• شنبه / ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403011808907
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۸ فروردین؛ عفو بیش از ۲هزار محکوم/تقدیر سپاه از حضور مردم

اخبار سیاسی ۱۸ فروردین؛ عفو بیش از ۲هزار محکوم/تقدیر سپاه از حضور مردم

«عفو رهبری»، «نماز عید فطر» و «حمله به کنسولگری ایران در سوریه» از موضوعات مهم خبری هجدهم فروردین ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، همزمان با پایان ماه مبارک رمضان و حلول ماه شوال، نماز عید سعید فطر امسال نیز همچون سنوات گذشته به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برگزار می‌شود.

رهبر انقلاب به مناسبت سال نو و عید سعید فطر، با عفو یا تخفیف مجازات بیش از دو هزار نفر از محکومان محاکم موافقت کردند.

لازم به ذکر است که حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی خواستار عفو، تخفیف و تبدیل مجازات دو هزار و یکصد و بیست و هفت (۲۱۲۷) نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح شده بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین حکم افطار روزه به تصور ضرر داشتن را بیان کردند.

در متن این پرسش و پاسخ آمده است: «در ابتدای تکلیف به توصیه پدر و مادرم و با تصور این که بنیه ضعیفی دارم و روزه برایم ضرر دارد، روزه‌ها را افطار کردم و تا ماه رمضان سال بعد هم قضا نکردم، آیا علاوه بر قضا کفاره هم بر عهده من می‌باشد؟

اگر مطمئن بودید یا حداقل می‌ترسیدید که روزه برای شما ضرر داشته باشد، کفاره‌ی عمد واجب نیست ولی باید قضای روزه‌ها را بگیرید و برای هر روز، کفاره‌ی تأخیر بپردازید (به ازای هر روز ۷۵۰ گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر موادّ غذایی به فقیر بدهید.»

****

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی دمشق سردار سرلشکر پاسدار محمدرضا (علی) زاهدی، سردار سرلشکر پاسدار محمدهادی حاج رحیمی و شهدای همراه آنان، فردا یکشنبه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در حسینیه فاطمه الزهرا سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ برگزار می‌شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی نیز از حضور حماسی و دشمن شکن ملت ایران در راهپیمایی روز جهانی قدس و آئین های تشییع و خاکسپاری شهدای جنایت صهیونیستی دمشق قدردانی و تاکید کرد: پاسخ به مطالبه ملی برای مجازات پشیمان کننده دشمن جنایتکار صهیونیستی به فضل الهی تحقق خواهد یافت.

****

سید ابراهیم رئیسی در ادامه دیدارهای رمضانی خود شامگاه جمعه میزبان جمعی از نمایندگان تشکل‌ها، جنبش‌ها و فعالین دانشجویی بود و در فضای صمیمانه پای صحبت‌ها و بیان دغدغه‌های آنها نشست و در ادامه درباره برخی مسائل مطرح شده توضیحاتی داد.

رئیس جمهور در این نشست با تاکید بر اینکه دولت مردمی هیچ‌گاه رشد و پیشرفت کشور را به بهانه تحریم‌ها، تهدیدها و فشارها متوقف نکرده است، تصریح کرد: امروز با توجه به تلاش دشمن برای ناامیدسازی مردم به ویژه نسل جوان ملاک و معیار وطن دوستی و انقلابی بودن، امیدآفرینی در مقابل یأس‌آفرینی است و ما یقین داریم با اتکا به مردم و جوانان باانگیزه، بااراده و حاضر در صحنه خواهیم توانست بر بسیاری از مشکلات غلبه کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور هم در گفت و گویی با ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اقداماتی در حال انجام داریم و به زودی اخبار جدیدی از این پرونده ارائه خواهیم کرد.

محمد دهقان پیش از این درباره این پرونده گفته بود که " با پایان دولت دوازدهم محکومیت ۲.۴ میلیارد دلاری به شرکت ملی نفت ابلاغ شد. شرکت کرسنت در دوسال گذشته در پی اجرای رای ۲.۴ میلیارد دلاری مذکور بوده است که باتوجه به اینکه شرکت ملی نفت ایران اموال چندانی در خارج کشور نداشته است، رای مذکور به مرحله اجرا در نیامده است."

 لازم به ذکر است که شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۹۳ به لحاظ مسئولیت در پرونده کرسنت محکوم شد و دو پرونده به نام‌های کرسنت ۱ و۲ برای تقویم خسارت تشکیل شد.

همچنین رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با انتشار مطلبی در در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دامن‌زدن به انتظارات تورمی از مهمترین راهبردها در انتشار اخبار کذب است و القاء تزلزل در تیم اقتصادی دولت را باید در این چارچوب تحلیل کرد.

****

در جلسات مجلس شورای اسلامی در هفته جاری که در روزهای یکشنبه و دوشنبه تشکیل می‌شود،‌ بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار هفته جاری مجلس قرار دارد.

همچنین کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در جلسات  خود به بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب می‌پردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha