• یکشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403011909274
  • خبرنگار : 71612

گشت‌زنی نظامی ارتش چین در دریای چین جنوبی هم‌زمان با مانور آمریکا

گشت‌زنی نظامی ارتش چین در دریای چین جنوبی هم‌زمان با مانور آمریکا

هم‌زمان با رزمایش مشترک شرکای آمریکا، چین امروز یکشنبه «گشت‌زنی رزمی» را در دریای مورد مناقشه چین جنوبی برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، برگزاری گشت‌زنی رزمی چین در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده، فیلیپین، ژاپن و استرالیا تمرینات مشترکی را در آب‌های سرزمینی فیلیپین در بحبوحه تنش‌های فزاینده در دریای چین جنوبی انجام می‌دهند.

به نقل از فیگارو، در ماه‌های اخیر، تنش‌ها بین چین و فیلیپین - که به طور فزاینده‌ای ادعاهای ارضی خود را در این دریا مطرح می‌کنند - به سطحی رسیده که در سال‌های گذشته مشاهده نشده بود.

مجموعه‌ای از حوادث در نزدیکی صخره‌های مورد مناقشه به طور منظم باعث افزایش تنش بین پکن و مانیل در پایان سال ۲۰۲۳ شد.

ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ۷ آوریل، فرماندهی عرصه جنوبی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در حال سازماندهی گشت‌زنی مشترک دریایی و هوایی در دریای چین جنوبی است.»

این بیانیه نه مقیاس این تمرین‌ها و نه مکان آنها را مشخص نمی‌کند. دریای چین جنوبی یک منطقه دریایی وسیع است که بیشتر تجارت بین آسیا و سایر نقاط جهان از طریق آن انجام می‌شود.

ارتش چین در کنایه‌ای به مانورهای نظامی دیگر کشورها در همین آب‌ها افزود: «تمام فعالیت‌های نظامی که اوضاع را در دریای چین جنوبی مختل می‌کنند و نقاط داغ ایجاد می‌کنند، تحت کنترل هستند.»

روز شنبه، فیلیپین، ایالات متحده، ژاپن و استرالیا از برگزاری مشترک رزمایش دریایی و هوایی در منطقه انحصاری اقتصادی فیلیپین در روز یکشنبه خبر دادند.

این چهار کشور تأکید کردند که این رزمایش تعهد جمعی متحدان برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع منطقه آزاد و باز هند و اقیانوسیه را نشان خواهد داد.

همچنین قرار است نشست سه‌جانبه بین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، فردیناند مارکوس، همتای فیلیپینی وی و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در ۱۱ آوریل در کاخ سفید برگزار شود.

تمرینات دریایی و نشست سه‌جانبه پس از چند درگیری بین کشتی‌های چینی و فیلیپینی در نزدیکی جزیره‌های مرجانی در ماه‌های اخیر برگزار می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha