• سه‌شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403012111131
  • خبرنگار : 71496

روایت نیروهای امدادرسان در غزه از دشواری‌های ماموریت‌شان

روایت نیروهای امدادرسان در غزه از دشواری‌های ماموریت‌شان

در کنار خطری که در هر لحظه از عملیات امدادرسانی، جان نیروهای دفاع مدنی نوار غزه را تهدید می‌کند، آنها در عملیات‌های نجات در معرض آسیب‌های دیگری نیز قرار دارند از جمله شوک روانی حاصل از روبه‌رو شدن با خانواده و نزدیکانشان در زیر آوارها.

به گزارش ایسنا، در شمال نوار غزه نیز نیروهای دفاع مدنی با ابزارهای فرسوده و خراب در حال کار هستند. این شرایط وقت زیادی از آنها می‌گیرد و روند امدادرسانی‌ها برای روزها ادامه می‌یابد و در نهایت نیز عملیات نجات به شکل کامل انجام نشده و تمامی اجساد از زیر آوار بیرون آورده نمی‌شوند. گاهی نیروهای امدادرسان بمباران‌ها را دنبال کرده و با پای پیاده به محل حمله می‌روند چراکه امکان استفاده از تجهیزات وجود ندارد.

در سایه تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، تعداد زیادی از نیروهای دفاع مدنی در طول عملیات‌های امداد و نجات در مناطق مختلف با مشاهده خانواده‌هایشان در میان شهدا و زخمی‌ها دچار شوک‌های روانی شده‌اند، برخی نیز اعضای خانواده‌هایشان را در میان آوارگان یافته‌اند.

روایت نیروهای امدادرسان در غزه از دشواری‌های ماموریت‌شان

«سالم ابو عوده» یکی از نیروهای امدادگری است که در ماه اول جنگ زخمی شد اما بلافاصله بعد از بهبودی به نیروهای دفاع مدنی که با کمبود شدید نیرو مواجه بودند، ملحق شد، او یکی از نیروهایی است که در منطقه محاصره شده شمال نوار غزه هنوز حضور دارد و ماموریت‌هایش در حد فاصل استان غزه و شمال نوار غزه است. او در این عملیات‌ها دچار شوک‌های روانی متعددی شد از جمله اینکه در عملیات آواربرداری در محله النصر اجساد تعدادی از بستگانش را از زیر آوار بیرون آورد همچنین او در یکی از عملیات‌ها پس از شناسایی جسد برادر ۴۳ ساله‌اش دچار شوک شدیدی شد.

او به العربی الجدید گفت: از محل اقامت برادرم در روزهای جنگ اطلاع نداشتم، دهم ژانویه برای ماموریتی به محله الجلاء در شهر غزه حرکت کردیم یک ساختمان محل اقامت آواره‌ها هدف قرار گرفته بود، کودکانی را دیدم که شهید شده بودند، ما باید سقف فروریخته ساختمان را برای خارج کردن غیرنظامیان برمی‌داشتیم، در آنجا جسد برادرم را دیدم و شوکه شدم، گویا او در منزل دوستانش بوده و همسر و فرزندانش در خانه‌ای واقع در نزدیکی این ساختمان بودند.

ابو عوده افزود: من یکی از تعداد زیادی از امدادگرانی هستم که اعضای خانواده‌شان را از دست دادند یا در زمان عملیات‌ها با اجساد آنها روبه‌رو شدند. ما از زمان آغاز جنگ، کار را متوقف نکردیم و حتی یک روز مرخصی نگرفتیم حتی همکاران ما حین کار شهید شدند. گاهی که برای امدادرسانی به منطقه‌ای اعزام می‌شویم، نیروهای ارتش اشغالگر عامدانه ما را هدف قرار می‌دهند در حالی که ما لباس فرم نیروهای دفاع مدنی را بر تن داریم، هر لحظه امکان دارد ما هم شهید شویم.

روایت نیروهای امدادرسان در غزه از دشواری‌های ماموریت‌شان

«نصر عبدو» دیگر امدادگر فلسطینی ۲۳ است که اعضای خانواده‌اش را در این جنگ از دست داده است، ماه دسامبر زمانی که او همراه با همکارانش برای ماموریت به منطقه‌ای نزدیک به خیابان اصلی اردوگاه النصیرات اعزام شد، با دیدن پیکرهای همسر و فرزندش شوکه شد.

عبدو در این رابطه گفت: اشغالگران با اینکه می‌دانستند که ساختمان مسکونی است و تنها غیرنظامیان در آن هستند، آن را هدف قرار دادند، در این حمله همسایگان ما که 2 تن از آنها دچار معلولیت بودند، شهید شدند. ما در طول کار با موارد مستمر نقض حقوقمان مواجه می‌شویم. تقریبا تمامی همکارانم تعدادی از بستگانشان را در این جنگ از دست دادند اما برای امدادرسانی به میدان جنگ برگشتند من هم تنها یک روز بعد از شهادت عزیزانم کار را ازسرگرفتم.

روایت نیروهای امدادرسان در غزه از دشواری‌های ماموریت‌شان

«عبدالله ابو صلاح» دیگر امدادگر فلسطینی که برادرش را در این جنگ از دست داده، می‌گوید که اشغالگران در یورش به مجتمع پزشکی الشفا تمامی تجهیزات را تخریب کردند و به همین دلیل امکان اجرای سریع عملیات‌های نجات برای اهالی غزه وجود ندارد.

ابوصلاح به العربی الجدید گفت: در طول شش ماه گذشته ۴۸۴ نیروی کادر پزشکی و ۶۶ نیروی دفاع مدنی شهید شدند که از این تعداد ۴۰ تن از آنها حین انجام کار به شهادت رسیدند، در واقع آنها بارها هدف مستقیم جنگنده‌ها و پهپادهای دشمن قرار گرفتند و این حملات با هدف محدود کردن فعالیت‌ها و دسترسی آنها به زخمی‌ها انجام می‌شوند.

سخت‌ترین عملیات نیروهای دفاع مدنی در زمان محاصره مجتمع پزشکی الشفا و اطراف آن بود، نیروهای دفاع مدنی داخل بودند اما خانواده‌هایشان در نزدیکی آنها در منطقه حضور داشتند.

روایت نیروهای امدادرسان در غزه از دشواری‌های ماموریت‌شان

«محمود بصل» سخنگوی دفاع مدنی نوار غزه در این خصوص اظهار کرد: تمامی پایگاه‌های نیروهای دفاع مدنی در منطقه محاصره شده هدف حمله مستقیم قرار گرفت، در طول محاصره دو هفته‌ای بیمارستان الشفا و اطراف آن تمامی درخواست‌های کمکی که به ما می‌رسید، حاکی از این بود که بیشتر آنها و حتی خانواده‌هایشان جان خود را از دست دادند.

او افزود: در طول روزهای محاصره الشفا، ده‌ها تماس برای کمک فوری دریافت کردیم، تلاش‌های بسیاری برای تماس با صلیب سرخ جهانی داشتیم اما متاسفانه آنها به ما پاسخ دادند که ما در منطقه درگیری هستیم. زمانی که ارتش عقب‌نشینی کرد ما تعدادی از نیروهایمان و خانواده‌هایشان را از دست داده بودیم اما پس از بررسی دقیق متوجه شدیم که بیش از ۱۲۰ تن از نیروهای ما به شهادت رسیده‌اند، عملیات‌ برای بیرون آوردن اجساد برخی از آنها و خانواده‌هایشان همچنان ادامه دارد، به دلیل کمبود شدید تجهیزات ساعت‌های طولانی‌تری کار می‌کنیم، هنوز برخی از بستگاه نیروهای ما زیر آوار هستند، گاهی اجساد آنها را زمانی پیدا می‌کنیم که تجزیه شده‌اند، در حال حاضر اجساد ۸۰۰۰ تن هنوز زیر آوارهای غزه مدفون هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha