• یکشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403011909201
  • خبرنگار : 71612

نخست وزیر چین: امیدواریم آمریکا شریک باشد نه دشمن/ یلن: دو طرف به گفتگوهای «سخت» نیاز دارند

نخست وزیر چین: امیدواریم آمریکا شریک باشد نه دشمن/ یلن: دو طرف به گفتگوهای «سخت» نیاز دارند

نخست‌وزیر چین امروز یکشنبه اعلام کرد امیدوار است ایالات متحده و چین بتوانند شریک باشند، نه دشمن.

به گزارش ایسنا، در دیدار دوجانبه با جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در گوانگ‌ژو، لی کیانگ، نخست‌وزیر این کشور با اشاره به پیگیر بودن کاربران فضای مجازی چین در ارتباط با ورود خانم یلن به این شهر، عنوان کرد که توجه چینی‌ها نشان از انتظار و امید به اینکه روابط بین چین و ایالات متحده بهبود یابد، دارد.

به نقل از فیگارو، جنت یلن هم به همکار چینی خود گفت که این رابطه تنها از طریق ارتباط مستقیم و صریح می‌تواند پیش برود.

وزیر خزانه داری آمریکا به نخست وزیر چین گفت که توانایی انجام گفتگوهای دشوار، دو ابرقدرت اقتصادی را در یک سال گذشته در «پایه‌های باثبات‌تری» قرار داده است.

لی پاسخ داد که دو کشور باید به یکدیگر احترام بگذارند و باید شریک باشند، نه دشمن، و افزود که «پیشرفت سازنده» در طول سفر یلن حاصل شده است.

یلن گفت که واشنگتن و پکن «وظیفه» دارند که به طور مسئولانه روابط پیچیده را مدیریت کنند، این به معنای نادیده گرفتن تفاوت‌هایمان یا اجتناب از گفتگوهای سخت نیست، بلکه به معنای درک این موضوع است که تنها در صورتی می‌توانیم پیشرفت کنیم که مستقیم و آشکار با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

بر اساس گزارش وزارت خزانه داری ایالات متحده، یلن «موضوعات نگران کننده‌ای را مطرح کرد، از جمله ظرفیت مازاد صنعتی در چین و تأثیری که می‌تواند بر کارگران و شرکت‌های آمریکایی داشته باشد».

یلن تهدید تولید بیش از حد خودروهای الکتریکی (EVs)، پنل‌های خورشیدی و سایر محصولات انرژی پاک را برای تولیدکنندگان در ایالات متحده و سایر کشورها در کانون دومین سفر خود به چین در ۹ ماه گذشته قرار داده است. او در ژوئیه ۲۰۲۳ از پکن بازدید کرد تا پس از یک دوره تشدید تنش ناشی از اختلافات بر سر مسائل مختلف از تایوان گرفته تا منشاء کووید-۱۹ و اختلافات تجاری، سعی کند روابط اقتصادی دوجانبه را عادی کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در یک تماس تقریباً دو ساعته در روز سه‌شنبه به دنبال مدیریت تنش‌ها بر سر دریای چین جنوبی بودند که اولین گفتگوی مستقیم آنها از زمان نشست ماه نوامبر بود. مقامات نظامی ایالات متحده و چین هفته گذشته با همتایان چینی خود برای یک سری جلسات نادر در هاوایی با محوریت عملیات ایمن و حرفه ای دیدار کردند.

پس از دیدار با لی، یلن با شهردار پکن، یین یونگ ملاقات کرد و در رویدادی با دانشجویان و اساتید دانشگاه نخبه پکن شرکت کرد. یلن و همتای اقتصادی اصلی او، معاون نخست وزیر، هی لیفنگ، توافق کردند که گفت وگویی را با تمرکز بر "رشد متوازن" آغاز کنند.

یلن گفت که قصد دارد از این انجمن برای حمایت از شرایط بازی برابر با چین برای محافظت از کارگران و مشاغل آمریکایی استفاده کند.

یلن به لی گفت: «به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، ما در قبال کشورهای خود و در قبال جهان وظیفه داریم روابط پیچیده خود را مسئولانه مدیریت کنیم و همکاری کنیم و رهبری را در رسیدگی به چالش‌های جهانی نشان دهیم.»

سفر جنت یلن، دومین سفر او به چین در یک سال گذشته، در زمانی انجام می‌شود که واشنگتن و پکن بر سر موضوعات مختلفی مانند دسترسی به فناوری‌های پیشرفته، آینده تایوان یا اپلیکیشن «تیک‌تاک» با هم اختلاف دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن و پکن توافق کردند «مذاکرات فشرده در مورد رشد متوازن» داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha