• دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403012010000
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مبارزه با آفت سن غلات با استفاده از پهپادهای کشاورزی در کاشان

مبارزه با آفت سن غلات با استفاده از پهپادهای کشاورزی در کاشان

ایسنا/اصفهان کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان گفت: آفت سن گندم مهم‌ترین آفت گندم و جو در ایران است که به منظور جلوگیری از بروز خسارت به کشاورزان، سم‌پاشی این مزارع با استفاده از پهپادهای کشاورزی انجام شد.

مونا کامل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آفت سن گندم، در تمام مراحل زندگی خود به‌صورت سن مادر و یا دوره پورگی به قسمت‌های غلات از جمله جوانـه مرکزی، برگ‌ها، سـاقه، خشه و دانه‌ها حمله کرده و با خرطوم خود شیره گیاهی را می‌مکد و باعث کاهش عملکرد و خسارت به محصول می‌شود.

وی افزود: آفت سن گندم، همچنین با تزریق بزاق حاوی ترکیبات شیمیایی به درون دانه غلات، سبب از بین رفتن گلوتن می‌شود و در نتیجه کیفیت نان را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، تصریح کرد: حشره کامل سن گندم در دامنه کوه­‌ها و در زیر علف‌­ها و بوته­‌ها به‌خصوص بوته‌­های گون و درمنه زمستان را می‌­گذراند و در ابتدای فصل بهار و پس از گرم شدن هوا به سمت مزارع گندم و جو پرواز می­‌کنند که به عمل پرواز سن‌­ها و رسیدن آن­ها به مزارع گندم و جو «ریزش سن مادر» گویند.

کامل تأکید کرد: سن مادر از کوه به مزرعه هجوم می‌­آورد به بوته­‌های جوان حمله می­‌کند و در محل­‌های تغذیه، برگ‌­ها باریک، زرد و سفید شده و قسمت بالاتر آن می‌افتد، جوانه مرکزی یا پنجه­‌ها خشک می­‌شوند، ممکن است تمام خوشه نورس سفید شود که این خوشه‌­ها چروکیده شده و یا اصلاً دانه‌­ها نمی‌­بندند.

وی گفت: آفت سن مادر با ورود به مزرعه و پس از یک تا دو هفته تغذیه از برگ، ساقه و جوانه مرکزی گیاه گندم، جفت‌گیری کرده و تخم‌­های خود را غالباً در پشت برگ­های گندم می‌­گذارد. پس از تفریخ تخم‌­ها، پوره‌­ها خارج می­‌شوند.

کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، افزود: رنگ پوره­‌های سن اول، به رنگ سیاه و خیلی کوچک است که در قسمت پایین بوته­‌های گندم و پشت برگ­ها در سایه زندگی می‌­کنند. پوره‌­های سن اول بدون حرکت و تغذیه می­‌مانند و پس از این مرحله دوره تغذیه و رشد شروع می­‌شود.

کامل در مورد زمان حمله آفت، اظهار کرد: بیشترین خسارت آفت سن بعد از مرحله دوم پورگی است که این مرحله، هم‌زمان با شیری و یا خمیری شدن دانه‌های گندم بوده که رشد و تکامل پوره­‌ها هم‌زمان با رشد گندم است  و پس از برداشت محصول، تغذیه سن­‌ها نیز به پایان ­رسیده و در پایان خرداد و اوایل تیرماه حشرات به اماکن کوهستانی خود بر می‌گردند.

وی تصریح کرد: خسارت حشرات کامل سن گندم به‌صورت کاهش مقدار محصول و خسارت پوره‌­ها و سن­‌های نسل جدید به صورت کاهش کیفیت محصول است که تغذیه­ پوره­‌ها و سن­‌های نسل جدید باعث می­‌شود تا دانه‌های نرم و لطیف، تبدیل به دانه‌های لاغر و چروکیده و پوک شوند که در نتیجه این دانه‌­ها ارزش نانوایی ندارند.

کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، افزود: حد قابل تحمل سن­‌زدگی دانه­‌ها دو درصد است، دانه‌­هایی که بیش از دو درصد آن­ها سن­‌زدگی داشته باشند فاقد کیفیت نانوایی هستند. حشرات کامل نسل جدید خطرناک‌ترین مرحله از نظر خسارت وارده به دانه هستند. محل ورود خرطوم حشره به دانه تیره رنگ شده و هاله­‌هایی گرد و رنگ‌­پریده آن را احاطه می‌کند.

وی گفت: شبکه مراقبت سن غلات، هر ساله با توجه به شرایط آب و هوایی از پایان بهمن‌ماه فعال شده و عملیات پایش و رصد مزارع به‌صورت مستمر انجام می‌شود تا علاوه بر مشاهده و اعلام اولین ریزش آفت، تراکم آن نیز بررسی شده و در صورت رسیدن به شرایط مبارزه، زمان سم‌پاشی به کشاورزان  اعلام می‌شود.

کامل، اظهار کرد: اولین ریزش در سال جاری در تاریخ ۱۹ اسفند مشاهده شد و با توجه به تراکم آفت از ۲۸ اسفندماه مبارزه با آن آغاز شده است.

وی درباره شیوه شناسایی آفت، تصریح کرد: برآورد جمعیت آفت در مزرعه به وسیله تور و کادر انجام می‌شود که در مزارع گندم آبی، نرم مبارزه با سن مادر ۲ عدد و در مزارع جو آبی ۵ تا ۶ عدد در مترمربع است،  اما نرم مبارزه با پوره در مزارع گندم آبی، چهار عدد  و در مزارع جو آبی ۱۲ تا ۱۴ عدد در متر مربع است.

کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، تأکید کرد: چنانچه با این آفت در مرحله  مادری مبارزه نشود و یا جمعیت آفت به نرم مبارزه نرسد پایش مزارع ادامه دارد و در صورت رسیدن به نرم مبارزه در مرحله پورگی انجام می‌شود و کشاورزان برای جلوگیری از بروز خسارت باید تا قبل از تخم‌ریزی آفت، هر چه سریع‌تر نسبت به سم‌پاشی مزارع اقدام کنند.

کامل گفت: سطح زیر کشت غلات در سال جاری ۱۷۰۰ هکتار است که شبکه مراقبت، با هدف جلوگیری از خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی، پایش در تمام سطوح را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: عملیات سم‌پاشی با استفاده از پهپادهای کشاورزی، منجر به استفاده بهینه از سموم و نیروی کار و کاهش خطرات زیست محیطی شده ضمن اینکه دقت و سرعت بالا، مصرف آب کمتر، کاهش هزینه‌های کارگری و عملکرد بالا در شرایط مختلف از مزایای این شیوه سم‌پاشی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha