• شنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403012512817
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

هشدارهای کشاورزی از هجوم آفت‌های سفیدک تا لکه غربالی و زنبور سیاه

هشدارهای کشاورزی از هجوم آفت‌های سفیدک تا لکه غربالی و زنبور سیاه

ایسنا/اصفهان رئیس اداره ترویج و آموزش مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: شرایط آب و هوایی برای شیوع بیماری سفیدک سطحی گل محمدی و شته مساعد شده بنابراین گل‌کاران با مشاهده اولین علائم نسبت به سم‌پاشی با سموم مناسب با دوره کارنس پایین با مشورت کارشناسان اقدام کنند.

نادر مزینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صاحبان گلستان‌های گل محمدی برای تغذیه مناسب درختان گل محمدی نسبت به کوددهی با «NPK » به صورت کود آبیاری به میزان ۱۵ کیلوگرم در هکتار اقدام کنند.

وی افزود: باغداران محترم به منظور پیشگیری از آلودگی درختان قیسی و زردآلو به بیماری لکه غربالی که باعث سوراخ شدن برگ‌ها و ایجاد لکه‌های ارغوانی رنگ روی میوه می‌شود، بعد از ریزش گل و تکرار آن در زمان تشکیل میوه با سموم قارچ‌کش مناسب درختان را سم‌پاشی کنند.

رئیس اداره ترویج و آموزش مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، اظهار کرد: باغداران برای جلوگیری از خسارت زنبور سیاه گوجه در باغ‌های آلوچه که سبب ریزش شدید میوه و کرمو شدن آن می‌شود پس از ریزش سه‌چهارم گلبرگ‌ها، مبارزه شیمیایی با سموم مناسب را انجام دهند.

مزینی تصریح کرد: پسته کاران با توجه به نزدیکی زمان حمله آفت چوبخوار پسته، با تهیه سم مناسب و آموزش‌های ترویجی، برای مبارزه با این آفت زیان‌بار آمادگی داشته باشند.

وی با اشاره به حفظ مزارع غله از آفت تأکید کرد: غله کاران با توجه به تراکم در حد نرم آفت سن، برای مبارزه با آفت برنامه سم‌پاشی مزارع گندم و جو در اولین فرصت با نظارت کارشناسان انجام شده و کود سرک همراه با آبیاری را به زمین تزریق کنند.

رئیس اداره ترویج و آموزش مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، گفت: بیماری زنک، یکی آفت‌های غله است که غله کاران ضمن پایش مزارع خود، در صورت مشاهده بیماری، نسبت به مبارزه شیمیایی با سموم مناسب اقدام  کنند.

مزینی با تأکید بر ردیابی آفت قرنطینه کرم برگ‌خوار پاییزه، افزود: کشاورزان با پایش مستمر مزارع غلات و سبزیجات، در صورت شناسایی و مشاهده علائم مشکوک به آلودگی این آفت به کارشناسان جهاد کشاورزی اعلام کرده و آموزش‌های لازم را اجرایی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha