• دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403012010145
  • خبرنگار : 71610

مقام صهیونیست: واشنگتن در مذاکرات قاهره اعمال فشار کرده است

مقام صهیونیست: واشنگتن در مذاکرات قاهره اعمال فشار کرده است
دیدار سیسی با ویلیام برنز

همزمان با سفر هیئت‌های مختلف به قاهره برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه، یک مقام صهیونیست از فشار آمریکا بر هر دو طرف با هدف دستیابی به توافق خبر داد.

به گزارش ایسنا، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام صهیونیست گزارش داد: آمریکا دور فعلی مذاکرات را رهبری و فشار بسیار زیادی اعمال می‌کند.

در همین راستا، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد: واشنگتن به همه طرف‌ها از جمله اسرائیل فشار می‌آورد و به همین دلیل همه طرف‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به گذشته نشان می‌دهند.

این مقام صهیونیست گفت: اعتراضات بر فشار جهت دستیابی به توافق تبادل اسرا تأثیر می‌گذارد و اسرائیل ابزارهای فشار مهمی را از دست داده است و این در حالی است که حماس می‌خواهد به توافق برسد.

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: ما بیش از هر زمان دیگری به انعقاد یک توافق نزدیک هستیم.

در همین راستا، روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی نوشت که آمریکا تعلل طرفین را نخواهد پذیرفت و به کمتر از توافق تبادل اسرا راضی نخواهد شد.

این رسانه گزارش داد: مراحل بعدی شامل توافق بر سر مرزهای شمالی با لبنان و عادی سازی روابط با عربستان سعودی است.

منابع آگاه از مذاکرات درباره تبادل اسرا نیز اعلام کردند: به نظر می‌رسد این بار از سوی حماس اقدامی صورت خواهد گرفت.

منابع آگاه از مذاکرات همچنین اعلام کردند انتظار می‌رود رئیس سیا طرح جدیدی را روی میز بگذارد، آمریکا در واقع در این مذاکرات به منزله «نوک پیکان» نیزه است و به چیزی کمتر از توافق تبادل اسرا و آتش‌بس رضایت نخواهد داد.

طبق این گزارش، آمریکا همچنین فشار شدیدی بر قطر و مصر وارد کرده است تا بر جنبش حماس اعمال فشار کنند.

این منابع با بیان اینکه آمریکایی‌ها از تعلل همه طرف‌ها خسته شده‌اند، تصریح کردند: آنها (آمریکایی‌ها) می‌خواهند به توافقی دست یابند، زیرا این اولین دومینویی است که در برنامه آنها وجود دارد و این موضوع با تماس آمریکایی‌ها با عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل مرتبط است.

طبق گفته این منابع، در واشنگتن می‌خواهند که این توافق عادی سازی در نتیجه توافق آتش‌بس حاصل شود.

در همین راستا، منابع رسانه‌ای عبری زبان از خوش‌بینی صهیونیست‌ها نسبت به دور جدید مذاکرات و امکان دستیابی به توافق خبر داده‌اند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد: این بار اوضاع متفاوت است و بیشتر از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم.

هیئت‌های جنبش حماس، رژیم صهیونیستی، آمریکا و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر با هدف ازسرگیری مذاکرات به قاهره سفر کرده‌اند.

هیئت حماس بعدازظهر دیروز یکشنبه با میانجیانی از مصر و قطر پیش از دعوتش به نشست دوم دیدار کرد.

منابع مصری (سطح بالا) پیشنهاد کرده بودند که یک توافق آتش‌بس بشردوستانه و یک آتش‌بس موقت در نوار غزه در روزهای عید فطر برقرار شود. این توافق آتش‌بس اولین مورد از زمان آتش‌بس موقت است که در جریان جنگ جاری بین جناح‌های مقاومت فلسطین و اشغالگران در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ آغاز شد و در ۱ دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید.

این منابع به العربی الجدید افزودند: با حضور هیئت جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا در قاهره، توافق به شدت در حال نزدیک شدن است و این امکان وجود دارد که اعلامیه‌ای از قاهره صادر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha