• دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403012010545
  • خبرنگار : 50046

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هشدار داد

احتمال بروز بحران زنگ زرد گندم در مزارع خراسان شمالی

احتمال بروز بحران زنگ زرد گندم در مزارع خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از احتمال بروز بحران آفت زنگ زرد گندم در مزارع این استان خبر داد.

محمد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه بیماری آفت زنگ زرد گندم یک بیماری قارچی است، اظهار کرد: چند سال بود که این بیماری در این استان بروز پیدا نکرده بود و فقط در منطقه کهنه جلگه در شهرستان راز و جرگلان در سال‌های گذشته مشاهده می‌شد.

وی گفت: از اسفند ماه سال گذشته، بروز این بیماری در منطقه امند در شهرستان سملقان و بعد از آن در شهرستان مانه و اکنون در بخش‌هایی از شهرستان بجنورد دیده شده است.

رضایی با بیان اینکه این بیماری با جریان‌های آب و هوایی جابه‌جا می‌شود، افزود: اکنون شرایط دمایی و رطوبتی خوبی برای فعالیت این آفت فراهم است و اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد تا هفته آینده شاهد بروز این بیماری در مزارع شهرستان بجنورد، شیروان و فاروج خواهیم بود.

وی تاکید کرد: اگر مبارزه انجام نشود، مزارع استان که سطح سبز، رشد و شادابی بسیار خوبی دارند، دچار خسارت‌های سنگینی می‌شوند. به کشاورزان شهرستان مانه و سملقان توصیه شده است تا در تمام مزارع خود حتی سطوحی که درگیر این بیماری نیستند، سمپاشی را انجام دهند.

وی بیان کرد: در شهرستان بجنورد، شیروان و فاروج نیز که گیاه به مرحله پرچم رسیده است، سمپاشی را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تاکنون در ۶۵۰ هکتار کار مبارزه انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۱-۲۰ ۱۶:۵۶

مگر دیگه توانی برای گندمکاران باقی مانده که با این نرخ ۱۷ تومن که هزینه های کشت رو هم جبران نمی‌کند کشاورز بتونه هزینه سم و سم پاشی قارچ کشها رو انجام بده. سال قبل قیمت ۱۵ تومن امسال ۱۷ تومن.