• شنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403012512705
  • خبرنگار : 50180

یک مسئول:

بازار داغ برداشت گیاهان خودروی بهاری در کرمانشاه/ این گیاهان را از ریشه نکنید

بازار داغ برداشت گیاهان خودروی بهاری در کرمانشاه/ این گیاهان را از ریشه نکنید

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدرای استان کرمانشاه با بیان اینکه از ریشه کندن و درآوردن پیاز گیاهان خودروی بهاری منجر به نابودی این گونه‌های ارزشمند می شود، از مردم خواست این گیاهان را از ریشه جدا نکنند.

وحید عزیزی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به داغ شدن بازار برداشت و فروش گیاهان خودروی بهاری در سطح استان، اظهار کرد: انتظار می‌رود خانواده‌ها در صورتی که برای برداشت گیاهان خودروی بهار به دامان طبیعت می‌روند، این گیاهان را از ریشه نکنند.

وی با بیان اینکه از ریشه کندن و درآوردن پیاز گیاهان خودروی بهاری منجر به نابودی این گونه‌های ارزشمند می شود، گفت: توصیه می‌شود مردم حتی در مواردی که سهوا این گیاهان را با ریشه از خاک خارج می‌کنند، پیاز آنها را دوباره در خاک بکارند تا از نابودی گیاهان خودروی بهاری جلوگیری شود.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدرای استان کرمانشاه یادآور شد: رویش گیاهان خودروی بهاری از طریق بذر خیلی کم اتفاق می افتد و عمده رویش این گیاهان خودرو از طریق پیاز و پیازچه است.

عزیزی تعداد گونه های گیاهی شناسایی شده در استان کرمانشاه را ۱۴۰ گونه اعلام کرد و گفت: از این تعداد حدود ۱۰ تا ۱۲ گونه شامل کنگر، ریواس، پیچک، سورانه و ... بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

عزیزی اشاره ای هم به برنامه های منابع طبیعی استان برای جلوگیری از نابودی این گونه های ارزشمند طبیعی داشت و گفت: در سنوات اخیر تلاش شده تا از طریق کشت گیاهان خودروی بهاری با همکاری تعاونی مرتع داران از نابودی آنها جلوگیری به عمل آید.

 وی یادآور شد: در سالهای اخیر کشت گونه هایی مثل ریواس، آویشن، کنگر، آنغوزه و ... را به صورت کاشت در طبیعت داشته ایم.

عزیزی با اشاره به پای کار بودن نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدرای استان برای حفاظت از گونه‌های گیاهی، گفت: مردم می‌توانند هر نوع دست اندازی و یا برخورد نامناسب با طبیعت را از طریق شماره تماس ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند تا برخورد لازم با متخلفان صورت بگیرد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha