• یکشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403011909817
  • خبرنگار : 71271

/نگاهی به اخبار علم و فناوری در روز یکشنبه/

از آخرین اخبار استهلال شامگاه ۲۱ فروردین تا خورشیدگرفتگی کاملی که فیزیک را برای همیشه تغییر داد

از آخرین اخبار استهلال شامگاه ۲۱ فروردین تا خورشیدگرفتگی کاملی که فیزیک را برای همیشه تغییر داد

دنیای علم و فناوری در روز جاری اتفاقات و اخبار متعدد و متنوعی داشت که از جمله آنها می‌توان به اولین رؤیت هلال ماه، چالش سازمان‌های زمین‌شناسی، امکان بهره‌مندی متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور از وام مسکن نخبگان،چاپ زیستی رگ‌های خونی برای کمک به سلامت فضانوردان و یک خورشیدگرفتگی کامل که فیزیک را برای همیشه تغییر داد،اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه به برخی از مهم‌ترین اخبار تحریریه علم و فناوری ایسنا اشاره شده که با کلیک روی تیتر هر یک از آنها، متن کامل خبر در دسترس خواهد بود:

اولین رؤیت هلال ماه در پهنه شرق آسیا در شامگاه ۲۱ فروردین/مقارن شدن استهلال ماه با خورشیدگرفتگی

علی ابراهیمی سراجی، عضو ستاد استهلال استان تهران با تاکید بر اینکه اولین نقطه دنیا که شامگاه ۲۱ فروردین قادر به رؤیت هلال ماه خواهد بود، در شرق آسیاست، گفت: با توجه به اینکه روز ۲۰ فروردین در پهنه کشورهای اسلامی، هلال ماه زودتر از خورشید غروب می‌کند، به نظر می رسد در اکثر کشورهای مسلمان در شامگاه سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ عید فطر اعلام شود.

۲ چالش سازمان‌های زمین‌شناسی کشورهای در حال توسعه

حمید نظری، رئیس کرسی یونسکو در مخاطرات زمین‌شناختی ساحلی با اشاره به نقش سازمان‌های زمین‌شناسی در ارزیابی و کاهش خطرات و خطرات زمین‌شناسی مانند زمینلرزه، رانش زمین، فوران‌های آتشفشانی و سونامی، گفت: خواسته‌های یک سازمان زمین‌شناسی پیرامون محور پیشرفت دانش علمی، مدیریت منابع زمین‌شناسی، کاهش خطرات، حفاظت از محیط‌زیست، حمایت از توسعه زیرساخت‌ها، آموزش مردم و تقویت همکاری است و با پرداختن به این نیازها و خواست‌ها، سازمان‌های زمین‌شناسی می‌توانند ماموریت خود را انجام دهند و به توسعه پایدار، تاب‌آوری و رفاه عمومی کمک کنند.

امکان بهره‌مندی متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور از وام مسکن نخبگان

 ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از تسهیلات ساخت/خرید و ودیعه اجاره مسکن نخبگان اقدام کنند.

مختصات زلزله ۴.۵ «شهداد» کرمان

زلزله ۴.۵ ریشتری در مقیاس امواج درونی زمین امروز «شهداد» در استان کرمان را لرزاند.

چاپ زیستی رگ‌های خونی برای کمک به سلامت فضانوردان

رگ‌های خونی چاپ‌ زیستی شده جدید به بررسی تأثیر بی‌وزنی بر فضانوردان در طول مأموریت‌های فضایی کمک می‌کند.

یک خورشید گرفتگی کامل علم فیزیک را برای همیشه تغییر داد

یک خورشید گرفتگی کامل فیزیک را برای همیشه تغییر داد و حتی تا به امروز هنوز این پدیده‌های آسمانی بینندگان را شگفت‌زده می‌کنند و درس‌های مهمی را در مورد جهان به ما می‌آموزند.

نشانه‌هایی از ضعیف‌تر شدن انرژی تاریک دانشمندان را نگران کرده است

مدل استاندارد کیهان شناسی می‌گوید که قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد، اما نشانه‌های احتمالی از ضعیف شدن انرژی تاریک در حال ظاهر شدن است.

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

توافق‌نامه همکاری مشترک راه‌اندازی «مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری امضا شد.

موضوع این توافق‌نامه، راه‌اندازی «مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» به منظور طراحی بومی و ساخت تراشه بدون کارخانه (fabless) بود.

۲۱ ماهواره «استارلینک» به مدار زمین پرتاب شدند

شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) در اواخر روز شنبه ششم آوریل، ۲۱ ماهواره «استارلینک»(Starlink) خود را با موفقیت از پایگاه ساحلی در کالیفرنیا پرتاب کرد.

عدم ابتلا به عفونت بیمارستانی با فناوری فضایی

مقابله با ابتلا به عفونت کشنده بیمارستانی با کمک فناوری فضایی به لطف پروژه دانشگاه ساوتهمپتون ممکن شده است.

هوش مصنوعی زبان بیماری‌ها را می‌فهمد!

پژوهشگران «دانشگاه پرینستون»، یک مدل زبانی را آموزش داده‌اند و از آن برای بررسی توالی‌های ژنوم استفاده کرده‌اند تا بیماری‌ها را رمزگشایی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha