عنوان کرد: در گذشته اکثر قضات نگاه سزادهی و کیفری داشتند؛ اما امروز تحولی در نظام جزایی و حقوق جزا رخ‌ داده و نگاه‌ها به سمت عدالت تقلیلی به‌ جای سزا و کیفر رفته است.

علی آذری با تأکید بر اینکه عدالت یعنی هیچ بی‌گناهی را اجازه مجازات ندهیم، افزود: دیدگاه و تحولی که در نوع مجازات هست و پیگیری ریاست انجمن حمایت از زندانیان شهرستان قوچان منجر به آزادی تعداد قابل ‌توجهی از مددجویان شده است.

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری از مددجویان در زندان برای یک جامعه بسیار زیاد است، گفت: در کشور شاید بیش از ۲۰۰ هزار مددجو داریم که برای نگهداری هر یک سالیانه تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود در صورتی که یک دانش‌آموز سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که نشان دهنده توجه بیشتر به عدالت تقلیلی است تا به جای صرف هزینه برای نگهداشت مددجویان صرف باز اجتماعی کردن و پیشگیری و عدم تکرار جرم کنیم.

 نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس، با اشاره به اینکه عناوین مجرمانه در کشور ما بیش از ۲ هزار عنوان است، گفت: به دلیل تعداد بالای عناوین مجرمانه در کشور دست قضات بسته است و به همین دلیل موضوع بازنگری تقلیل در میزان مجازات به دلیل پویایی جوامع و اجتماعات و خاصه اجرایی کردن مجازات‌های جایگزین و استفاده از نظارت‌های الکترونیکی در مجلس جدید انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha