• دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403012010132
  • خبرنگار : 50107

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی مطرح کرد

پیش‌بینی بارش‌های نرمال استان در بهار و تابستان/ میانگین دما بین ۱ تا ۱.۵ درجه افزایش دارد

پیش‌بینی بارش‌های نرمال استان در بهار و تابستان/ میانگین دما بین ۱ تا ۱.۵ درجه افزایش دارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: طبق پیش‌بینی مرکز ملی اقلیم‌شناسی برای سه ماهه بهار تا انتهای تابستان، پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها در استان در حد نرمال باشد اما دما به طور میانگین بین یک تا ۱.۵ درجه افزایش پیدا کند.

یحیی قائنی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص میزان بارندگی در استان در سال زراعی جاری اظهار کرد: براساس آمار سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ متوسط بارندگی از ابتدای مهر ۱۴۰۲ تاکنون ۹۱.۵ میلی‌متر گزارش شده که در سال زراعی گذشته ۹۴.۴ بوده، بنابراین نسبت به سال گذشته ۳.۱ درصد کاهش دارد.

وی افزود: میانگین طولانی‌مدت استان نیز ۱۴۳.۷ میلی‌متر است که نسبت به دوره آماری ۳۶.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. تاکنون بیشترین بارندگی در استان را سرخس با ۱۵۵.۸ میلی‌متر و کمترین بارش را بجستان با ۳۸.۲ میلی‌متر به خود اختصاص دادند و در مشهد تا امروز ۱۱۲.۱ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم.

قائنی‌پور ادامه داد: بارش ما در مشهد نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۶۹.۳ درصد افزایش داشته اما نسبت به دوره آماری ۳۷.۴ درصد کاهش دارد. این افزایش بارش به هیچ وجه کم‌آبی و خشکسالی را جبران نخواهد کرد و ما هنوز درگیر خشکسالی هستیم.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی بیان کرد: طبق پیش‌بینی مرکز ملی اقلیم‌شناسی برای سه ماهه بهار تا انتهای تابستان، پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها در استان در حد نرمال باشد اما دما به طور میانگین بین یک تا ۱.۵ درجه افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با سال گذشته، دمای مشهد حدود یک درجه و نسبت به دوره آماری ۲.۱ درجه افزایش داشته است، عنوان کرد: به طور میانگین دما در استان نسبت به دوره آماری ۱.۸ افزایش دارد.

قائنی‌پور اضافه کرد: گرمایش جهانی و تغییر اقلیم اتفاق افتاده که بر کشور ما نیز تاثیر دارد. هرچند عوامل انسان‌ساز نیز بی‌تاثیر نیست. مصرف بی‌رویه انرژی در کلان‌شهرهایی مانند مشهد می‌تواند در افزایش میانگین دما و همچنین کاهش بارش‌ها نقش بازی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha