• شنبه / ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403011808823
  • خبرنگار : 30147

یک مسئول در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پاسخ داد

سهم خراسان رضوی در تولید محصولات کشاورزی کشور چقدر است؟

سهم خراسان رضوی در تولید محصولات کشاورزی کشور چقدر است؟

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با ۱۲۳ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم آبی و ۷۵ هزار هکتار کشت گندم دیم سهم مؤثری در تولید محصولات کشاورزی کشور دارد.

سعید خوش قامت در حاشیه اولین جلسه منطقه‌ای ستاد سن غلات و عوامل خسارت‌زای غلات در سال ۱۴۰۳ که در نیشابور برگزار شد به ایسنا گفت: از بین ۳۵۰ هزار گونه شناسایی شده در دنیا فقط ۲۴ گونه آن برای رفع احتیاجات انسان به عنوان گیاه زراعی استفاده می‌شوند.

وی ادامه داد: میزان تولید گیاه زراعی کشور ما در شرایط مطلوب حدود ۱۳.۵ میلیون تن است که این مقدار از حدود ۲ میلیون هکتار اراضی زراعی آبی و ۴ میلیون هکتار اراضی دیم محقق می‌شود.

 سرپرست مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در این بین خراسان رضوی با ۱۲۳ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم آبی و ۷۵ هزار هکتار کشت گندم دیم سهم مؤثری در تولید محصولات کشاورزی کشور دارد.

وی با تأکید بر حمایت دولت از تولید غلات به خصوص گندم به عنوان قوت لایموت بیان کرد: با توجه به اهمیت آفت سن در مزارع غلات، لازم است کلیه کارشناسان خسارت این آفت را برای کشاورزان تحلیل مالی کنند.

خوش قامت افزود: آفت سن هم به لحاظ کیفی، کمی وهم اقتصادی دسترنج کشاورزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لازم است کارشناسان علاوه بر نظارت مزارع آبی، مزارع دیم را هم به صورت مستمر رصد و پایش کنند.

وی ضمن تأیید و تأکید بر برون‌سپاری امور قابل واگذاری به بخش خصوصی اظهار کرد: با توجه به اینکه کانون‌های ملخ در محدوده اراضی منابع طبیعی واقع شده است، باید از ظرفیت‌های مربوطه در خصوص شناسایی و مهار این آفت استفاده کرد.

سرپرست مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کانون‌های همجوار با شهرستان‌های اطراف باید مورد دغدغه کارشناسان باشد و تمامی فعالیت‌های میدانی خود را مستند و گزارش دهی کنند.

وی اظهار کرد: تأثیر سموم نسل جدید میکرو کپسول بر کسی پوشیده نیست و کارشناسان با نظارت مستمر بر داروخانه‌های گیاه‌پزشکی مانع توزیع سموم تقلبی در شهرستان‌ها شوند.

خوش قامت، استفاده از توان و پتانسیل بخش خصوصی، نیروهای شبکه عاملین ترویج و مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و نیروهای طرح بسیج را در امر مبارزه با آفت سن بسیار مؤثر دانست.

وی گفت: با توجه به کاهش و افزایش دما و نامنظم بودن نزولات، وضعیت سن در امسال کمی نامشخص است اما ریزش‌های آفت سن رو به اتمام بوده و باید با توجه به هوشمندی این آفت آمادگی لازم را با ناوگانی مجهز داشت.

شهرستان نیشابور با دارا بودن ۲ پهپاد سم‌پاش،۴۱ دستگاه توربولاینر، ۵۶۷ تانکر سم‌پاش لانس دار و ۴۵ سم‌پاش بوم دار آمادگی لازم را برای مبارزه با آفات عمومی و تخصصی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha