• شنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403012512873
  • خبرنگار : 50107

رئیس دبیرخانه استان خبرداد

ایجاد دبیرخانه شورای گفت‌وگوی منطقه شرق کشور در مشهد

ایجاد دبیرخانه شورای گفت‌وگوی منطقه شرق کشور در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در نظر داریم دبیرخانه منطقه شرق کشور را با هماهنگی شورای مرکز در استان ایجاد کنیم که استان‌های دیگر نیز از این موضوع استقبال کردند.

علی‌اکبر لبافی امروز، ۲۵ فروردین‌ماه، در صدوپانزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته جلسات متعددی در دبیرخانه برگزار شد و ۱۳ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان داشتیم.

وی بیان کرد: اکثر وظایف و ماموریت‌های شورا، پیشنهادات اصلاح، حذف و آیین و مقررات اصلاحی بوده و رویکرد ما بیشتر پیشنهادات اصلاحی و حذف قوانین و مقررات مخل محیط کسب‌وکار است. هدف اصلی شورا کم‌ کردن فاصله دولت با بخش خصوصی و همچنین آگاهی دولت از خواسته‌های بخش خصوصی و تعاونی است. کار اصلی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ارتباط با بخش خصوصی و دولتی است که قوانین را احصا می‌کند، پیشنهاد می‌دهد و به شورا ارائه می‌کند.

لبافی افزود: سال گذشته ۶۷ جلسه دبیرخانه و ۱۳ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی داشتیم که دبیرخانه ۱۸۱ دستور کار و ۴۸۷ مصوبه داشت که ۹۸ دستور کار مورد بررسی شورای گفت‌وگو قرار گرفت. همچنین ۲۱۳ مصوبه در شورا داشتیم که ۵۵ دستاورد استانی و ملی داشته است. خراسان رضوی بیشترین و بالاترین دستاوردها را در کشور داشت. ۱۵ درصد موضوعات مورد بررسی از دستگاه‌های اجرایی به ما منعکس شد. بیشترین فراوانی موضوعی در زیرساخت‌های انرژی، مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی بوده است. در اکثر این حوزه‌ها بحث‌های ملی نیز مطرح شد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خصوص مهم‌ترین موانع مطرح شده در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عنوان کرد: چالش‌های حوزه‌های بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی و زیرساخت انرژی، برداشت‌های سلیقه‌ای و موازی‌کاری بین دستگاه‌های اجرایی، قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های مخل کسب‌وکار و عدم انطباق آن با شرایط جاری، وجود ابهامات و برداشت‌های متفاوت در بخشنامه‌ها و رویه‌‎های اجرایی و اداری، تفویض اختیارات ملی به استانی و قوانین، بخشنامه‌ها و رویه‌های مخل کسب‌وکار از مهم‌ترین موانع مطرح شده است.

وی اضافه کرد: ما نظام ارزیابی برای جلسات شورا داریم که پنج شاخص در نظر گرفته شده است. نتیجه ارزیابی‌ها توسط شورای مرکز و شورای گفت‌وگو این بود که در ۶ ماه اول سال گذشته به لحاظ دستاوردها بالاترین دستاوردهای کشور را داشتیم و جزو سه استان برتر شدیم.

لبافی خاطرنشان کرد: یافته‌های حاصل از جلسات شورا شامل عدم انطباق قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و رویه‌ها با اقتضائات موجود در حوزه‌‎های مختلف، محدود و متمرکز بودن اختیارات مدیران استانی در مرکز، طولانی بودن فرایند اصلاح تغییر و تفسیر قوانین، بخشنامه‌ها، رویه‌های اداری و اعمال پیشنهادات، نبودن حساسیت لازم در لایه‌های سطوح کارشناسی برخی از دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری، فاصله بین مدیران استانی با سطوح کارشناسی در انعکاس و انتقال مباحث کارشناسی در دبیرخانه، مسئولیت‌گریزی ناشی از بیان عدم تفویض اختیار استانی، انجام همه اقدامات در مرکز و عدم پیگیری موثر ملی، عدم ارزیابی‌های استانی برای میزان اثرگذاری در دستگاه‌ها در اجرای مصوبات و رفع چالش‌‎های مطرح شده است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خصوص درخواست‌های شورای گفت‌وگو از استاندار تصریح کرد: باید ارزیابی استانی در ارتباط با تکالیف دستگاه‌های اجرایی و میزان تحقق را داشته باشیم. باید وضعیت حضور مدیران استانی عضو شورا به مدیران ملی منعکس و در ارزیابی سالانه لحاظ شود. دستگاه‌های اجرایی باید مکلف شوند ظرف دو هفته چگونگی اجرا یا عدم اجرا و پیگیری مصوبات سال گذشته را به دبیرخانه منعکس کنند. باید از دستگاه‌های برتر موثر در اجرا و پیگیری تقدیر شود.

وی در خصوص اهداف و برنامه کاری سال جاری شورای گفت‌وگو گفت: در سال جاری سعی ما بر این است که با توجه به شعار سال، فرمایشات مقام معظم رهبری و عمگرایی منطقه‌ای علاوه بر موضوعات معمول چند پیشنهاد جدید در دبیرخانه داشته باشیم.

لبافی افزود: هدف‌گذاری‌های سال جاری بهبود شاخص‌های محیط کسب‌وکار، بهبود شرایط سرمایه‌گذاری خارجی، شکل‌گیری دبیرخانه شورای گفت‌وگوی منطقه شرق کشور و هم‌‎افزایی منطقه‌ای، برطرف شدن موانع زیرساختی انرژی با رویکرد صنایع پیشران، تحقق شعار سال، ارائه بسته قوانین و مقررات مخل کسب‌وکار در حوزه تامین اجتماعی و طرح موضوعات با حضور مدیرعامل، بهبود و ارتقاء بهره‌وری فرهنگ کار و کسب‌وکار، حضور مسئولان ملی در حوزه‌های بیمه‌ای، نیرو و ... است. همچنین در نظر داریم دبیرخانه منطقه شرق کشور را با هماهنگی شورای مرکز در استان ایجاد کنیم که استان‌های دیگر نیز استقبال کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha