• جمعه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403012412348
  • خبرنگار : 50175

مدیرکل هواشناسی استان:

متوسط بارش سال زراعی لرستان ۴۲۹ میلی‌متر بوده است

متوسط بارش سال زراعی لرستان ۴۲۹ میلی‌متر بوده است

ایسنا/لرستان مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: متوسط بارش سال زراعی استان ۴۲۹ میلی‌متر بوده که ۵ درصد کاهش داشته است.

بهروز مرادپور امروز ۲۴ فروردین‌ماه در جلسه ستاد بحران که در محل استانداری استان برگزار شد، با اشاره به سامانه بارشی چند روز اخیر، اظهار کرد: این سامانه بارشی از غروب روز چهارشنبه فعالیت جو آن در سطح استان شروع شد و تا پنجشنبه شب ادامه داشت.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین بارش این سامانه مربوط به بروجرد و خرم‌آباد با ۴۲ میلی‌متر و کمترین متعلق به کوهدشت با ۳۱ میلی‌متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان اضافه کرد: متوسط بارش این سامانه ۳۹ میلی‌متر بوده که پیش‌بینی شده بود متوسط بارش در استان بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر باشد.

مرادپور بیان کرد: از ابتدای سال زراعی که از اول مهرماه شروع و تا پایان شهریورماه بوده متوسط استان ۴۲۹ میلی‌متر است که نسبت به سال مشابه ۵ درصد کاهش داشته و اما نسبت به بلندمدت ۲ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: کارهای که اداره هواشناسی استان در سال ۱۴۰۲ انجام داده ۵۰ هشدار زرد، ۱۵ هشدار نارنجی و ۴ هشدار قرمز صادر کرده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۵ هشدار زرد، ۲ هشدار نارنجی و ۱ هشدار قرمز صادر شده که برای برخی هشدارهای نارنجی و همه هشدارهای قرمز جلسات مدیریت بحران به ریاست استاندار، معاون مدیریت بحران، معاون عمرانی استانداری لرستان و با حضور همه مدیران تشکیل شده است.

مرادپور با بیان اینکه راستی سنجی هشدارها در استان ۸۵ درصد بوده است، افزود: روزهای پایانی سال گذشته ۱۲۶ میلیمتر به‌صورت نقطه ای بارش به‌ویژه در مناطق جنوبی استان ثبت شد.

وی خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال اخیر ۸۸ درصد مساحت استان تحت خشکسالی قرار داشته که ۲۲ درصد خشکسالی خفیف، ۴۲ درصد خشکسالی متوسط، ۲۰ درصد خشکسالی شدید و ۴ درصد خشکسالی بسیار شدید بوده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان اضافه کرد: نیمه جنوبی استان بیشترین خسارت خشکسالی را داشته و سامانه هشدار سیل یک ضرورت در لرستان بوده و ۱۱۴ ایستگاه باران سنجی در لرستان فعال است.

مرادپور بیان کرد: لرستان نیازمند راه اندازی کامل سامانه هشدار سیل بوده که سال ۱۴۰۰ راه اندازی شد، اما ۷۴ ایستگاه نیازمند تجهیزات جدید برای تکمیل این سامانه در سطح استان است.

وی ادامه داد: رادار هواشناسی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به این استان است و بیش از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار این طرح بود که در استان فعال شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha