• سه‌شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403012111166
  • خبرنگار : 71660

وضعیت «غیرقابل تشخیص» خان‌یونس؛ خانه‌های دیروز، ویرانه‌های امروز

وضعیت «غیرقابل تشخیص» خان‌یونس؛ خانه‌های دیروز، ویرانه‌های امروز

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد خروج ارتش رژیم صهیونیستی از جنوب غزه، این منطقه ویران‌شده را در حالت تعلیق قرار داده است اما مقامات در عین حال می‌گویند که جنگ هنوز تمام نشده است.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت ۶ ماه از جنگ غزه، همچنان جنایات رژیم صهیونیستی در این باریکه ادامه دارد و باعث شهادت بیش از ۳۳ هزار نفر شده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: «اگرچه برخی ناظران امیدوار بودند که خروج اسرائیل از منطقه ممکن است به منزله آتش‌بس جدیدی باشد اما مقامات حماس و اسرائیل گفته‌اند که جنگ هنوز پایان نیافته است.»

تحلیلگران می‌گویند که خروج نیروهای صهیونیستی تنها حاکی از آن است که «جنگ وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله‌ای که در آن اسرائیل به انجام عملیات‌های مقیاس کوچک در سراسر غزه برای جلوگیری از تجدید قوای حماس ادامه خواهد داد.»

آنها معتقدند که این استراتژی می‌تواند به «حد وسطی» میان دسترسی به آتش‌بس پایدار با حماس و حمله زمینی به رفح منجر شود.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به اینکه این رژیم همچنان به دنبال آزادی اسرای صهیونیستی است، مدعی شد: «ما به دنبال پیروزی کامل بر حماس هستیم و این پیروزی نیازمند ورود به رفح می‌باشد.»

«اکرم السطری» خبرنگار مستقل ۴۷ ساله که روز دوشنبه به منزل خود در خان یونس بازگشته است، در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت: «همه جا ویران است. مردم زیر آوار به دنبال عزیزان خود هستند و دیگران هم به دنبال اموال و متعلقات خود می‌باشند.»

وضعیت «غیرقابل تشخیص» خان‌یونس؛ خانه‌های دیروز، ویرانه‌های امروز

«احمد الفره» دکتر ۵۴ ساله‌ای که پیش از فرار خانواده‌اش به جنوب رفح در ماه ژانویه، بخش اطفال را در بیمارستان ناصر خان یونس اداره می‌کرد، گفت که خانواده‌اش روز یکشنبه به منزلشان بازگشته و دیده‌اند که خانه تبدیل به ویرانه شده‌ است؛ خانه‌ای که روزی «توسط چند درخت سرسبز احاطه شده بود.»

او گفت: من عمیقا شوکه شدم و همسر و دو دختران نوجوانم گریه می‌کنند. من ۲۰ سال کار کردم تا این خانه را بسازم. گوشه به گوشه و هر سنگ آن خانه را ساخته بودم و در نهایت به ویرانه‌ای بدل شده است.

او و دیگران می‌ترسند که رژیم صهیونیستی جنایات تازه‌ای را مرتکب شود و نیروهایش را به رفح جهت حمله زمینی اعزام کند.

وضعیت «غیرقابل تشخیص» خان‌یونس؛ خانه‌های دیروز، ویرانه‌های امروز
خان یونس در جنوب نوار غزه - هفتم آوریل (۱۹ فروردین)

«جان کربی» مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید هم گفت که ایالات متحده به‌طور فزاینده‌ای از اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه ناامید شده است و انتظار دارد که کابینه تل‌آویو به تعهدات خود برای مقابله با تهدیدات علیه غیرنظامیان در این منطقه عمل کند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به آنجا را بدهد.

هم‌چنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به وضعیت ویرانه شهر خان یونس می‌پردازد و می‌گوید فلسطینیانی که به منزل خود بازگشته‌اند، با بهت و شوک عجیبی مواجه شده و خانه‌های خود را که به ویرانه‌ای بدل شده «غیرقابل تشخیص» می‌دانند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که صحنه‌های منتشر شده از ویرانه‌های خان یونس بر یکی از «مخرب‌ترین و مرگبارترین حملات نظامی» دهه‌های اخیر تاکید می‌کند.

وضعیت «غیرقابل تشخیص» خان‌یونس؛ خانه‌های دیروز، ویرانه‌های امروز
خان یونس در جنوب نوار غزه - هفتم آوریل (۱۹ فروردین)

«کوری شر» از دانشگاه نیویورک با استناد بر تصاویر ماهواره‌ای تخمین می‌زند که ۵۵ درصد ساختمان‌ها در منطقه خان یونس – حدود ۴۵ هزار ساختمان – تخریب شده یا آسیب دیده‌اند.

مادر سالخورده‌ای که نفس‌نفس می‌زد، بر روی ویرانه‌های منزلش نشست و گفت: «به کجا بروم؟ کجا بخوابم؟» آسوشیتدپرس از ویرانه‌های این خانه می‌نویسد که فقط ستون‌های صورتی آن نشان از این دارد که این ویرانه زمانی خانه بوده است.

وضعیت «غیرقابل تشخیص» خان‌یونس؛ خانه‌های دیروز، ویرانه‌های امروز

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha