• یکشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403011909692
  • خبرنگار : 50471

رئیس اداره میراث‌فرهنگی نهاوند:

ثبت آش کشکک نهاوند در فهرست آثار ناملموس ملی

ثبت آش کشکک نهاوند در فهرست آثار ناملموس ملی

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: آش کشکک نهاوند به‌عنوان یک اثر معنوی ثبت آثار ناملموس ملی کشور می‌شود.

محمد احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آش کشکک یکی از غذاهای سنتی خوشمزه خاص مردم نهاوند است که پخت آن نیز درحال حاضر رایج بوده؛ اگرچه در گذشته رونق آن بیشتر از حال حاضر بود.

وی تصریح کرد: مواد تشکیل‌ دهنده این غذای خوشمزه و مقوی نهاوند که در زمستان‌های سرد درست می‌شود شامل لوبیای قرمز، بلغور گندم که به زبان محلی (پلته) گفته می‌شد، شیره انگور یا عسل، شکر با دارچین و روغن حیوانی است که در گذشته اغلب با دیگ زودپز و روی آتش کرسی درست می‌شد.

احمدی ادامه داد: برای ثبت این اثر ناملموس مستندات لازم تهیه و به مراجع بالاتر ارسال شده که کار ثبت آن در فهرست آثار ملی در اوایل سال جاری عملی خواهد شد.

وی افزود: به‌منظور ثبت غذاهای خاص در نهاوند تاکنون چند غذای دیگر از جمله آش ورکواز و آش بادمجان به همراه چند اثر ناملموس فرهنگی دیگر مانند کلوا، خمیر صنل، مهارت قالی عشوند و گویش نهاوندی در فهرست آثار ملی ناملموس ثبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند یادآور شد: تاکنون در مجموع ۱۱۵ اثر تاریخی و طبیعی شهرستان نهاوند در فهرست میراث فرهنگی و آثار ملی کشور به ثبت رسیده که هفت اثر آن مانند سراب‌های طبیعی بوده و ۱۰۸ اثر دیگر شامل پُل‌ها، خانه‌ها، تپه‌ها و سایر اماکن فرهنگی جزء آثار تاریخی است.

بازدید ۸۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های نهاوند

احمدی در ادامه با اشاره به آمار گردشگران نوروزی در شهرستان گفت: از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا پایان روز ۱۳ فروردین ۸۰ هزار و ۵۰۰ گردشگر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و تفرجگاه‌های شهرستان نهاوند بازدید کرده‌اند.

وی تأکید کرد: شهرستان نهاوند با توجه به وجود طبیعت زیبا، سراب‌های دلنشین و آثار تاریخی و فرهنگی یکی از مقاصد گردشگری مسافران از اقصی نقاط کشور و استان است.

به گفته احمدی، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، موزه‌های شهرستان نیز از مراکز جذب گردشگر است که در ایام تعطیلات نوروز ۲۹۴۰ نفر از مجموع گردشگران، از موزه‌های شهدا و حمام حاج آقا تراب بازدید داشتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند اضافه کرد: یکی از اهداف ما در ستاد تسهیلات خدمات سفر افزایش مدت اقامت مسافران در شهرستان بوده که در این راستا امکانات اسکان آنها در اقامتگاه‌هایی مانند هتل، مهمانپذیر، مهمانسراهای ادارات، مدارس و خانه معلم فراهم شده و در مجموع در ایام تعطیلات ۱۷۶۵ نفر در این مراکز از یک تا چند روز اسکان داشته‌اند.

احمدی بیان کرد: در طول ایام نوروز چندین برنامه فرهنگی در موزه‌ها اجرا شد که از جمله آنها برنامه نوروزخوانی، شاهنامه‌خوانی و مسابقه سبزه‌آرایی بود که مورد استقبال خوب مسافران قرار گرفت.

انتهای پیام 
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha