• سه‌شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403012111343
  • خبرنگار : 71628

توافقنامه ۶ کشور اروپایی برای حفاظت از زیرساخت‌های مهم دریای شمال

توافقنامه ۶ کشور اروپایی برای حفاظت از زیرساخت‌های مهم دریای شمال

در پی افزایش نگرانی‌ها در پی حمله به خط لوله انتقال گاز «نورد استریم»، شش کشور اروپایی حوزه دریای شمال توافقنامه‌ای امنیتی برای حفاظت از زیرساخت‌ها مهم دریایی در قبال خرابکاری‌ها و حملات احتمالی امضا کردند.

به گزارش ایسنا، شش کشور در سواحل دریای شمال توافقی را امروز (سه‌شنبه) به منظور حفاظت از زیرساخت‌های مهم دریای شمال در قبال خرابکاری و حملات خارجی امضا کردند.

نشریه پالتیکو در این باره گزارش داد که بلژیک، هلند، آلمان، نروژ، انگلیس و دانمارک این توافقنامه را امضا کرده‌اند که هدف «تقویت همکاری‌ها» برای حفاظت از زیرساخت‌ها و افزایش امنیت در منطقه را دنبال می‌کند.

«اندرو بویی» وزیر انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر انگلیس گفت که «دریای شمال مرکز جاه‌طلبی اروپا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و حذف آلاینده‌ها است و به تقویت امنیت انرژی در این قاره کمک می‌کند. بنابراین، حفاظت از این زیرساخت مهم انرژی اکنون و در آینده اهمیتی حیاتی دارد.»

افزون بر این، وزیر تغییرات آب‌وهوایی، انرژی و خدمات عام‌المنفعه دانمارک گفت که دریای شمال در حال تبدیل شدن به «کانون زیرساخت‌های مهم» است که کشورهای اروپایی را از طریق کابل‌های برق، لوله‌های گاز و خطوط مخابراتی متصل می‌سازد.

کشورهای اروپایی در پی انفجار خط لوله انتقال گاز نورد استریم در سال ۲۰۲۲ بیش از پیش نگران آسیب‌پذیری زیرساخت‌های دریایی خود شده‌اند که در آن، دو خط لوله که روسیه را به آلمان در دریای بالتیک متصل می‌کرد، بر اثر چند انفجار آسیب دیدند. مقصران حمله به خط لوله انتقال گاز نورد استریم مشخص نشده‌اند.

سپس در اکتبر ۲۰۲۳، یک خط لوله گاز که فنلاند را به استونی در دریای بالتیک متصل می‌ساخت، در طی حادثه دیگری آسیب دید که نگرانی‌های بیشتری را درباره خرابکاری‌های دریایی و حملات هیبریدی ایجاد کرد.

به گفته وزارت تغییرات آب‌وهوایی و انرژی دانمارک، کشورهای اروپای شمالی به عنوان بخشی از این توافقنامه امنیتی دریای شمال، تدابیر فعلی حفاظتی و امنیتی را بازبینی می‌کنند، اطلاعات و دانسته‌هایشان را باهم به اشتراک می‌گذارند و اطلاعات مربوطه را در سطحی عملیاتی گزارش می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha