• یکشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403011909561
  • خبرنگار : 50548

عضو جامعه قاریان قرآن مشهد مطرح کرد

تحول در آموزش قرآن با تالیف کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده»

تحول در آموزش قرآن با تالیف کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده»

ایسنا/خراسان رضوی عضو جامعه قاریان قرآن مشهد گفت: اگر مراکز آموزشی همچون آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و شورای عالی قرآن، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده» استفاده کنند تحولی در آموزش روخوانی، روان‌خوانی و تجوید قرآن ایجاد می‌شود.

حسن هادی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از بدو تأسیس جامعه قاریان قرآن مشهد در سال ۱۳۶۸ به‌ عنوان اولین تلاوت‌گر در مسجد کرامت مشهد توفیق حضور داشتم. در روزهای جنگ در جبهه‌های حق علیه باطل برنامه تلاوت داشتیم و در پشت جبهه‌ها وقتی به مشهد می‌آمدیم جلسات متعددی برای بزرگسالان برگزار می‌کردیم.

وی در خصوص چگونگی راه یافتن به جلسات قرآن و علاقه به قرائت قرآن اضافه کرد: ۷ یا ۸ سال سن داشتم که مادرم مرا به نزد یکی از قاریان قرآن به نام صادق جاویدی که بعدها شهید شد، برد و از او خواست تا به من قرائت قرآن را بیاموزد.

هادی‌زاده ادامه داد: این استاد قرائت قرآن، از کلاس‌هایی که برگزار می‌کردند، آزمون می‌گرفتند و من توانستم با کسب بالاترین نمره، جایزه دریافت کنم و از خوشحالی این اتفاق دوان دوان خود را به خانه رساندم. بدین ترتیب علاقه‌ام به قرآن فراوان‌تر شد و همیشه قبل از خواب در ذهن خودم را این‌گونه تصور می‌کردم که قرآن را با صوت زیبا می‌خوانم.

وی به خاطراتی از قرائت قرآن در جبهه‌های جنگ پرداخت و اضافه کرد: فرمانده ما آقای محسن رضایی بود و در مراسم معمولا قبل از سخنرانی تلاوت قرآن داشتیم، آن زمان با سبک استاد محمد صدیق منشاوی تلاوت می‌کردم که جمعیت را به وجد می‌آورد و بعضا تشویق می‌کردند. در واقع آنجا معنویت جمع بسیار خوب و مناسب برای کار کردن بر روی قرآن بود.

هادی‌زاده که سابقه آشنایی و تلاوت قرآن فزون از ۴۰ ساله دارد، گفت: در سال ۱۳۶۱ در پایگاه بسیج به جلسات قرآن می‌رفتم و هر چه آنجا یاد می‌گرفتم را به بچه‌های مسجد می‌آموختم. سوابق آموزشی از این دست بسیار است و تدریس برای بزرگسالان را داشتم تا اینکه تنها فرزندم ریحانه هادی‌زاده را که ۵ سال سن داشت به مهدالرضا فرستادم. آنجا دخترم روخوانی را تا حدودی از استاد محسنی یاد گرفتند و ما در منزل همان نکاتی را که در کلاس می‌آموختند، با او تمرین می‌کردیم.

مؤلف کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده» ادامه داد: پس از تسلط بر روخوانی قواعد تجویدی را به ریحانه آموزش می‌دادیم، به‌طوری که در سن ۶ سالگی کاملاً مسلط به قواعد تجوید بودند و تحسین همگان را برانگیخت. در برنامه بیان جاودان نیز حضور یافت و استاد متعجب از اینکه چگونه او تمامی قواعد تجویدی را با دقت رعایت می‌کند. او هم اکنون دارای ۶ رتبه کشوری است.

هادی‌زاده گفت: قرآن خواندن ریحانه در مدرسه موجب شد تا دیگر همکلاسی‌های مدرسه‌اش مشتاق یادگیری قرائت قرآن شوند. والدین در محفلی از ریحانه می‌پرسند که پیش چه کسی قرائت را آموخته است و او می‌گوید «پدرم». بدین ترتیب اولیای دانش آموزان از من درخواست کردند تا برای بچه‌های آن‌ها هم کلاس بگذارم.

وی افزود: اگرچه کار کردن با کودکان برایم دشوار بود، زیرا تا آن زمان تنها تدریس بزرگسالان را بر عهده داشتم و تنها ریحانه دخترم را آموزش داده بودم، اما به اصرار آن‌ها قبول کردم و ۵ فرزند را با حضور مادران آموزش دادم.

هادی‌زاده اظهار کرد: این آموزش ما صفر تا صد قرآن کریم شامل روخوانی، روان‌خوانی و تجوید در ۳۰ جلسه یک ساعت و نیم تا ۲ ساعت است. پس از پایان ۴ ماه متوجه تسلط بچه‌ها در قرائت شدم و بسیار به وجد آمدم. از آن زمان تصمیم گرفتم وقتم را برای بچه‌ها بگذارم. از سال ۸۸ تاکنون پیوسته این دوره‌ها را در منزل برگزار کردم و ادامه دارد.

وی ادامه داد: اگرچه در این زمینه تبلیغاتی نداشتم، اما نحوه خواندن بچه‌ها در محافل به گونه‌ای است که خود موجب جذب شاگردان بعدی شده است. در سال ۹۱ شهرداری ناحیه ۷ با همت جامعه قاریان مشهد مسابقه‌ای را ترتیب داد که جلسات خانگی قرآن را ارزیابی می‌کردند و ما در میان ۳۶۰ جلسه خانگی توانستیم مقام اول را کسب کنیم. همچنین در سال گذشته در طرح الرضوان امور بین‌الملل آستان قدس رضوی که دربردارنده مسابقات جهانی میان مربیان ۵۴ کشور بود، حائز رتبه و برگزیده شدم.

این استاد قرائت قرآن با اشاره به تالیف کتاب «آموزش صفر تا صد قرآن کریم به روش نوین و ساده» افزود: در واقع همان نکاتی را که در کلاس درس می‌دهم را به زبان ساده و تمثیل مکتوب کردم و استاد موسوی بلده با نگاهی بر این کتاب تقریظی بر آن نوشتند، همچنین استاد سیدجواد سادات فاطمی از اساتید و داوران بین‌المللی و استاد حسن حکیم از داوران بین‌المللی بر این کتاب تقریظ نوشتند.

وی با بیان اینکه این کتاب بسیار ساده و از دوم دبستان قابل استفاده است، مطرح کرد: اگر مراکز آموزشی همچون آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و شورای عالی قرآن، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کتاب استفاده کنند، به گفته بسیاری از اساتید تحولی در آموزش روخوانی، روان‌خوانی و تجوید قرآن ایجاد می‌شود، زیرا این زمان بازدهی آن بسیار کوتاه است و طی ۴ ماه هیچ نکته از قواعد تجویدی نمی‌ماند که ما به شاگردان نگوییم و آن‌ها یاد نگیرند.

هادی‌زاده در پاسخ به این پرسش که این نوع آموزش تاکنون برای چه تعداد افراد اجرا شده است، گفت: بیش از ۴۰۰ نفر از زمان تألیف کتاب تاکنون به این روش قرائت قرآن را فراگرفته‌اند و طرح موفقی بوده است. اولین نسخه این کتاب با تیراژ ۲۰۰۰ جلد و به درخواست مرکز قرآن آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۲ چاپ شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha