• سه‌شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403012111025
  • خبرنگار : 71442

گفت‌وگو با سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی ـ تهیه‌کننده

«محفل» یک بِرَند معارفی در تلویزیون ایجاد کرده است

«محفل» یک بِرَند معارفی در تلویزیون ایجاد کرده است

تهیه‌کننده «محفل» با اعتقاد بر اینکه این برنامه یک بِرَند در حوزه برنامه‌های معارفی تلویزیون ایجاد کرده است، همچنین می‌گوید: در حوزه برنامه‌سازی بین کشورهای عربی تقریبا جزو قوی‌ترین‌ها هستیم.

سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه «محفل» در گفت‌وگویی با ایسنا شرکت کرد و درباره اینکه پیشتر برنامه‌های مذهبی و معارفی تلویزیون در ساختارهای  سخنرانی و یا گفت‌وگوی صرف پخش می‌شدند و تاکنون برندی در این حوزه وجود نداشته است، سخن گفت.

«محفل» برای دومین بار در ایام رمضان روی آنتن می‌رود و به نوعی در میان برنامه‌های معارفی اتفاق نویی محسوب می‌شود. هاشمی گلپایگانی در پاسخ به اینکه آیا «محفل» به این مرحله رسیده است که بِرندی در حوزه برنامه‌های معارفی تلویزیون باشد؟ می‌گوید: «محفل» در حال حاضر جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون است. زمانی که سال گذشته پخش خود را آغاز کرد هم از همان ابتدا به عنوان برنامه پرمخاطب تلویزیون مطرح شد و بر این اساس معتقدم «محفل» یک برند در حوزه برنامه‌های معارفی ایجاد کرده است اما مسئله اینجاست که چگونه می‌توان آن را توسعه و گسترش داد.

او ادامه می‌دهد: ما همیشه برایمان سوال بود که چگونه می‌توانیم یک برنامه قرآنی جذاب بسازیم. برنامه‌های قرآنی رایج ما هم مخاطبان خاص داشتند. این برای ما دغدغه بود که برنامه‌های بسازیم که همه اقشار ببینند و در نهایت به «محفل» رسیدیم. اصل این برنامه اتاق فکر آن است.

«محفل» یک بِرَند معارفی در تلویزیون ایجاد کرده است

در این زمینه بخوانید:

آمار صداوسیما از تماس‌های مردمی/ «محفل»؛ پرمخاطب تعطیلات

کلیشه نشدن «محفل» دغدغه‌ی اول ما بود

او درباره‌ راه‌هایی که مانع از آن می‌شود تا «محفل» وارد کلیشه شده و همچنان مخاطب را همراه کند، بیان می‌کند: کلیشه نشدن «محفل» دغدغه اول ما بود و تفاوت‌هایی هم که در فصل یک و فصل دوم ایجاد شد به همین دلیل بود که نمی‌خواستیم یک برنامه تکراریِ رو به نزولی داشته باشیم؛ بنابراین در فصل دوم تمام تلاش خود را کردیم تا تغییرات جدی در همه حوزه‌ها داشته باشیم و نمود آن در بخش دکور و همچنین سوژه‌ها و بخش میز داوری مشهود است و معتقدم رشد چشمگیری در این زمینه داشتیم. برای فصل بعدی نیز ایده‌های جدید خواهیم آورد و باید اتاق فکرمان را قوی‌تر کنیم.

در تولید برنامه‌های مذهبی حالا کجای راه هستیم؟

هاشمی گلپایگانی درباره‌ی اینکه اگر بخواهیم مقایسه‌ای با برنامه‌های مذهبی کشورهای عرب زبان داشته باشیم، الان کجای راه هستیم؟ معتقد است: در حوزه برنامه‌سازی بین کشورهای عربی تقریبا جزو قوی‌ترین‌ها هستیم؛ بالاخره «محفل» یک برنامه سرگرمی ـ مذهبی است و این خیلی مهم است. ما پیش از این برنامه‌هایی در حوزه مذهبی داشتیم که صرفا برای مخاطبان مذهبی تولید می‌شدند اما حالا ما برنامه سرگرمی داریم که مذهبی است و می‌تواند مخاطبان بیشتری را با خود همراه کند. طبق بررسی‌هایی که داشتیم و برخی برنامه‌های این کشورها را دیدیم معتقدم آنها جای کار دارند چرا که هنوز آن‌طور که باید در حوزه کارگردانی ورود پیدا نکرده‌اند. کارگردانی، حوزه مهمی است؛ شاید دکوراسیون زرق و برقی داشته باشند اما به حوزه تخصصی کارگردانی ورود نکرده‌اند؛ در حالی که حوزه کارگردانی است که برنامه را بالا نگه می‌دارد.

«محفل» یک بِرَند معارفی در تلویزیون ایجاد کرده است

می‌خواستیم تفاوت جدی بین کارشناسانمان باشد/ از ابتدا ترکیب خوبی داشتیم

او در ارتباط با انتخاب کارشناسان برنامه «محفل» و اینکه چرا تغییراتی نداشتند و برنامه را در فصل دوم با همان داوران قبلی ادامه دادند نیز بیان کرد: در فصل اول برنامه، ما به ترکیب خوبی رسیدیم به همین منظور تصمیم بر این شد که همان ترکیب را ادامه دهیم. می‌خواستیم تفاوت جدی بین کارشناسانمان باشد. به عنوان مثل آقای قاسمیان نقش بحث محتوایی برنامه را دارند، آقای شاکرنژاد نقش جوان قاری بین‌المللی را دارند، حاج احمد ابوالقاسمی نقش پیشکسوت را دارند. می‌خواستیم برنامه بین‌المللی باشد آقایان حسنین و همچنین رضوان درویش که جزو برادران اهل سنت است، به ترتیب از عراق و سوریه حضور دارند را نیز دعوت کردیم که این اتفاق نگاه جامعی به برنامه می‌دهد.

«محفل» یک بِرَند معارفی در تلویزیون ایجاد کرده است

نقدهایی داشتیم که به آنها توجه می‌کنیم/حضور سلبریتی به رشد برنامه کمک می‌کند

تهیه‌کننده «محفل» درباره‌ی خروجی این برنامه و همچنین مقایسه آن با برنامه هایی که دوره‌های گذشته به شکل ساده و کلیشه‌ای روی آنتن می‌رفت، معتقد است: ما نقدهای فنی هم داشتیم که بر ما وارد شد و دوستان منتقد عنوان کردند که دقت لازم را داشته باشیم و در فصل‌های بعدی به آنها توجه کنیم و برنامه را توسعه دهیم. این خیلی پیشرفت خوبی است که برنامه‌های معارفی با پروداکشن بزرگ و کارگردانی به جای سخنرانی‌های ساده تولید می‌شوند. در دوره‌های پیش صرفا یک کارشناس دعوت می‌شد به همراه یک مجری و شروع به گفت‌وگو می‌کردند. خب؛ این برای توده مخاطب کِسِل‌کننده شده بود؛ البته برنامه‌ای مثل «سمت خدا» جای خود را پیدا کرده است اما اغلب برنامه‌ها، تکراری و ضعیف بودند و ما نمی‌خواستیم به سمت آن برنامه‌ها برویم. برنامه‌هایی از جنس «ماه عسل» هم که با اجرای آقای علیخانی روی آنتن می‌رفت بیشتر در حوزه اجتماعی بود و آن هم پیچیدگی‌های خاص خود را داشت؛ از طرفی آقای علیخانی خود یک سلبریتی بود و در برنامه هم می‌توانست از سلبریتی استفاده کند و این به رشد برنامه می‌توانست کمک کند. ولی برنامه «محفل» هم مذهبی اجتماعی است و به نظرم پیچیده‌تر یک برنامه اجتماعی است. به عنوان مثال قُرائی که به این برنامه آمدند قبل از آن کسی آنها را نمی‌شناخت و این هنر تیم کارگردانی و سازندگان است که آنها را بالا بیاورند و برنامه را به یک برنامه عامه‌پسند در این شرایط کشور تبدیل کنند.

گلپایگانی در پایان درباره برنامه‌هایی که در ایام رمضان پخش شد، از جمله برنامه «زندگی پس از زندگی» نیز اظهار می‌کند: برنامه‌هایی که تولید شدند از جمله «زندگی پس از زندگی» خوب بودند؛ البته ژانر برنامه‌ها با یکدیگر متفاوت بود. این برنامه نیز پژوهش و ساخت خوبی داشت و موضوع آن مرگ و قیامت است اما موضوع برنامه «محفل»، قرآن است.

به گفته وی برنامه «محفل» با پایان رمضان به پایان می‌رسد و هنوز تصمیمی مبنی بر ادامه ساخت آن برای آینده از سوی تلویزیون مطرح نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha