• شنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403012512755
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

برداشت ۳۰۰ هزار تن انواع خرما در سیستان و بلوچستان طی سال گذشته

برداشت ۳۰۰ هزار تن انواع خرما در سیستان و بلوچستان طی سال گذشته

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن انواع خرما در این استان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

اردشیر شهرکی شامگاه جمعه(۲۴ فروردین) در شورای کشاورزی استان افزود: سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن انواع خرما در این استان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

وی افزود: خرمای مضافتی با سطح زیر کشت ۲۸ هزار و ۴۰۰ هکتار و خرمای ربی با سطح زیرکشت ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: ۴۱ درصد سطح محصولات باغی استان سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: از ۶۲ هزار و ۹۱۴ هکتار نخلستان در این استان ۴۹ هزار و ۷۱۸ هکتار بارور است.

وی با بیان اینکه خرمای تولید شده سیستان و بلوچستان علاوه‌بر استان‌های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود افزود: بیشترین نخلستان‌های این استان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است.

شهرکی خاطر نشان کرد: کشت خرما در استان سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال بیش از ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

وی افزود: در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

وی افزود: هم اینک در ۱۰۵ هزار هکتار باغات استان سیستان و بلوچستان بیش از ۶۴۵ هزار تن انواع میوه‌ها تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته از سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات این استان بیش از ۲۵۲ هزار تن انواع محصولات گرمسیری نظیر موز، گواوا، انبه، کنار، پاپایا، نارگیل، چیکو، تمبرهندی تولید و به بازار مصرف عرضه شد.

شهرکی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع ترین میوه های گرمسیری کشور است به طوری که در تولید برخی میوه ها در ایران بی رقیب است.

وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان از نظر تولید میوه‌های گرمسیری یکی از استان‌های سرآمد کشور است بطوریکه سالانه کشاورزان در این باغات افزون بر ۲۵۲ هزار تن انواع میوه‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

شهرکی، موز را از مهمترین محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان معرفی کرد و افزود: این میوه نسبت به سایر محصولات گرمسیری با بیش از هفت هزار هکتار بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: با مشارکت کشاورزان و بنگاه‌های اقتصادی سطح کشور در صدد افزایش سطح موزستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان هستیم تا در آینده نزدیک کشور را از واردات موز بی نیاز کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با برشمردن ظرفیت‌های کشاورزی و شرایط چهار فصل بودن آب و هوای منطقه اظهار کرد: با همت بهره‌برداران و سرمایه گذاران استان نقش مهمی در ارتقای امنیت غذایی کشور ایفا خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha